احتیاط بازار در خرید و فروش ارز

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۰۹
احتیاط بازار در خرید و فروش ارز

 جهش اونس طلا در مقابل سقوط دلار و یورو  

  پیش‌بینی برخی فعالان بازار مبنی‌بر کاهش نرخ ارز از روز سه‌شنبه

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

 درحالی که برخی فعالان بازار انتظار داشتند روز دوشنبه با آغاز به کار بازارهای جهانی قیمت رسمی دلار که هر روز صبح از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود با افزایش چشم‌گیری مواجه شود؛ اما چنین نشد و دلار فقط 35ریال افزایش یافت و شبکه بانکی روز دوشنبه 17مهر 96 نرخ رسمی 3 ارز را کاهش و 35 ارز را افزایش و بهای یک ارز را بدون تغییری اعلام کرد. بر این اساس دلار با 35ریال افزایش 34084ریال، پوند با 166ریال کاهش 44653ریال و یورو با رشد 64 ریالی 40008ریال ارزش‌گذاری شد.

به گزارش«تعادل» افزایش 35ریالی دلار و قیمت 3408تومانی آن باعث شد که نوسان دلار نسبت به روز یک‌شنبه کمتر باشد و بر این اساس در بازار آزاد تهران قیمت دلار با 27تومان رشد نسبت به روز یک‌شنبه در دامنه 4010 تا 4045تومان نوسان داشت و در برخی ساعت روز به 4هزار تومان رسید. اما رشد یورو بالاتر از دلار قابل توجه بود و با رشد 79تومانی 4825تومان به فروش رفت. همچنین بهای پوند 4تومان رشد داشت و به 5291 تومان رسید و درهم با 17تومان افزایش به 115تومان معامله شد.

برخی کارشناسان بازار ارز با توجه به نرخ برابری یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی معتقدند که با توجه به نرخ یورو 4825تومانی و برابری یورو در برابر دلار می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ بالقوه دلار اکنون در محدوده 4100تومان است. در بازار طلا نیز هر اونس جهانی به 1282دلار افزایش یافت و در نتیجه این افزایش 10دلاری و رشد نرخ دلار در برابر ریال هر گرم طلای 18عیار 1792تومان رشد کرد و به 124هزار و 900تومان رسید. سکه طرح جدید هم با رشد 9هزار تومانی یک میلیون و 302هزار تومان فروخته شد. طرح قدیم هم با 3هزار تومان رشد یک میلیون و 251هزار تومان فروخته معامله شد. نیم سکه با 3هزار تومان رشد 662 هزار تومان، ربع سکه با یک هزار تومان رشد 387هزار تومان و سکه گرمی با هزار تومان رشد 253هزار تومان معامله شد.

 احتیاط صرافان برای خرید ارز

روز گذشته صرافان بازار تمایل کمتری برای خرید ارز از خود نشان دادند و به دلیل انتشار خبر احتمال کاهش نرخ ارز در روزهای آینده با احتیاط عمل کرده و در نتیجه تعداد فروشندگان در بازار بیشتر بود. شاید به این دلیل که صرافان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد و شبکه بانکی مداخله کند و همین امر سبب شده تا میزان خرید‌های خود را به حداقل کاهش دهند همچنین تابلو نرخ‌ها در اکثر صرافی‌ها خالی بود و نرخی روی تابلو برای ارزهای معتبر مشاهده نمی‌شد.

 پیش‌بینی کاهش نرخ از روز سه‌شنبه

به گزارش «تعادل» درحالی قیمت دلار از روز یک‌شنبه از مرز ۴هزار تومان در بازار آزاد عبور کرد و روز دوشنبه بین 4040و 4010تومان معامله شد که برخی صرافان معتقدند دلار از امروز سه‌شنبه روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها در این بازار کاهش می‌یابد.

