اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۶۲

 سمینار بررسی تطبیق‌پذیری با قوانین در بیمه البرز

سمینار بین‌المللی بررسی خطر عدم رعایت تطبیق‌پذیری با قوانین و مقررات از سوی شرکت بیمه البرز و با همکاری سندیکای بیمه‌گران و با حضور مدیران ارشد شرکت فیلیپ سیدنی هلند، مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بیمه البرز، در این سمینار یک‌روزه که در سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد، سیدرسول تاجدار مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره بیمه البرز تاکید کرد: شرکت‌های بیمه کشور باید با اصلاح ساختار و تطبیق خود با قوانین و مقررات بین‌المللی، سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در بازار ایران تشویق کنند.

وی افزود: شرکت‌های بیمه کشور اگر بخواهند از مزایای اقتصاد جهانی بهره‌مند شوند چاره‌یی جز رعایت قوانین بین‌المللی و تطبیق‌پذیری با این قوانین ندارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه در عمل با دو نوع ریسک متاثر از متغیرهای داخلی و خارجی مواجه هستند، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود سرمایه، آموزش، نگاه صرفا اجتماعی اغلب مسوولان به فعالیت‌های بیمه‌یی، عایدی غیراقتصادی ذی‌نفعان به ویژه سهامداران و در مجموع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک از جمله برخی ریسک‌های داخلی هستند.

مدیرعامل بیمه البرز ادامه داد: ریسک‌های خارجی در عمل ناشی از دو عامل تحریم و تغییرات ناشی از شرایط غیر از تحریم در فضای کسب وکار بین‌المللی است به عنوان مثال می‌توان به حوادث 11 سپتامبر و متعاقب آن اصلاح قوانین ضدپولشویی از طریق تصویب USA PATRIOT ACT، بحران مالی سال 2008 امریکا و بحران مالی 2010 در اروپا اشاره کرد که باعث افزایش قوانین سخت‌گیرانه از سوی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده و در واقع هزینه‌های مبادله بین‌المللی را افزایش داده است، بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌شود، شرایط سخت فعلی برای فعالیت بانک‌های بزرگ بین‌المللی و ورود سرمایه‌های خارجی نه صرفا ناشی از فضای تحریم بلکه عمدتا ناشی از تغییر شرایط و افزایش هزینه‌های تطبیق‌پذیری (Compliance) است.

وی تاکید کرد: بنابراین برخی مسائل موجود الزاما با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام حل نخواهد شد بلکه با اصلاح ساختار و تطبیق‌پذیری با قوانین و مقررات بین‌المللی سخت‌گیرانه که پس از بحران‌های اقتصادی جهانی وضع شده است، رفع خواهند شد.

نایب‌رییس هیات‌مدیره بیمه البرز ادامه داد: شرکت‌های بیمه برای حفظ منافع ذی‌نفعان خود باید بتوانند سرمایه‌گذاران خارجی را وارد صنعت بیمه کشور کنند و این رویداد با تطبیق‌پذیری و ایجاد شفافیت و اجرای استانداردها میسر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم و حیاتی صنعت بیمه که بدون دریافت کمترین کمک مالی از بودجه دولتی هزینه دیات و درمان حوادث جاده‌یی و تصادف‌ها که می‌توانست هزینه‌های سنگین به دولت تحمیل کند و آثار اجتماعی مخربی داشته باشد را تامین می‌کند، از نقش‌آفرینی صنعت بیمه قدردانی کرد.

تاجدار همچنین بر نقش موثر و پررنگ دولت و بیمه مرکزی در دوران تحریم از جمله تشکیل حساب ویژه، تشکیل «P and I»ها و ظرفیت مشترک اتکایی داخلی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با حمایت دولت و بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه توانستند از دوران سخت تحریم به خوبی عبور کرده و با وجود احتمال تحمیل هزینه‌های سنگین، تجربه ارزشمندی را ذخیره کنند.

وی در پایان با تاکید بر رعایت شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی (برون‌گرایی و درون‌زایی) در اقتصاد اظهار امیدواری کرد که بتوانیم به زودی صنعت بیمه را به جایگاه واقعی خود برسانیم. همچنین در این سمینار، جاپ ون دیک و هرمان آنینک دو نفر از مدیران ارشد شرکت فیلیپ سیدنی هلند در مورد ماهیت تطبیق‌پذیری و نقش آن در صنعت بیمه، جنبه‌های اساسی مجموعه ریسک‌ها و جرایم مالی اقتصادی از جمله مقابله با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریست‌ها، قوانین تحریم‌ها، کنترل صادرات، فساد، تقلب و فرار مالیاتی مباحثی مطرح کردند. این کارشناسان همچنین اصول تدوین منشور و چارچوب تطبیق‌پذیری با قوانین و مقررات را تشریح کردند و به ملاحظات اساسی در به کارگیری فناوری اطلاعات و ابزارهای نرم‌افزاری برای پشتیبانی عملیات تجاری و دسترسی به اطلاعات مربوط برای مراقبت از مشتریان (KYC) نیز اشاره کردند.

جاپ ون دیک بر لزوم دارا بودن شفافیت برای تبادل اطلاعات تاکید کرد و گفت: ‌ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم ریسک‌های فعالیت‌های تجاری را به صفر برسانیم اما در این بین حاکمیت سازمانی بسیار مهم است و باید کنترل کرد نیروی انسانی فعال در شرکت، ‌مطابق با اصول و قوانین فعالیت می‌کنند یا نه. بر همین اساس برای اصلاح رفتار نیروی انسانی بر اساس قوانین بین‌الملل باید به پرسنل خوب پاداش داد و پرسنلی که رفتار سازمانی خوبی ندارند را از چرخه فعالیت خارج کرد.

وی ادامه داد: ضربه خوردن اعتبار و شهرت شرکت یکی از آثار مخرب تطبیق‌ناپذیری شرکت‌ها با قوانین است. وی همچنین بر لزوم تشکیل کمیته و واحد بررسی انطباق‌پذیری در شرکت‌های بیمه تاکید کرد و گفت: این بخش باید بتواند قوانین بین‌المللی را ترجمه و تشریح کرده و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت را با قوانین بین‌المللی منطبق کند تا شرکت‌های بیمه بتوانند با بازار جهانی ارتباط برقرار کنند.

 تسهیلات بانک رفاه به بخش‌های اقتصادی

بانک رفاه در 7ماهه نخست سال جاری در بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه بالغ بر 182.305میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک رفاه؛ در 7ماهه نخست سال جاری تعداد 2.375فقره تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی، اشتغال‌زایی و کارفرمایان طرح‌های مددجویی به مبلغ 277میلیارد ریال به معرفی‌شدگان کمیته امداد خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی بانک رفاه پرداخت شده است.

بانک رفاه همچنین در مدت یاد شده بالغ بر 1.999 میلیارد ریال تسهیلات از محل قراردادهای سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی اعطا کرده است.

 

ارسال نظر