کاهش جذابیت سپرده‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بانک‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۴۱
کاهش جذابیت سپرده‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بانک‌ها

گروه بانک و بیمه|

رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی از عملکرد بانک‌های عضو این شورا به‌دلیل رعایت نرخ سود سپرده‌ها برابر با بخشنامه بانک مرکزی تقدیر کرد.

محمدرضا حسین‌زاده گفت: جلسه اصلی شورای هماهنگی بانک‌ها با حضور مدیران عامل بانک‌های عضو در محل دبیرخانه شورا برگزار شد. در این جلسه از عملکرد بانک‌های عضو شورا درخصوص رعایت نرخ سود سپرده‌ها طبق بخشنامه بانک مرکزی تقدیر به عمل آمد.

جلسه شورای هماهنگی بانک‌های دولتی آغاز شد. در این جلسه که با حضور مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره ۱۲ بانک دولتی و نیمه‌دولتی از ساعت ۱۱ صبح دیروز آغاز شد، محمدرضا حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی، مرتضی شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی، محمدکاظم چغازردی مدیرعامل بانک سپه، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن، حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون و تعدادی از اعضای هیات‌مدیره بانک‌های مسکن، تجارت، پست‌بانک، رفاه کارگران، صادرات و ملت حضور داشتند و دستور جلسه این نشست بررسی آخرین وضعیت نظام بانکی، اجرای مصوبه کاهش نرخ سود و... بود.

در همین رابطه، رییس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده و تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خط اعتباری، گفت: در چنین شرایطی بانک‌ها دیگر سود ۱۹ درصد به صندوق‌ها نمی‌دهند و منابع صندوق‌ها به تدریج به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با فارس، درخصوص نفوذ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بانک‌ها و حجم بالای این سپرده‌گذاری‌ها اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه شرکت‌های تامین سرمایه هستند و سازمان بورس هم به‌تازگی نسبتی را برای میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها تعیین کرده است.

وی افزود: مشکلی که تا قبل از بخشنامه 8‌بندی بانک مرکزی وجود داشت تفاوت نرخ‌های این صندوق‌ها با نرخ مصوب بود. بانک‌ها سود بالاتری را به این صندوق‌ها پرداخت می‌کردند و از طرف دیگر باتوجه به اینکه نرخ تنزیل اوراق تا 30 درصد و بالاتر هم رسیده بود، صندوق‌ها نرخ‌های بسیار بالایی به مشتریان خود پرداخت می‌کردند.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیش از 70درصد منابع خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند، آیا این صندوق‌ها به واسطه‌گر وجوه در بازار پول تبدیل نشده‌اند، گفت: ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها در حال تعدیل شدن است همان‌طور که می‌دانید سقف سپرده‌گذاری صندوق‌ها در بانک‌ها به 50درصد کاهش یافت.

پرویزیان ادامه داد: وقتی نرخ سود در بازار بانکی جذاب است پول به سمت این بازار می‌رود اما بانک‌ها براساس بخشنامه بانک مرکزی موظف به تعدیل سود سپرده‌های کلان شده‌اند به همین دلیل صندوق‌های با درآمد ثابت به تدریج به سمت خروج از بازار پول و حرکت به سمت بازار سرمایه و خرید اوراق می‌روند.

وی با اشاره به تبدیل اضافه برداشت‌های بانک‌ها به خط اعتباری به نرخ 16درصد گفت: در چنین شرایطی برای بانک توجیه ندارد که با نرخ 19درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سپرده بگیرند بنابراین این صندوق‌ها به تدریج به سمت بازار سرمایه و خرید اوراق می‌روند و سهم سپرده‌گذاری آنها کاهش می‌یابد.

رییس کانون بانک خصوصی، تصریح کرد: این را هم باید توجه داشته باشیم که برخی صندوق‌ها مانند صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های پس‌انداز به‌دلیل ماهیت وجوهی‌شان باید بخش قابل‌توجهی از منابع را به عنوان ذخیره نگه دارند تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنیم. کدام بخش بهتر از بانک‌ها می‌توانند از منابع صندوق‌های پس‌انداز و بازنشستگی حفاظت کنند.

پرویزیان با اشاره به احتمال رونق قابل‌توجه خرید و فروش اوراق در بازار سرمایه، گفت: مطمئن باشید اگر بازار خرید و فروش اوراق داغ شود و سود انتظاری آن بالا برود این صندوق‌ها بخش عمده منابع خود را در آن بخش متمرکز می‌کنند و حتی ممکن است به‌گونه‌یی شود که سازمان بورس در بخشنامه‌یی جدید صندوق‌ها را موظف به سپرده‌گذاری 10 تا 20درصد منابع در بانک‌ها کند. بنابراین دغدغه واسطه‌گری وجوه توسط این صندوق‌ها در بازار پول ازبین می‌رود.

 

ارسال نظر