برخی صرافان میدان فردوسی تا چهارراه استانبول و کارشناسان اقتصادی روند افزایشی را برای دلار پیش‌بینی کرده‌اند و معتقدند که با اجرای برنامه تک نرخی شدن ارز توسط بانک مرکزی تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت و بر این اساس دلار در ماه‌های آینده احتمالا با نوسانات بیشتری نسبت به سایر ارزها مواجه می‌شود اما بانک مرکزی بارها اطمینان خاطر داده که آرامش در این بازار برقرار است و بازار را دایما رصد و مدیریت می‌کند.

برخی فعالان بازار ارز نیز یکی از دلایل رکوردزنی قیمت دلار در بازار آزاد در روز یک‌شنبه را مرتبط با اظهارات اخیر رییس‌جمهور امریکا ارزیابی کرده و معتقدند که در یک هفته تا 10روز آینده، بازار ارز با نوسان مواجه خواهد بود و پس از آن روند با ثبات و با نوسان کمتری را به خود می‌گیرد. اما عده‌یی دیگر از فعالان بازار معتقدند که به خاطر طبیعت بازار در نیمه دوم سال و نزدیک شدن به پایان سال میلادی، انتظار می‌رفت که تا بهمن ماه نوسان بازار ارز کم و بیش ادامه یابد.

 افزایش بیش از 100 تومانی دلار و یورو

 روند قیمت یورو نشان می‌دهد که در نخستین روز پاییز ۴۶۹۶تومان بوده و در ۴۷۵۴تومان متوقف شد. اما روز دوشنبه با 79تومان رشد به 4825تومان رسیده و 129تومان در 17روز افزایش داشته است.

 نرخ آزاد دلار نیز طی ۱۷روز اخیر تقریبا افزایشی بوده و از ۳۸۹۵تومان در نخستین روز مهر ماه جاری اکنون از مرز ۴۰۰۰تومان عبور کرده و به ۴۰۱۰تومان رسیده و همچنان بالاتر از 4000تومان قرار دارد و 115تومان در 17روز رشد کرده است.

قیمت دولتی دلار نیز همین روند افزایشی را طی کرده؛ به نحوی که نرخ رسمی دلار از ۳۳۶۰تومان در نخستین روز مهر به ۳۴۰۸تومان در 17مهر رسید و 48تومان در 17روز افزایش داشته است. اکنون فاصله دو نرخ مبادله‌یی و رسمی دلار به 602 تومان رسیده و از اختلاف 533 تومانی روزهای اول مهر فاصله گرفته است.

 خرید و فروش‌ها احتیاطی شد

رییس اتحادیه طلا و جواهر دلایل رشد قیمت طلا و سکه در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه را افزایش نرخ دلار در بازار اعلام کرد. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه نرخ سکه روز دوشنبه در بازار به مرز یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: رشد قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه درحالی رخ داده که نرخ جهانی هر اونس طلا رشد محسوسی نداشته و نوسان محدودی معادل 2تا 5 دلار داشته است. رییس اتحادیه طلا و جواهر، التهاب در بازار ارز را دلیل رشد قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار ارز لحظه‌یی است، نرخ‌ها در بازار طلا نیز صعودی شده است.

وی درباره وضعیت خرید و فروش در بازار گفت: عرضه و تقاضا در بازار معمولی است؛ اما فروش‌ها با احتیاط انجام می‌شود و همین امر باعث شده تا فروشندگان رغبت کمتری در معاملات داشته باشند و همین امر نیز به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند. وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که تعداد خریداران در بازار همانند روزهای گذشته است و تفاوت محسوسی در این بخش وجود ندارد بر همین اساس رغبت برای خرید در بازار زیاد است. نرخ سکه تمام بهار آزادی که روز یک‌شنبه ۳۰هزار تومان رشد یافته بود، دوشنبه نیز در ادامه این روند ۱۰هزار تومان تا این لحظه از معاملات رشد داشته است.

