حباب 94 هزار تومانی سکه

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۷۲
حباب 94 هزار تومانی سکه

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری   

روز پنج‌شنبه 2 آذر 96 و قبل از عرضه سکه در بانک کارگشایی نرخ دلار 4106 تومان و نرخ سکه نیز یک‌‌میلیون و 456هزار تومان و نرخ اونس جهانی طلا 1280دلار بوده است. هر اونس طلا در بازار جهانی معادل 31.103 گرم طلای 24 عیار و سکه طلا در ایران با وزن 8.133 گرم و عیار 21.6 معرفی شده است.

به گزارش «تعادل» با در نظر گرفتن فرمول محاسبه نرخ سکه به قیمت واقعی و بدون حباب و حق ضرب سکه، با تقسیم عدد 21.6 بر 24 عدد 9 دهم به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

معمولا بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود 5هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت به دست آمده اضافه کرد.

بر این اساس با محاسبه فرمول تبدیل، می‌توان نرخ واقعی و بدون حباب سکه را در روز پنج‌شنبه هفته قبل محاسبه کرد تا مشخص شود که در آن تاریخ و قبل از عرضه بانک کارگشایی چقدر حباب وجود داشته است.

وزن یک سکه با 21.6عیار معادل 7.3197گرم طلای 24 عیار است و اگر 31.1 گرم اونس جهانی را تقسیم بر آن کنیم تعداد سکه به دست می‌آید. یعنی از هر اونس جهانی به قیمت 5 میلیون و 255 هزار و 680 تومان 4.249 سکه طلای 22 عیار ایرانی حاصل می‌شود که قیمت هر سکه معادل یک‌میلیون و 237 هزار تومان در روز پنج‌شنبه و قبل از عرضه کارگشایی می‌شود.  این مبلغ فاصله‌یی معادل 219هزار تومان دارد که البته برخی آن را حدود 100 تا 160هزار تومان براساس نوسان بازار و همچنین حق ضرب سکه و سود دلالی و واسطه‌گری و... معرفی کرده‌اند و لذا وجود حباب در نرخ سکه قطعی است.

اکنون با رسیدن نرخ سکه به یک‌میلیون و 360 هزار تومان همچنان حباب مالی وجود دارد و حداقل 100 هزار تومان دیگر حباب وجود دارد. اما برخی کارشناسان می‌گویند که عرضه نزدیک به 6هزار سکه و در آینده عرضه شمش طلا قادر نیست که این فاصله نرخ بازار و نرخ واقعی را بیش از این کاهش دهد.

 البته در روز دوشنبه اونس جهانی در حال افزایش به سمت 1300 دلار بوده و به قیمت 1296 دلار رسیده و همین موضوع مانع از کاهش نرخ سکه در بازار و کاهش قیمت حراج سکه خواهد شد. همچنین در بازار ارز، دلار 13تومان و پوند 10تومان افت قیمت داشت اما یورو 2 تومان رشد کرد و درهم بدون تغییر 1134تومان درج شد. این موضوع نیز تا حدودی می‌تواند افزایش نرخ سکه براساس افزایش اونس جهانی را خنثی کند اما با نرخ دلار 4114 تومانی و اونس جهانی 1297 دلار، اکنون ارزش اونس جهانی معادل 5میلیون و 336هزار تومان است که نرخ واقعی سکه را بدون حق ضرب و سود حاشیه بازار براساس فرمول مذکور به یک‌میلیون و 256هزار تومان افزایش داده است.

فاصله نرخ یک‌میلیون و 350هزار تومان بازار با یک‌میلیون و 256هزار تومان نرخ واقعی محاسبه شده به معنای 94هزار تومان حباب مالی بدون در نظر گرفتن حق ضرب سکه است. در بازار تهران سکه طرح جدید با ۱۲هزار تومان کاهش یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان و دلار با افت ۱۳ تومانی ۴۱۱۴ تومان به فروش رسید.

