آمادگی بانک‌ها برای حذف دلار از مبادلات بین‌المللی

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۴۲
آمادگی بانک‌ها برای حذف دلار از مبادلات بین‌المللی

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری

پس از سفر جهانگیری و سیف به ترکیه و امضای پیمان‌نامه پولی به نظر می‌رسد شرایط برای کاهش سهم ارز قدرتمند دلار از بازار ارز مهیا شده باشد به‌طوری که 3 ماه است برای این کار اقداماتی صورت گرفته و هم‌اکنون 3 بانک صادرات، شهر و ملی آماده‌ اجرای آن هستند.

به گزارش «تعادل»، در میان مردم به غلط شایع است که دولت و بانک مرکزی ذی‌نفع افزایش نرخ ارز هستند و در این رابطه هیچ‌گونه پاسخگویی مناسبی صورت نگرفته است، باید توجه داشت که عملکردها نباید به‌گونه‌یی باشد که مردم تصور کنند سود افزایش نرخ ارز به جیب دولت می‌رود.

کارشناسان اقتصادی درخصوص نوسانات نرخ ارز و احتمال افزایش دوباره آن معتقدند: در نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر عوامل متعددی تاثیرگذار بود که یکی از آنها بحثی بود که در کاهش نرخ سود بانک وجود داشت، اما در زمانی که احتمال داده می‌شد سپرده‌گذاران سپرده‌های خود را به سمت بازارهای ارز، خودرو یا مسکن ببرند چنین اتفاقی صورت نگرفت.

در این رابطه ضرورت دارد بانک مرکزی باید موضوع تک‌نرخی شدن ارز را مشخص کند و شرایط این‌گونه نباشد که عده‌یی تصور کنند نخستین ثمره افزایش نرخ ارز برای دولت است.

پیش‌بینی می‌شد مواضع ترامپ درخصوص برجام نوسانات بیشتری در نرخ ارز ایجاد کند اما خوشبختانه این پیش‌بینی‌ها درخصوص اثرات مواضع ترامپ در افزایش شدید نرخ ارز محقق نشد.

یکی از وظایف بانک مرکزی این است که به‌‌گونه‌یی برنامه‌ریزی کند که اگر ارز در موارد اینچنینی دچار چالش شد، توان کنترل آن وجود داشته باشد. این در حالی است که در زمانی بحث بودجه سال آینده مطرح شد که نرخ ارز تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد این مساله نیز در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بود.

 استقبال از حذف دلار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با استقبال از حذف دلار از مبادلات بین‌المللی تاکید کرد که با این کار به بازار این ارز آسیب وارد خواهد شد.

سیدناصر موسوی‌لارگانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با رییس‌جمهور روسیه به حذف دلار مبادلات اقتصادی تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: در این زمینه موافقتنامه‌های مالی وجود دارد که بسیاری از کشورها با اتکا به این پیمان‌های پولی توانسته‌اند رونق اقتصادی را رقم بزنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حذف دلار از مبادلات بین‌المللی باعث آسیب نخواهد شد، گفت: ما در حال حاضر با چند کشور ازجمله روسیه، ترکیه و هند مبادلات نفتی و فرآورده‌های نفتی داریم که می‌توانیم به جای اینکه از دلار برای این مبادلات استفاده کنیم با تغییر ارز به بازار دلار ضربه‌یی وارد کنیم.

نماینده فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر ارز در مبادلات بین‌المللی باعث رونق اقتصادی کشورهای مورد توافق می‌شود، بیان داشت: برای این کار لازم است بررسی‌های کارشناسی صورت بگیرد و کشورهای هم‌پیمان ارز مشخصی جز دلار و یورو برای مبادلات اقتصادی درنظر بگیرند. با این کار تحریم‌ها و فشارهای استکبار جهانی نمی‌تواند بر رونق اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد. وی اعتقاد دارد که پیمان‌های پولی در کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلاتی چون تحریم را برطرف کند. موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خانه ملت، در این باره که چند کشور با ایران حاضر به بستن پیمان پولی می‌شوند، گفت: وقتی 2 کشور مطرح روسیه و ترکیه موافقتنامه مالی را عملی کنند و موفقیت‌آمیز شود بسیاری از کشورها تمایل خواهند داشت با ایران در فضای جدید همکاری داشته باشند.

 شرکای اصلی مبادلات بین‌المللی ایران

معصومه آقاپورعلیشاهی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با رییس‌جمهور روسیه بر حذف دلار از مبادلات بین‌المللی تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی 2 کشور لازم است مشکل بانکی برطرف و مجوزهای لازم در این زمینه برای بانک‌های 2 کشور صادر شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مبادلات بین‌المللی با شفافیت صورت گیرد، گفت: اگر شفافیت مبادلات ارزی به واسطه مجوزهای بانکی صورت بگیرد هیچ‌گونه ایراد و اشکال بین‌المللی در راستای FATF به وجود نخواهد آمد.

آقاپورعلیشاهی گفت: در حال حاضر با

 2 کشور ترکیه و روسیه در زمینه حذف دلار از مبادلات بین‌المللی مذاکره شده است. وی بیان کرد: ایران شریک قوی برای کره‌جنوبی در زمینه نفت و گاز محسوب می‌شود و ما نیز خواهان کالا و خدمات آنها هستیم، از سوی دیگر اعتقاد دارم ایران کشوری نیست که بشود از آن چشم‌پوشی کرد چراکه ایران سگک طلایی کمربند خاورمیانه است.

 3بانک برای حذف دلار از مبادلات بین‌المللی آماده‌اند

این نماینده مجلس درخصوص فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اجرای حذف دلار از مبادلات بین‌المللی گفت: 3 ماه است که برای این کار اقداماتی صورت گرفته و 3 بانک صادرات، شهر و ملی آماده‌اند و شعبه‌هایی در خارج کشور دارند.

 

ارسال نظر