 سقوط دلار و یورو

شاخص بورس کشورهای آسیا در نخستین روز معاملات هفته جاری میلادی با سیر صعودی شروع به‌ کار کرد و طلا هم خوش‌رنگ‌تر شد؛ در حالی که دلار و یورو با سیر نزولی روبه‌رو شدند.

به گزارش رویترز، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز دوشنبه با روند افزایشی شروع به ‌کار کرد؛ ضمن اینکه شاخص بورس چین هم بعد از یک هفته تعطیلی به بیشترین سطح خود در بیست و یک ماهه اخیر رسید.

در همین حال شاخص CSI۳۰۰ چین 1.7درصد افزایش داشت که بیشترین رقم از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد است. همچنین میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۲دهم درصد افزایش پیدا کرد و در استرالیا بورس این کشور ۵دهم درصد و بورس «نیکی» ژاپن هم یک‌دهم درصد جهش داشتند. در اروپا شاخص STOXX ۶۰۰، 2دهم درصد رشد پیدا کرد. در بازار جهانی ارز، شاخص ارزش دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهانی به 93.768 واحد تنزل پیدا کرد؛ ضمن اینکه هر دلار به 112.57 ین کاهش یافت و یورو به‌دلیل بحران منطقه کاتالونیا اسپانیا به 1.1737دلار کاهش پیدا کرد. پوند انگلیس هم به‌دلیل احتمال اخراج وزیر خارجه انگلیس توسط «تراز می» نخست‌وزیر این کشور به 1.3090 دلار افزایش یافت.

بر همین اساس هر اونس طلای جهانی با ۵دهم درصد رشد به یک‌هزار و ۲۸۲دلار و ۵۶سنت رسید.

به‌دنبال بالا گرفتن تنش سیاسی میان آنکارا-واشنگتن، لیر ترکیه به 3.7694 در برابر دلار امریکا رسید که به‌عنوان کمترین رقم از ژانویه سال جاری میلادی یعنی ۸ماهه اخیر محسوب می‌شود. در همین حال امریکا صدور روادید را برای شهروندان ترکیه‌یی متوقف کرده و ترکیه هم عمل مقابله مثل را انجام داده است.

 آینده دلار در برزخ یک انتخاب

این درحالی است که سرمایه‌گذاران جهانی با اضطراب منتظر تصمیم رییس‌جمهور امریکا درباره انتصاب مجدد جانت یلن به‌عنوان رییس فدرال رزرو یا انتخاب یک جانشین جدید هستند.

روسای جدید برای فدرال رزرو به‌ندرت بر سرکار می‌آیند. خانم یلن نهمین رییس فدرال رزرو امریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. دورنمای این تغییر به همراه خالی شدن 3 کرسی در هیات‌مدیره فدرال رزرو، بازار و همچنین دلار را در برزخ نگه داشته است. دلار که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون عمدتا تحت فشار بوده، اخیرا خریداران را جذب کرده است. رشد ۲.۸درصدی شاخص دلار در برابر ارزهای رقیب طی ماه گذشته، ممکن است اندک به نظر برسد اما دلایلی وجود دارد که بر این باور باشیم رشد دلار ممکن است ادامه پیدا کند.  اقتصاد امریکا قوی به نظر می‌رسد و بازار از تصمیم بانک مرکزی برای تحکیم بیشتر سیاست پولی در اواخر سال جاری و اصلاحات مالیاتی که در راهند، استقبال کرده است. رشد فعالیت بخش خدمات امریکا، هفته گذشته دلار را 0.5درصد در برابر ین ژاپن بالا برد.