در بازار تهران سکه طرح جدید با 12هزار تومان کاهش نسبت به آخرین بهای معاملاتی روز گذشته یک‌میلیون و 350هزار تومان معامله شد. سکه طرح قدیم هم بدون تغییر یک‌میلیون و 352هزار تومان، نیم‌سکه با 18هزار تومان کاهش 681هزار تومان، سکه گرمی با افت 5هزار تومانی 257هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 808 تومان کاهش 128هزار و 15تومان فروخته شد. قیمت بیت‌کوین در بازار جهانی با 202دلار و 90 سنت افزایش 8884 دلار و 20 سنت قیمت خورد.

 عرضه شمش‌های گرمی تا یک اونسی به زودی

در همین حال مدیرعامل بانک کارگشایی از احتمال کاهش قیمت پایه فروش سکه در روز‌های آینده خبر داد و گفت: به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، 2.5گرمی، ۵ گرمی، ۱۰ گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود.

به گزارش فارس، مسعود سلیمانی از فروش ۵۹۰۰سکه در دو روز اول حراج سکه خبر داد و با اشاره به کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در چند روز اخیر گفت: اگر روند عرضه سکه ادامه یابد، به زودی حباب سکه از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به فروش حدود ۱۹۰۰سکه در روز اول و بیش از ۴۰۰۰سکه در روز دوم حراج بانک کارگشایی در پاسخ به برخی نقدها مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری سکه‌ اظهار داشت: کسانی که در روزهای اخیر اظهارنظر کردند به نظر می‌رسد اقتصاد و بازار را نمی‌شناسند.

وی افزود: طبیعی است که در روز اول یک هجوم احساسی و هیجانی در سالن حراج وجود داشته باشد به‌طوری که نیمی از افرادی که آمده بودند، اصلا خریدار نبودند.

مدیرعامل بانک کارگشایی تصریح کرد: از طرف دیگر برخی متقاضیان تصور می‌کردند، زمان عرضه فقط همان روز است، اما همان روز بارها اعلام کردیم فقط امروز نیست و روزهای آینده هم عرضه انجام می‌شود و با تغییر فضا، وضعیت سالن حراج و معاملات متعادل شد.

وی با بیان اینکه قبل از اعلام خبر عرضه سکه توسط بانک کارگشایی، قیمت سکه یک‌میلیون و ۴۴۰هزار تا ۴۵۰هزار تومان بود، گفت: بعد از اعلام این خبر، قیمت سکه به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید و در روز عرضه نخستین عرضه یک‌میلیون و ۴۱۰هزار تومان فروخته شد اما این در حالی بود که فقط عرضه اول با چنین قیمتی فروخته شد و به تدریج قیمت‌ها کاهش یافت و تا یک‌میلیون و ۳۷۰هزار تومان هم رسید.

 جلوگیری از التهاب و هرج و مرج

مدیرعامل بانک کارگشایی اضافه کرد: اگر اعلام می‌کردیم سکه را به قیمت مقطوع یک‌میلیون و

 ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشیم، هرج و مرج به وجود می‌آمد و مکانیسم حراج برای جلوگیری از این هرج و مرج‌هاست. وی با اشاره به انگیزه برخی متقاضیان سکه برای کسب سود بالا با خرید در حراج، گفت: ما وظیفه‌ نداریم سکه بفروشیم تا عده‌یی به‌راحتی سود کنند. سلیمانی اظهار داشت: برخی رسانه‌ها همان عرضه اول را تیتر کردند و همین مساله باعث شد یکی از نمایندگان مجلس در صدا و سیما بگوید کار بانک کارگشایی سنتی است و هیچ تاثیری ندارد، اما اگر تاثیر ندارد چرا در این مدت حدود ۸۰ هزار تومان از بهای سکه در بازار کاسته شده و به یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: قانون طبیعی اقتصاد می‌گوید افزایش عرضه، موجب کاهش قیمت می‌شود و این حساب

دو دو تا چهار تاست که در تمام دنیا مصداق دارد.

