کاهش ۴۲ هزار تومانی با عرضه سکه بانک کارگشایی

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۰۰
کاهش ۴۲ هزار تومانی با عرضه سکه بانک کارگشایی

فاصله دلار مبادله‌ای و آزاد به بالای 600 تومان رسید

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری  روز پنج‌شنبه به دنبال انتشار خبر عرضه سکه در بسته‌های 20تایی در بانک کارگشایی، بازار تهران با کاهش قیمت سکه مواجه شد و سکه طرح جدید با 42هزار تومان کاهش به یک میلیون و 388هزار تومان رسید.

به گزارش «تعادل» سکه طرح قدیم یک هزار تومان و نیم سکه 2هزار تومان کاهش یافت اما ربع سکه هزار تومان رشد کرد و سکه گرمی بدون تغییر 264هزار تومان معامله شد.

با عرضه هر اونس طلا در بازار جهانی به نرخ 1287دلار هر گرم طلای 18عیار هم با 116تومان کاهش 126هزار و 837 تومان فروخته شد.

در تاریخ 2 آذر ماه در بازار ارز نرخ مبادله‌یی دلار 3523.5تومان، پوند 4696.5تومان، یورو 4170.4تومان فروخته شد. در بازار آزاد نیز دلار یک تومان، یورو 35تومان، پوند 25تومان و درهم 2تومان رشد کرد و دلار 4124تومان فروخته شد. اکنون فاصله دلار آزاد و مبادله‌یی به 601 تومان افزایش یافته است.

 مراقب حباب سکه باشید

برخی کارشناسان معتقدند که اگرچه عرضه سکه در بانک کارگشایی می‌تواند تا حدودی تقاضای بازار سکه و ارز و نقدینگی موجود در بازار طلا و ارز را کنترل کند اما از آنجا که بازار در 6 ماه دوم سال و تحت تاثیر نرخ سود بانکی، تحولات خارجی و... قرار دارد لذا بعد از مدتی دوباره روند صعودی سکه و ارز را شاهد خواهیم بود و این نوع عرضه سکه بعد از چند سال هر چند که تشنگی در بازار سکه را پاسخ می‌دهد اما نمی‌تواند روی بازار ارز و طلا تاثیر زیادی داشته باشد و البته مدتی می‌تواند تعادل در بازار ایجاد کرده یا مانع از نوسانات شدید در بازار سکه و ارز شود.

این کارشناسان می‌گویند در هفته‌های اخیر نوعی تقاضا برای سفته‌بازی ارز و سکه ایجاد شده که این نوع تقاضای سفته‌بازی با عرضه سکه می‌تواند تا حدودی تامین شود ولی در صورتی که تحولات مدیریتی بانکی و عملکرد بهتر بانک‌ها را شاهد باشیم باعث هدایت نقدینگی به سمت بانک‌ها و سپرده‌های بانکی بلندمدت و کوتاه‌مدت خواهد شد. زیرا از بهمن ماه به بعد تقاضای موثر و واقعی در بازار ارز کاهش خواهد یافت و در آن شرایط در صورتی که بانک‌ها آمادگی لازم را داشته باشند باعث مهار بازار ارز و سکه می‌شود. نکته مهم دیگر این است که نرخ جهانی اونس طلا در محدوده 1270تا 1300دلار در نوسان است و تمایل چندانی به عبور از مرز 1300دلار ندارد لذا به نظر می‌رسد که نوسان سکه و طلا بعد از مدتی با ایجاد تعادل و ثبات قیمت‌ها مواجه خواهد شد لذا خریداران باید دقت کنند که در شرایط حباب زیر 200هزار تومانی سکه متضرر نشوند.

 بسته‌های 20 تایی سکه از امروز در بانک کارگشایی

مدیرعامل بانک کارگشایی از حراج سکه‌های تمام بهار و نیم بهار آزادی در این بانک از روز شنبه چهارم آذر ماه خبر داد. سلیمانی با بیان اینکه این حراج بر حسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شود، گفت: از فردا سکه‌ها در بسته‌های ۲۰تایی و بدون محدودیت خرید به متقاضیان عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله نخست عرضه، ربع سکه بهار آزادی حراج نمی‌شود، افزود: حراج سکه‌های نیم و تمام بهار آزادی تا زمان اعلام بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و در مرحله بعدی عرضه نیز سکه ربع بهار آزادی به حراج اضافه می‌شود. سلیمانی درباره قیمت سکه‌ها در حراج نیز اعلام کرد: قیمت‌ها فردا ساعت ۱۰صبح از سوی بانک مرکزی اعلام و عرضه از ساعت ١١صبح آغاز می‌شود. وی تاکید کرد: قیمت‌های اعلامی درصدی از قیمت فعلی بازار پایین‌تر خواهد بود و متقاضیان می‌توانند برای شرکت در این حراج حضوری با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی برای پرداخت به سالن حراج بانک کارگشایی واقع در خیابان مولوی رو به روی میدان محمدیه مراجعه کنند. قابل ذکر است، بانک کارگشایی از واحدهای تابعه بانک ملی ایران است و ۹۱سال قدمت دارد.

