65 برابر شدن نرخ دلار در 32 سال اخیر

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۴۹
65 برابر شدن نرخ دلار در 32 سال اخیر

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز پنج‌شنبه 20 مهر 96 در بازار ارز مبادله‌ای، قیمت 33 ارز همچون دلار، یورو و پوند انگلیس افزایش و 3واحد پولی دیگر کاهش یافت و 3 ارز نیز تغییری نداشت. هر دلار امریکا با 34ریال افزایش 34149ریال، هر پوند انگلیس با 229ریال رشد 45263ریال و هر یورو 250ریال رشد 40552ریال ارزش‌گذاری شد.

به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد نیز قیمت دلار بدون تغییر ۴۰۱۶تومان معامله شد. نرخ یورو هم با ۲۲تومان افزایش به ۴۸۱۵تومان، پوند با ۲تومان افزایش به ۵۳۶۰تومان، درهم امارات ۱۱۲۱تومان و لیر ترکیه ۱۱۳۷تومان رسیده است.

در بازار طلا نیز اونس جهانی روز پنج‌شنبه، ۱۲۹۶دلار و ۸۰سنت و هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۱۲۴هزار و ۷۵۹تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵هزار تومان افزایش یک‌میلیون و ۳۱۲هزار و ۲۰۰تومان، طرح قدیم یک‌میلیون و ۲۶۷هزار تومان، نیم سکه ۶۶۷هزار تومان، ربع سکه ۳۸۸هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۳هزار تومان معامله شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی عصر جمعه بار دیگر، از مرز 1300دلار گذشت و به 1301دلار رسید.

به گزارش رویترز، با تغییر تمرکز سرمایه‌گذاران به سوی داده‌های تورم که در روز جمعه منتشر می‌شود و احتمالا سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست‌گذاری‌های مالی بانک مرکزی ارائه خواهد کرد، قیمت طلا نزدیک به بالاترین قیمت‌های 2هفته اخیر خود تثبیت شد. پیش‌خرید طلای امریکا هم با رشدی 0.7درصدی به قیمت هر اونس ۱۲۹۸دلار رسید. فواد رزاق‌زاده تحلیلگری از فورکس دات کام، می‌گوید: اگر داده‌های تورم از آنچه انتظار می‌رفت بیشتر باشد یا لااقل به سطح مورد انتظار برسد، این می‌تواند باعث تقویت دلار شود که در نتیجه طلا افت خواهد کرد. صورت‌جلسه‌های جلسه ماه سپتامبر بانک مرکزی امریکا نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران این بانک بحث‌هایی طولانی در مورد چشم‌انداز افزایش نرخ بهره داشته‌اند. طلا نسبت به افزایش نرخ بهره بسیار حساس است چراکه این کار باعث تقویت قیمت دلار می‌شود که ارزش این فلز گرانبها هم با آن سنجیده می‌شود. چندین سیاست‌گذار گفته‌اند که در طول این چند ماه تا قبل از اینکه در مورد افزایش نرخ بهره آینده بانک مرکزی تصمیم‌گیری کنند، بر داده‌های تورم تمرکز خواهند کرد.

 65 برابر شدن دلار در 32 سال اخیر

از سال 64 تا مهر ماه 96 بهای دلار در برابر ریال 6404درصد افزایش یافته و 65برابر شده و از 615ریال در سال 64 به 40160ریال در 20مهر 96 رسیده است و قیمت یورو نیز از سال 81 تا مهر ماه امسال 513درصد رشد کرده و 6برابر شده و از 7906ریال به 48500ریال رسیده است.

 شرایط برای یکسان‌سازی فراهم نیست

قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه باید حساسیت‌ها در حوزه اقتصاد کلان و اوضاع بین‌المللی برای یکسان‌سازی نرخ ارز، لحاظ شود، گفت: ملاحظاتی وجود دارد که ناگزیریم رعایت کنیم.

اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که قیمت نفت و سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال۹۷ کل کشور کاهش یافته و بسیاری نگران کاهش درآمدهای ارزی دولت و به‌تبع آن تعویق یکسان‌سازی نرخ ارز هستند، گفت: این موضوع بسیار مهمی است و در راستای اصلاح قیمت‌ها و احیانا جلوگیری از برخی اختلال قیمتی که ارز دونرخی در نظام قیمتی ایجاد می‌کند، از موضوعات اولویت‌دار بانک مرکزی است. قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: البته باید این ملاحظه را هم درنظر داشت که مجموعه شرایط اقتصاد کلان و اوضاع بین‌المللی ایران، باید در یک وضعیت اطمینان‌بخشی قرار داشته باشد تا وقتی که به سمت نرخ ارز واحد حرکت می‌کنیم، اطمینان از ماندگاری و پایداری آن وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: در غیر این صورت اگر این حساسیت‌های موردنظر، به‌طور جدی لحاظ نشده و یکسان‌سازی نرخ ارز صورت گیرد؛ این تعادل به‌هم می‌خورد و مشکل‌ساز می‌شود. بالاخره ملاحظاتی هست که ناگزیر هستیم در فرآیند یکسان‌سازی نرخ ارز به آن توجه کنیم.

 2 عامل اصلی نوسان‌ ارزی اخیر

 رییس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در حال حاضر ضمن پایش روند نرخ ارز که متاثر از برخی عوامل فصلی و انتظارات ناشی از تحولات روابط بین‌الملل است، همچون گذشته نسبت به استمرار روند ثبات در بازار و دفع اختلالات اقدام خواهد کرد. تلاطم و نااطمینانی در بازار ارز بر متغیر‌های کلان اقتصادی تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد و از همین رو، ثبات این بازار یکی از اصلی‌ترین اهداف بانک مرکزی است؛ پس از تکانه و جهش شدید ارزی سال‌های 1390 و 1391، بانک مرکزی در دولت یازدهم نسبت به ثبات بخشی به بازار ارز اقدام کرد و در عمل نشان داد که به خوبی توانایی حفظ ثبات بازار ارز را داشته و هم‌اکنون نیز دارد. در این مدت رویکرد بانک مرکزی بر این اساس بود که اولا مکانیسم بازار و عرضه و تقاضای ارز با اختلال مواجه نشود،‌ ثانیا در تنظیم سیاست‌های ارزی، میان روند و نوسانات زودگذر ارزی تفکیک قائل شده و جلوی نوسانات شدید گرفته شود تا اقتصاد دچار تکانه ارزی نشود.  در این راستا، اضافه جهش سال‌های 1390 و 1391 به‌طور طبیعی در طول دولت یازدهم و تا اوایل دولت دوازدهم در بازار هضم و بازار ارز از تعادل و ثبات مناسبی برخوردار شد؛ در ادامه نیز در تطابق با دستاوردهای تورمی چشمگیر دولت، تلاش شد روند تعدیل بازار ارز، متناسب با تغییرات عوامل بنیادین موثر بر این بازار باشد؛ باید به این نکته توجه داشت که بازار ارز تحت‌تاثیر عوامل مختلفی همچون سیاست‌های کلان اقتصادی، روند متغیرهای بنیادین و کلان، تحولات در روابط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، تغییرات نرخ برابری ارزهای جهان‌روا و عامل انتظارات قرار دارد.

در عین حال، نرخ ارز بر متغیرهای اقتصادی همچون صادرات، واردات، ‌سرمایه‌گذاری، تولید، مصرف و تورم، آثار مختلف و غیره هم‌جهتی دارد؛ رویکرد بانک مرکزی بر این امر استوار است که به‌عنوان سیاست‌گذار ارزی روند تعادلی مناسبی از نرخ ارز را دنبال کند تا متضمن حداکثر شدن منافع اقتصادی کشور به نحو پایدار و متناسب با رویکردهای اقتصاد مقاومتی باشد. بانک مرکزی در حال حاضر ضمن پایش روند نرخ ارز که متاثر از برخی عوامل فصلی و انتظارات ناشی از تحولات روابط بین‌الملل است، همچون گذشته نسبت به استمرار روند ثبات در بازار و دفع اختلالات اقدام خواهد کرد همان‌طور که در پاییز سال گذشته به خوبی شاهدش بودیم. بردار نرخ بازدهی بازارهای دارایی داخلی به نحوی است که نرخ سود واقعی سیستم بانکی به نحو مطلوبی مثبت بوده و در مقایسه با بازدهی بازار ارز که توام با ریسک است، بسیار جذاب‌تر است همین امر موجب می‌شود منابع مالی هموطنان ضمن برخورداری از بازدهی مناسب و فاقد ریسک در نظام بانکی، صرف حمایت از تولید و اشتغال کشور شود و بازار ارز نیز با وجود تلاش سفته‌بازان ارزی در ایجاد نوسان و بهره‌برداری از حاشیه سودهای کوتاه‌مدت، بتواند در طول زمان به روند باثبات خود متناسب با تحولات متغیرهای اقتصادی ادامه دهد.

 

ارسال نظر