آشنایی جامعه با اصول ایمنی و بیمه

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۳۰
آشنایی جامعه با اصول ایمنی و بیمه

حمیدرضا حاجی‌اشرفی

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

حوادث طبیعی و غیرطبیعی هر ساله جان هزاران انسان را می‌گیرد و تعداد بیشتری از افراد را دچار معلولیت و ناتوانی جسمی می‌کند. اگر افراد در زندگی اجتماعی و شغلی با انواع خطرات پیش روی خویش آشنا شوند و نیز راه‌های فرار و مقابله با خطر را یاد بگیرند، بدون شک فرهنگ و رفتار آنها در قبال اعمال و شرایط خطرناک تغییر خواهد کرد.

براساس اصول احتمالات ریاضی، انسان‌ها همیشه درمعرض انواع خطرات ایجاد شده از سوی رفتارهای ناایمن یا شرایط ناایمن محیطی قرار دارند یا اینکه از احتمال و پتانسیل آسیب رساندن به دیگران به‌واسطه اعمال غیرعمدی و قصور خویش برخوردارند. در هر دو صورت پیامد این رفتارها، نتایج منفی و خسارت‌های ایجاد شده مالی و جانی است.

امروزه با بهره‌گیری از علم مدیریت ریسک و دانش HSE و دانش بهداشت و محیط‌زیست، به میزان قابل‌توجهی از شدت و فراوانی حوادث و خسارت‌ها کاسته شده ولی جا دارد که در این زمینه بازهم بیشتر و بیشتر تلاش شود.

آشنایی افراد جامعه با خطرات مختلف و آگاه کردن افراد با چگونگی اجتناب از خطرات و نیز روش‌های کمک به همنوعان در شرایط خطرناک و بروز حوادث و در شرایط بعد از آن می‌تواند روحیه و فرهنگ، رعایت بهداشت و ایمنی را نزد عموم افراد جامعه نهادینه کند. آموزش رانندگانی که بد رانندگی می‌کنند، آموزش ایمنی و بهداشت در خانواده‌ها، آموزش ایمنی و بهداشت در محیط کار و... می‌تواند کمک شایان توجهی به حفظ سلامت و نجات جان انسان‌ها کند.

اگر تک‌تک ما ایرانی‌ها، در هر کجا و در هر جایگاهی که هستیم، اولویت همکاری گروهی را انتقال مفاهیم و روش‌های مقابله با خطر که راسا دانش آن را داریم دراختیار دیگران قرار دهیم قطعا میزان و آمار حوادث کاهش خواهد یافت.

هزینه‌های سنگین حوادث و زیان‌های فراوانی که از این ناحیه به اقتصاد ملی و نیز اقتصاد خانوارها وارد می‌شود و نیز فرصت‌های بی‌شماری که به‌واسطه حذف ناشی از مرگ و از کارافتادگی شهروندان زودهنگام نیروهای فعال ملی، کار فکری و فیزیکی به جامعه وارد می‌کند و به این علل، سرمایه‌های ارزشمند انسانی و مادی کشورمان را هر ساله در سوانح رانندگی و در دیگر وقایع زیانبار روزانه و شغلی از دست می‌دهیم، هرگز قابل اغماض نیست و توجه جدی مسوولان محترم و عموم هموطنان را برای مقابله با این ریسک‌ها طلب می‌کند.

پیامدهای منفی و زیانبار این حوادث کمتر از خسارت‌های جنگ تحمیلی نیست. عزم و همت ملی در مقابله با این وقایع دردناک از طریق آموزش مستمر و ترویج بهداشت و ایمنی عمومی را طلب می‌کند.

 

ارسال نظر