فاصله 550 تومانی ارز به نفع دلالان

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۴۰
فاصله 550 تومانی ارز به نفع دلالان

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

 روز شنبه 15مهر 96 نرخ رسمی 20 ارز افزایش و 17 ارز کاهش یافت و بهای 2 ارز هم بدون تغییر مانده و در نتیجه دلار با 47ریال افزایش 3404.9تومان، پوند با 551 ریال کاهش 4448.7تومان و یورو با 36ریال افت قیمت 3994.4تومان ارزش‌گذاری شد.

به گزارش«تعادل» در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۱۴تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۳هزار و ۹۵۴تومان فروختند همچنین هر یورو امروز با ۷تومان کاهش ۴هزار و ۷۰۵تومان و هر پوند با ۲۰تومان افت ۵ هزار و ۲۴۹تومان بود.

بر این اساس فاصله دو نرخ مبادله‌یی و آزاد به 549 رسیده که نسبت به روزهای قبل افزایش یافته و فاصله دو نرخ اکنون در مرز 550 تومان قرار گرفته و نشان‌دهنده این واقعیت است که با افزایش نرخ مبادله‌یی که اکنون به 3405تومان رسیده همچنان نرخ آزاد نیز از نرخ مبادله‌یی فاصله خود را حفظ و حتی افزایش داده است.

نرخ دلار آزاد در 15روز گذشته از 3906تومان در اول مهر به 3954تومان در 15مهر رسیده و ظرف 10روز 48تومان افزایش داشته است. نرخ مبادله‌یی نیز در این مدت از 3360تومان به 3405تومان رسیده و 45تومان بیشتر شده و نشان می‌دهد که نرخ آزاد افزایش بیشتری داشته است.

در بازار طلا نیز هر اونس جهانی به 1276دلار رسیده که از رقم 1300دلاری چند هفته پیش فاصله گرفته و نشان‌دهنده روند نزولی بازار طلاست. بر این اساس به دنبال افزایش 4دلاری اونس جهانی، روز گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار آزاد با ۹۲تومان رشد ۱۲۱هزار و ۶۸۹ تومان ارزش‌گذاری شد.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۲۵۶هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹هزار و ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۲۲۲هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. از سویی دیگر نیم سکه بهار آزادی شاهد رشد یک‌هزار و ۳۰۰تومانی بود و ۶۵۰ هزار و ۳۰۰تومان معامله شد. ربع سکه بهار آزادی نیز با رشد ۲هزار و ۹۰۰تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۳۷۱هزار و ۹۰۰تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز با ۲هزار تومان افزایش ۲۵۱هزار تومان بود.

 نرخ دلار در بودجه

درحالی که براساس قانون برنامه ششم توسعه برای هر دلار در سال جاری نرخی حدود ۳۴۰۰تومان تعیین شده و نرخ دلار در بودجه سال جاری حدود ۳۳۲۰تومان بود اما اکنون نرخی که بانک مرکزی برای دلار مبادله‌یی اعلام می‌کند با روندی رو به رشد و شاید بی‌سابقه طی مدت گذشته از ۳۴۰۰تومان نیز عبور کرده و تا ۸۰ تومان اختلاف قیمت دارد و با ادامه این روند با نرخ مبادله‌یی 3500تومان و نرخ آزاد 4000تومان فاصله چندانی نداریم.

کارشناسان با توجه به اظهارنظرهایی که در مورد نرخ دلار در بودجه مطرح شده، معتقدند که نرخ‌هایی بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۵۰ و حتی ۳۴۰۰ تومان در هیات دولت مطرح شده و این موضوع احتمالا نرخ دلار رسمی را بیش از این افزایش خواهد داد تا هم یکسان‌سازی نرخ ارز به هدف برسد و هم نرخ ارز بالاتر در بودجه، امکان تجهیز منابع و درآمد بیشتر برای دولت در سال آینده را فراهم کند.

عده‌یی از صاحب‌نظران معتقدند که در دو سال اخیر به دلیل سهم بالای ارز مبادله‌یی در عرضه و تقاضای ارز امکان اثرگذاری بر نرخ آزاد بالاتر بود و نرخ آزاد تقریبا ثابت مانده بود اما با حذف بخش عمده ارز مبادله‌یی اکنون نقش اصلی بازار را ارز آزاد بازی می‌کند لذا با افزایش بیشتر ارز مبادله‌یی یا تثبیت آن نمی‌توان نرخ را در بازار تثبیت کرد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که نرخ ارز آزاد بالاتر برود.

 فاصله دو نرخ رسمی و مبادله‌ای به نفع دلالان

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سوءاستفاده تاجران پول از شکاف قیمتی ارز آزاد و دولتی بر یکسان‌سازی نرخ ارز در پایان سال جاری تاکید کرد. به گزارش خانه ملت، رحیم زارع با بیان اینکه دولت باید قیمت ارز را تک نرخی کند، گفت: در بودجه سال ۹۶ قیمت ارز ٣هزار و٣٠٠تومان پیش‌بینی شده بود اما در بازار آزاد به ۳۹۰۰تومان رسید یعنی ۶٠٠ تومان تفاوت بین ارز دولتی و ارز آزاد وجود دارد که این تفاوت رانتی به نفع تاجران پول و دلالان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: تا زمانی که بانک مرکزی اقدامی که به آن محول شده یعنی ارز تک نرخی را عملیاتی نکند، نوسانات در بازار ارز ادامه می‌یابد؛ این موضوع سبب می‌شود که برنامه‌ریزی در حوزه واردات و صادرات به خوبی انجام نشود و اهدافی که برای حجم تجارت در حوزه اقتصادی پیش‌بینی شده، محقق نشود چراکه عده‌یی از شکاف بین نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ دولتی سود می‌برند.

زارع ادامه داد: با ایجاد شکاف بین ارز دولتی و ارز در بازار آزاد تولید‌کننده آسیب‌دیده و قیمت تمام شده بالا می‌رود و از این شکاف تاجران پول استفاده می‌کنند و از این شرایط سود می‌برند.

وی با بیان اینکه قیمت ارز پس از اینکه یک بار در تابستان افزایش یافت بار دیگر با نزدیکی به ایام عید افزایش می‌یابد، یادآور شد: در بودجه سال ۹۷ باید تاکید شود که ارز تک نرخی شود و براساس آنچه عرضه و تقاضا تعیین می‌کند از قیمت ارز مشخص شود لذا یک ‌بار برای همیشه باید نرخ ارز تک نرخی شود.

 

ارسال نظر