 ارز مجازی اتریوم رکورد ۵ هزار درصدی

را شکست

در همین حال به گزارش راشاتودی درحالی که در ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر توکن اتریوم 8.27دلار بود در آخرین مبادلات بازار جهانی ارز، قیمت اتریوم به 425.5دلار رسید. در آخرین مبادلات بازار جهانی ارزهای مجازی هر توکن اتریوم 424.55دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به ابتدای سال جاری بیش از 50 برابر شده است. در روزهای نخست سال میلادی جاری هر اتریوم تنها 8.27 دلار قیمت داشت که هم‌اکنون 5 هزار درصد رشد داشته است.

اتریوم پس از بیت‌کوین دومین ارز مجازی در جهان محسوب شده و هم‌اکنون ارزش کل بازار آن به 40میلیارد دلار رسیده است. این افزایش پس از آن اتفاق افتاد که کره جنوبی اعلام کرد هیچ برنامه‌یی برای اعمال مقررات و تنظیم بازار ارزهای مجازی ندارد.

یکی از مقامات سازمان نظارت بر امور مالی کره ‌جنوبی اعلام کرده است از آنجا ‌که این سازمان ارزهای مجازی را واحد پولی نمی‌داند، اقدامی نیز بر نظارت مبادلات آن انجام نخواهد داد. این درحالی است که 5 درصد کل مبادلات ارزهای مجازی جهان به وون کره جنوبی انجام می‌شود.

ارزش بیت‌کوین نیز پس از آنکه به مرز 8 هزار و 380دلار رسید با 97دلار کاهش در رقم 8 هزار و 293دلار ثابت شد. هم‌اکنون ارزش کل ارزهای مجازی موجود در بازار جهان 256میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به طور کلی پس از آنکه یکی از میلیاردرهای بازار جهانی اعلام کرد که اتریوم طی روزهای گذشته روندی افزایشی را در پیش گرفته و به زودی رکورد جهانی ارزشی را تجربه خواهد کرد، قیمت اتریوم افزایش یافت. مایک نووگراتز پیش‌بینی کرده است که اتریوم تا پایان سال جاری به 500 دلار خواهد رسید. وی همچنین پیش‌بینی کرد، قیمت بیت‌کوین نیز تا پایان سال جاری میلادی به 10هزار دلار افزایش یابد.

نووگراتز گفت: با توجه به بی‌اعتمادی موسسات سرمایه‌گذاری به نظام مالی بین‌المللی پس از بحران اقتصادی سال 2008 آنها درحال سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی هستند.

 نخستین صندوق اروپایی بیت کوین

یک شرکت فرانسوی اقدام به راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین با هدف کاهش ریسک و ایجاد یک فضای امن در ارز رمزنگار کرد.

به گزارش فایننشال تایمز TOBAM شرکت فرانسوی مدیریت سرمایه یک صندوق سرمایه گذاری در سهام را با بیت‌کوین راه‌اندازی کرده تا یک روش جایگزین سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال هدایت کردن دارایی خود در مسیر بیت‌کوین هستند، باشد. به گفته این شرکت فرانسوی، این صندوق غیردولتی است و طبق قوانین داخلی TOBAM نظارت می‌شود.

مکانیسم صندوق بیت کوین TOBAM نسبت به بورس کالا «شیکاگو» امریکا که قصد دارد بیت کوین را در معاملات آتی خود قرار دهد، جلوتر است. نخستین صندوق اروپایی سرمایه‌گذاری در بیت کوین قصد دارد تا مدیریت فناوری فورک‌های بلاک چین را ادغام کند و با انجام یک سری اقدامات به کاهش ریسک‌های ضرر و سرقت در بیت کوین منجر شود.

همچنین زمانی که بیت کوین با نوسان روبه‌رو شود یکی از اهداف این صندوق فرانسوی، دادن پیشنهادهای متنوع به سرمایه‌گذاران است. درحال حاضر شرکت TOBAM به مدیریت تقریبا ۹میلیارد دلار دارایی سهام و درآمد ثابت می‌پردازد.

 

ارسال نظر