 کاهش احتمالی قیمت پایه فروش سکه در حراج

همچنین مدیرعامل بانک کارگشایی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار، بانک کارگشایی قیمت‌های پایه را کاهش می‌دهد، گفت: قیمت‌گذاری در اختیار بنده نیست اما به احتمال زیاد در روزهای آینده قیمت پایه عرضه سکه در بانک کاهش یابد. وی با بیان اینکه حباب سکه از بین خواهد رفت، گفت: قول می‌دهم اگر حراج سکه ۱۰ تا ۱۵ روز ادامه یابد، حباب سکه از بین می‌رود و اگر این عرضه تداوم یابد، قیمت سکه در بانک کارگشایی از بازار هم ارزان‌تر می‌شود اما کسی خریداری نمی‌کند.

 عرضه شمش‌ در آینده نزدیک

افزون بر این، وی در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای آینده ربع سکه و سکه گرمی هم عرضه خواهد شد، اظهار داشت: چه ربع سکه و سکه عرضه شود و چه نشود، با عرضه سکه تمام و نیم، قیمت ربع و گرمی هم کاهش خواهد یافت.  مدیرعامل بانک کارگشایی در واکنش به این نکته که تقاضای مشخصی همواره برای ربع سکه و سکه گرمی وجود دارد، این مساله در صورت کمبود عرضه، حباب این دو سکه را از بین نمی‌برد، گفت: به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، ۲.۵ گرمی، ۵ گرمی، ۱۰گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه  می‌شود و این عرضه می‌تواند بر قیمت ربع سکه و سکه گرمی تاثیر بگذارد.

 زمان پایانی عرضه

افزون بر این، سلیمانی درخصوص زمان مشخص عرضه سکه، گفت: بانک مرکزی هیچ قید زمانی را به ما اعلام نکرده و فقط به ما گفتند فعلا عرضه کنید.

 رشد ۱۰ درصدی قیمت سکه در یک ماه

قیمت سکه بهار آزادی در فاصله یک تا سی‌ام آبان ماه ۱۲۹هزار تومان افزایش یافت که حکایت از رشد ۱۰درصدی نرخ سکه طی این ماه دارد.

قیمت سکه بهار آزادی در آخرین روز آبان ماه نسبت به آغاز این ماه حدود ۱۲۹هزار تومان رشد داشت. این اختلاف قیمت در حالی است که نرخ سکه از ابتدای ماه روند صعودی را طی کرد و به یک‌میلیون و ۴۲۹هزار تومان نیز رسید، اما در روز پایانی ماه دوباره کاهش یافت تا ماه دوم پاییز را با نرخ یک میلیون و ۴۲۵هزار تومان

پشت سر بگذارد.  هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در یکم آبان ماه ۱۲۱هزار و ۸۷۰تومان معامله می‌شد در پایان ماه به ۱۲۵هزار و ۶۰۰تومان رسید تا رشدی 3هزار و ۷۰۰تومانی را تجربه کند. طلای ۱۸عیار که در طول ماه چند بار افت و خیز داشت و روند نزولی و صعودی را طی کرد در روز ۲۹ آبان ماه به قیمت ۱۲۹هزار و ۲۰۰تومان نیز رسید تا بالاترین نرخی باشد که برای طلای ۱۸عیار در این ماه ثبت شد. بررسی قیمت طلای جهانی طی این مدت نشان می‌دهد که نرخ جهانی طلا در ابتدا و انتهای ماه تغییر چندانی نداشته است؛ اونس طلا که در ۲۳ اکتبر (یکم آبان) نرخی معادل ۱۲۷۷دلار داشت در ۱۷نوامبر (۲۶ آبان) به بالاترین حد خود رسید و نرخ ۱۲۹۵دلار را تجربه و پس از آن در سراشیبی قیمتی قرار گرفت تا در ۲۱نوامبر نرخ ۱۲۷۸دلاری را ثبت کند.

 نرخ دلار امریکا نیز در یک ماهه گذشته بین ۴۰۱۵ تا ۴۱۳۲تومان متغیر بوده است. دلار در ابتدای ماه روند صعودی را طی کرد تا پس از رسیدن به قله ۴۱۳۲تومان در روز ۲۳ آبان‌ ماه روند نزولی به خود بگیرد و نرخ ۴۰۹۴تومان را در روز سی‌ام ماه جاری برای خود ثبت کند.

 

 

ارسال نظر