گروه‌های برتر ماه‌های پیش‌رو در بورس

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۴۸
گروه‌های برتر
ماه‌های پیش‌رو در بورس

سعید خدایی

کارشناس ارشد

بازار سرمایه

در 6 ماهه اول سال جاری هر چند که بازار سهام گوی سبقت را از بازار پول ربود اما باز هم رکود و کم‌رمقی وجه اشتراک بازارهای مالی بود. در 6ماهه دوم سال نیز پیش‌بینی می‌شود رشد بازار سرمایه بیشتر باشد، به هر ترتیب در نیمه اول سال جاری بازار سهام، پول و مسکن از نظر بازدهی رتبه اول تا سوم را به دست آوردند. آنچه در بررسی بازار بورس در 6 ماهه نخست سال جاری حایز اهمیت است رشد حدود 12درصدی شاخص کل از فروردین ماه تا پایان شهریور است. در این مدت شاخص کل بورس و اوراق بهادار از رقم 77 هزار و 516 واحدی به رقم 85هزار و 831 واحدی تا پایان 6 ماهه اول سال رسیده است و یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد. اما در واکاوی این رشد باید به این نکته توجه داشت که شاخص قیمتی هم وزن در مدت مشابه بازدهی نزدیک به 3درصدی را ثبت کرده و از رقم 26 هزار و 826 واحدی به رقم 27 هزار و 611واحدی رسیده است. این امر بدان معناست که در این بازه، سهم بیشتر رشد مربوط به شرکت‌های با ارزش بازار بالاتر مانند شرکت‌های تولید‌کننده فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌یی بوده است و سهم صنایع با ارزش بازار کمتر از کسب بازده برخلاف سال گذشته بسیار اندک است. حجم معاملات در 6 ماهه ابتدایی سال

(با حذف معاملات بلوک و اوراق با درآمد ثابت) به‌طور متوسط نزدیک به 85 میلیارد تومان است که نسبت به ارزش بازار 400 هزار میلیارد تومانی (مجموع بورس و فرابورس) حجم ناچیزی به‌شمار می‌رود.  از همین رو، باتوجه به انتظار بازار مبنی بر افزایش تورم و افزایش نرخ ارز به نظر می‌رسد تا پایان سال عملکرد احتمالی تولیدکنندگان فلزات اساسی مانند مس، فولاد، روی و سرب مناسب بوده و با افزایش قیمت دلار افت احتمالی در بازارهای جهانی چندان ریسک بااهمیتی برای سودآوری شرکت‌های این گروه نباشد. همچنین با افزایش نرخ دلار مبادله‌یی و افزایش قیمت نفت در بازار نسبت به متوسط 6ماهه ابتدایی امسال شرکت‌های گروه پالایشی که خوراک و فرآورده نفتی تولیدی آنها با نرخ دلار مبادله‌یی محاسبه می‌شود از این رشد بهره‌مند خواهند شد و عملکرد مورد انتظار آنها مثبت ارزیابی می‌شود.  همچنین در گروه فناوری اطلاعات، اقبال زیادی به سهام شرکت‌های این گروه در بازار وجود دارد که جذابیت بالای آنها از بابت پایدار بودن درآمد این گروه در تحولات اقتصادی، توان رشد سودآوری این شرکت‌ها با ارائه خدمات نوین بر پایه فناوری اطلاعات و نیز بازارگردانی مناسب در شرکت‌های حاضر در این صنعت است که عرضه‌های اولیه اخیر نیز به افزایش تنوع انتخاب سهامداران در این گروه منجر شده است.

بر این اساس، به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال نیز این شرکت‌ها به رشد هموار خود ادامه داده و با نزدیک شدن به پایان سال مالی آنها جذابیت آنها بیشتر نیز خواهد شد. همچنین از دیگر گروه‌های جذاب در

6 ماهه دوم صنایعی هستند که درآمدهای دلاری پایدار برای خود ایجاد می‌کنند که ازجمله این صنایع می‌توان به شرکت‌های گروه عرضه یوتیلیتی به پتروشیمی‌ها و همچنین شرکت‌های پتروشیمی با محصول صادراتی اشاره کرد.  به‌طور کلی در بررسی روند بازار در نیمه دوم سال باید به تحولات کلان اقتصاد داخلی چشم دوخت، پیش‌بینی می‌شود که رشد نرخ ارز و ورود پول جدید با افت نرخ‌های بهره محرک اصلی بازار برای 6 ماهه دوم به‌شمار می‌روند.

از این رو در حال حاضر بازار سرمایه جذابیت مناسبی را برای ورود سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر دارد و به نظر می‌رسد بازدهی شاخص تا پایان سال از بازده بازارهای موازی در مدت مشابه بیشتر خواهد بود.

 

 

ارسال نظر