شکستن رکورد صدور اوراق بهادار بیمه‌ای

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۵۳
شکستن رکورد صدور اوراق بهادار بیمه‌ای

89 میلیارد دلار سرمایه جایگزین، مرزها را در هم شکست

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری

شکستن رکورد صدور اوراق بهادار بیمه‌یی نشانه وفور سرمایه جایگزین در بازارمالی جهانی است به طوری که گزارش‌ها حاکی از آن است که اوراق قرضه حوادث طبیعی صادر شده در ۳۲ تراکنش و طی دوره ۱۲ماهه منتهی به ژوئن۲۰۱۷ مبلغ 11.3میلیارد دلار بوده که رکورد قبلی خود یعنی 9.4میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ را با ۲۰درصد تفاوت شکسته است.

 به گزارش «تعادل» ‌ای اون AON در گزارش سالانه خود با عنوان سرمایه جایگزین مرزها را در هم شکست، اعلام کرد و افزود تا ۳۰ژوئن ۲۰۱۷ میزان سرمایه جایگزین بخش‌های بیمه و بیمه اتکایی 88.8 میلیارد دلار بوده و این درحالی است که سقف اوراق قرضه در خطر به 25.8میلیارد دلار رسید که هر دو رکورد جدیدی را به ثبت رسانده‌اند. طی دوره مورد بررسی، شاخص اوراق قرضه‌ ای او نا و شاخص اوراق قرضه با رتبه BB به ترتیب بازدهی بالغ بر 5.58 و 4.05 به دست آورده و این درحالی است که شاخص‌های اوراق قرضه توفان و اوراق قرضه زلزله در ایالات متحده به ترتیب 6.42 درصد و 3.87درصد بازده داشته‌اند.

گرایش به صدور اوراق بهادار بیمه‌یی برای انتقال ریسک‌ها به ویژه ریسک‌های حوادث طبیعی از سازوکارهای اتخاذ شده از سوی شرکت‌های بیمه در سراسر جهان تلقی می‌شود. این گرایش با بروز حوادث اخیر به ویژه در امریکا با افزایش رقم تقریبی 2میلیارد دلاری این بخش در سال 2017 نسبت به دوره مشابه همچنین افزایش بازده شاخص‌های اوراق قرضه توفان و زلزله همراه شده است. بدون تردید این رشد 22درصدی حاکی از آن است که ظرفیت اوراق قرضه می‌تواند اقبال سرمایه‌گذاران و افزایش تراکنش‌های اوراق بهادار بیمه‌یی را در پی داشته باشد. بهره‌گیری از این مکانیسم در بازار بیمه ایران با تمهیداتی که از طریق تشکیل میز تخصصی اوراق بهادار بیمه‌یی توسط پژوهشکده بیمه صورت گرفت، می‌تواند در صورت پیگیری تجربه روشنی به همراه داشته باشد.

پاول شولتز، مدیر اجرایی اوراق بهادار‌ ای او ان در اظهارنظر خود اعلام کرد: این دوره سالانه، تجدید حیاتی برای سرمایه جایگزین به ویژه در 3ماهه‌های اول و دوم سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. بخشی از این رشد به دلیل نوسازی ظرفیت‌ها در زمان سررسید اوراق‌های قرضه حوادث بوده است. بخش دیگری از این رشد مدیون حامیان جدید بازار، تقاضای سرمایه‌گذاران و در نتیجه افزایش تراکنش‌های اوراق بهادار بیمه‌یی اعلام شده است. علاوه بر بیمه‌گران و بیمه‌گران اتکایی، ما شاهد علاقه‌مندی بخش‌های دولتی به اوراق قرضه حوادث برای انتقال ریسک بوده‌ایم.

