اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۲۶

 نقش غیرقابل انکار  شرکت‌های گروه بانک صنعت در اقتصاد کشور

 مدیر امور مجامع و شرکت‌های بانک صنعت و معدن در گفت‌وگویی با اعلام عملکرد چهارساله شرکت‌های گروه بانک صنعت و معدن نقش این شرکت‌ها را در توسعه اقتصادی کشور مهم و کارآمد دانست.

ابوالفضل نجار‌زاده گفت: شرکت‌های گروه بانک صنعت و معدن متشکل از هفت شرکت است که عبارتند از: شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و شرکت لیزینگ صنعت و معدن که شرکت‌های بورسی هستند؛ شرکت آتیه الوند است که قبل از این شرکت لیزینگ آتیه الوند بوده و اخیرا به دلیل محدودیت‌های قانونی، فعالیت لیزینگی شرکت متوقف شده است. شرکت‌های کارگزاری و شبکه صرافی بانک صنعت و معدن که شرکت‌های ابزاری بانک محسوب می‌شوند. پایان سال مالی همه این شرکت‌ها 30 آذرماه هرسال است که با توجه به مهلت 4ماهه برگزاری مجمع سالانه شرکت‌ها، مجامع عادی سالانه همه شرکت‌ها قبل از پایان مهلت مقرر و تا پایان اسفندماه سال گذشته برگزار شد.

وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران که در سال 1363 با مشارکت وزارت صنایع و بانک صنعت و معدن برای توسعه صنایع پتروشیمی و با سرمایه اولیه 165میلیون ریال تاسیس شد و فعالیت اصلی این کارخانه تولید الکیل بنزن خطی (LAB) است که ماده اولیه در تولید شوینده‌هاست. در حال حاضر این شرکت با افزایش سرمایه خود از 771میلیارد ریال در سال 1392 به 4.628میلیارد ریال کنونی، 115.000 تن (LAB) در سال تولید می‌کند و با اجرای طرح توسعه به 220.000 تن در سال خواهد رسید. صورت‌های مالی این شرکت کاملا شفاف است به‌طوری که در سال‌های 1394 و 1395 سازمان حسابرسی در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی وضعیت گزارش را مطلوب اعلام کرده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با سرمایه 4.500میلیارد ریال از دیگر شرکت‌های بورسی این بانک به حساب می‌آید که همواره سعی بر پویاسازی و بهینه کردن وضعیت پرتفوی خود داشته است. از دیگر فعالیت‌های این شرکت انجام بازارگردانی سهام شرکت‌های گروه و استفاده از ابزارهای نوین مالی است. ارزش بازار این شرکت هم‌اکنون بالغ بر 4.495 میلیارد ریال است.

شرکت لیزینگ صنعت و معدن نیز با سرمایه 3.300 میلیارد ریال در سال 1396 یکی دیگر از شرکت‌های بورسی بانک صنعت و معدن به حساب می‌آید که طبق گزارش سازمان حسابرسی وضعیت صورت‌های مالی در سال 1395 مطلوب گزارش شده است. این شرکت نخستین لیزینگ دریافت‌کننده گواهینامه ایزو و نخستین لیزینگ اخذکننده مجوز فعالیت 5 ساله با اصلاح و تطبیق اساسنامه براساس نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که با ورود به عرصه لیزینگ ریلی فصل جدیدی از فعالیت‌ها را آغاز کرده است.

از دیگر شرکت‌های بورسی این بانک گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند است که اصلاح ساختار و واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه بانک و همچنین بهینه‌سازی پرتفوی شرکت از اهم برنامه‌های آن است که سرمایه آن از 1.000 میلیارد ریال در سال 1392 به 4.500 میلیارد ریال در سال 1396 افزایش یافته است. ارزش بازار این شرکت از 4150میلیارد ریال در سال 1392 به مبلغ 10.395میلیارد ریال افزایش یافته است.

شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن با اخذ رتبه الف در بورس و اوراق بهادار و بورس کالا از شرکت‌های پیشرو در عرصه فعالیت‌های بورسی است، چنانچه توانسته است در بین 108 کارگزاری، رتبه 26 در بورس و اوراق بهادار و رتبه 13 در بورس کالا را به خود اختصاص دهد. افزایش سرمایه صندوق کوثر، راه‌اندازی صندوق بازارگردانی اختصاصی نماد و راه‌اندازی باشگاه مشتریان online از اقدامات مهم شرکت در چهار سال گذشته است. این شرکت نیز در راستای تحقق افزایش شفافیت در گزارشات مالی توانسته است چهار سال متوالی اظهارنظر مطلوب حسابرس مستقل و بازرس قانونی را از حسابرس خود اخذ کند.

شرکت شبکه صرافی صنعت و معدن به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های ابزاری بانک صنعت و معدن با سرمایه 140میلیارد ریال مشغول فعالیت ارزی در چارچوب قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که توانسته برای چهارمین سال متوالی در سال مالی 1395 اظهارنظر مطلوب سازمان حسابرسی در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی را دریافت کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مجامع شرکت‌های گروه بانک، طبق زمانبندی مشخص و زودتر از مهلت مقرر برگزار شده است که وضعیت تمام آنها از نظر گزارش حسابرسی و بازرس قانونی بهبود یافته است. در دوره مذکور سرمایه شرکت‌های گروه بانک از حدود 3500میلیارد ریال به 16000 میلیارد ریال افزایش یافته است (افزایش 5 برابری) که اکثر این افزایش سرمایه‌ها از محل سود انباشته شرکت‌های گروه بوده است. همچنین با وجود نوسانات بازار سهام و افزایش سرمایه شرکت‌ها، در چهار سال گذشته شاهد افزایش ارزش بازار شرکت‌های بورسی بانک بوده‌ایم که نشانگر مدیریت و عملکرد مطلوب آنها بوده است. همچنین شرکت‌های گروه دستاوردهای بزرگی از جمله تبدیل شدن شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده LAB جهان (با اجرای طرح توسعه) و حذف کاتالیست خطرناک HF، اصلاح و بهینه کردن پرتفوی سهام و اقدام در جهت انتشار نخستین اوراق صکوک ارزی توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، اخذ مجوز 5ساله فعالیت و ورود به فعالیت‌های جدید همچون لیزینگ حمل و نقل هوایی و ریلی توسط شرکت لیزینگ صنعت و معدن، اخذ رتبه الف بورس کالا و بورس و اوراق بهادار توسط کارگزاری صنعت و معدن و تعیین تکلیف حدود 3000میلیارد ریال از مطالبات و فروش شرکت‌هایی همچون سایان کارت و خزر خز توسط شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند داشته‌اند.

 

 همدردی بانک‌ پاسارگاد با حادثه کرمانشاه

 بانک‌ پاسارگاد، ضمن تسلیت به ملت شریف ایران به‌ مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه‌ غم‌انگیز زلزله‌ کرمانشاه، از درگاه ایزد منان برای درگذشتگان علو درجات، برای بازماندگان صبر و شکیبایی، برای مجروحان شفای عاجل و برای تمام هم‌میهنان عزیزمان سلامت و طول عمر مسئلت دارد.

 

ارسال نظر