اما انتخاب رییس فدرال رزرو، روند رشد دلار را محدود کرده است. در آستانه تصمیم دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاران به حدس و گمان درباره نامزدهای احتمالی این سمت نشسته‌اند. اولریش لوچمان از کامرس بانک در این باره اظهار کرد: رقابت برای این سمت عالی در بانک مرکزی امریکا گشوده شده و به همین منوال، بخش بزرگی از آینده دلار در بازار مبادلات ارزی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

حساسیت بازار با گزارش‌ها درباره نامزدهایی که موافق تسهیل سیاست پولی هستند، نمایان شد و در نتیجه، شاخص دلار ضعیف‌تر شد. انتخاب رییس جدید از سوی دونالد ترامپ یک پرسش جدی را در میان سرمایه‌گذارانی برانگیخته که طی چند دهه گذشته نگرانی از این بابت نداشتند. این پرسش وجود دارد که آیا ترامپ که نسبت به کنوانسیون‌های کاخ سفید اعتنای چندانی نداشته، به‌دنبال تاثیرگذاری غیرمستقیم بر سیاست پولی است. به گفته ایتای توچمان مدیر معاملات فارکس در سیتی‌گروپ، سیاسی‌سازی بانک مرکزی، یک نگرانی برحق برای بازارهاست.

استین جاکوبسن اقتصاددان ساکسوبانک انتخاب رییس فدرال رزرو امریکا را به همراه کنگره حزب کمونیست چین و جهت سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن، در میان سه نگرانی اصلی بازار رتبه‌بندی کرده است. بازار نسبت به روی کار آمدن یک رییس مستقل خوش‌بین نیست. به همراه بازی حدس و گمان، این بحث مطرح است که رییس‌جمهور امریکا از بانک مرکزی این کشور چه می‌خواهد. دیدگاه عمومی بر این است که کاخ سفید یک رییس و یک کمیته سیاست‌گذاری می‌خواهد که نرخ‌های بهره را پایین نگه دارند و بار رگولاتوری بر بانک‌ها را سبک کنند.وی در ادامه افزود: آنچه ترامپ می‌خواهد سیاست پولی آسان است بنابراین تصور می‌کنم که بانک مرکزی سیاست پولی فوق‌العاده تسهیلی خواهد داشت و از دلار ضعیف‌تر حمایت خواهد کرد. سیاست‌های وی بدون دلار ضعیف‌تر، موثر واقع نخواهد شد.

اگر این دیدگاه عمومی جامعه سرمایه‌گذاران باشد، تعجبی ندارد که روند صعودی دلار شکننده به نظر می‌رسد. به گفته تحلیلگران بانک امریکا مریل لینچ، رشد ارزش دلار پس از تابستان بسیار سطحی به نظر می‌رسد و تحت‌تاثیر موضع بانک مرکزی امریکا برای تحکیم سیاست پولی، آمار اقتصادی قوی و انتظارات برای اصلاحات اقتصادی بوده که به ایجاد فرصت برای فروش دوباره دلار کمک کرده است. عریف حسین یکی از مدیران شرکت تی راوی پرایس می‌گوید پرسش کلیدی این است که آیا مشکل بیشتر پیش روی دلار قرار دارد. تقریبا همه عواملی که انتظار می‌رفت به قوی‌تر شدن دلار کمک کنند، رخ نداده‌اند و ما در مقطعی هستیم که انتظارات نسبت به اینکه ترامپ سیاست‌های موافق رشد اقتصادی را اجرا خواهد کرد، به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.

انتظارات پایین در ذهن بازار ریشه دوانده است. انتظارات قابل‌ملاحظه‌یی وجود دارد که بانک مرکزی امریکا نرخ‌های بهره را در دسامبر افزایش خواهد داد، اما درباره سال آینده صحبتی نمی‌شود زیرا سرمایه‌گذاران و بانک مرکزی نسبت به روند رشد آهسته تورم نگران هستند. این بدبینی ممکن است احتمال اینکه تصمیم ترامپ درباره انتخاب رییس بانک مرکزی برای دلار مشکل‌آفرین شود را کاهش دهد.

براساس گزارش فایننشیال تایمز، درحالی که انتخاب رییس فدرال رزرو امریکا حایز اهمیت است، اما عوامل دیگری شامل تحکیم سیاست پولی سایر بانک‌های مرکزی وجود دارد که بر دلار تاثیر می‌گذارد.

 

 

 

ارسال نظر