حوادث فاجعه‌آمیز زیادی از قبیل سیل، توفان، زلزله و... هر ساله در مناطق مختلف دنیا درحال وقوع است و این حوادث زیان‌های مالی زیادی به کشورها تحمیل می‌کنند. همچنین این حوادث فاجعه‌آمیز همواره تلفات جانی نیز در پی دارد و سالانه مرگ و میر زیادی را سبب می‌شود. این حوادث معمولا در مناطق خاصی از جهان به صورت سالانه تکرار می‌شوند لذا شرکت‌های بیمه‌یی که در این مناطق فعالیت می‌کنند در برخی مواقع با خطر ورشکستگی مواجه می‌شوند. بیمه اتکایی یک راهکار سنتی جهت نجات از این بحران است اما با توجه به حجم بالای خسارت در مناطق حادثه‌خیز ممکن است، شرکت‌های بیمه اتکایی نیز توانایی پوشش تمام ریسک‌ها را نداشته باشند. یکی از ابزارهای کارآمد و موثر برای حل این مشکل استفاده از اوراق بهادار مرتبط با بیمه است که یکی از انواع جدید آن اوراق شرکت‌های سایدکار است. این اوراق ظرفیت بیمه و بیمه اتکایی را در مقابل حوادث فاجعه‌آمیز افزایش می‌دهد و از ورشکستگی شرکت‌های بیمه‌یی هنگام وقوع این حوادث جلوگیری می‌کند.

سایدکار در واقع یک قرارداد بیمه اتکایی است که بین شرکت بیمه و یک شرکت سایدکار منعقد می‌شود و علاوه بر این دو، طرف سومی نیز هست که همان سرمایه‌گذار در اوراق منتشر شده توسط سایدکار است و تفاوت اوراق سایدکار با دیگر اوراق مرتبط با بیمه در این است که شرکت سایدکار باید مجوز انجام امور بیمه اتکایی را داشته باشد. فرصت‌های پیش آمده برای بیمه‌گران اتکایی به نظر نتیجه حرکت بیمه‌گران به سمت ساختارهای سبک سرمایه و تحول در راهکارهای توزیع ریسک است. در عین حال، افزایش تقاضا برای بیمه اتکایی به سبب آن است که برخی شرکت‌ها به دنبال برنامه‌های ساختار‌سازی مناسب برای کاهش سرمایه نظارتی در جایی که توانگری مالی ۲ اجرا می‌شود، هستند. تراکنش‌هایی که سبب آزادسازی سرمایه شده و در بخش بیمه غیرزندگی رواج دارد در شرکت‌های بیمه زندگی افزایش یافته است. آنها از طریق توزیع بلوک‌های عمده‌یی از کسب وکار بیمه زندگی در بازار بیمه اتکایی، سرمایه خود را آزاد می‌کنند. این دقیقا حوزه‌یی است که فرصت‌های بسیاری برای بازار واسطه‌گری ایجاد خواهد کرد.  بیمه‌گران از طیف وسیع محصولات بیمه اتکایی بهره می‌برند به طوری که تمرکز خریداران بیمه اتکایی از حفظ سرمایه به سمت مدیریت نوسان و محصولات غیرکالایی سوق داده شده به دنبال ثبات و رشد در طیف وسیعی از محصولات موجود در بازار هستند.

شرکت بیمه اتکایی گای کارپنتر در پاسخ به روندهای اخیر بازار و اینکه چطور بازار پیچیده‌تر شده و محصولات براساس نیاز بیمه‌گران رشد کرده و افق دید بیمه‌گران نسبت به کاربرد بیمه اتکایی افزایش یافته است، اعلام کرده است:اثربخشی بیمه اتکایی به عنوان یک سرمایه جایگزین در بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ مورد تاکید قرار گرفت. طی این بحران که وام و تامین مالی سهام در دسترس مشتریان نبود، بیمه اتکایی به عنوان تنها منبع سرمایه در دسترس ورود پیدا کرد.  شرکت گای کارپنتر معتقد است، دلایل خرید بیمه اتکایی از حفظ سرمایه به مدیریت درآمدها، کاهش نوسان و توسعه رشد سودآور گسترش پیدا کرده است. مشتریان چه از شرکت‌های بزرگ بیمه جهان یا شرکت‌های خاص بیمه‌یی مانند لویدز باشند همگی دارای ریسک پروفایل منحصر به خودشان هستند. نوع پوششی که به مشتریان ارائه می‌شود، یکسان نیست.

برخی به دنبال پوششی برای یک حادثه شدید و عمده بوده و دیگران به دنبال پوششی برای تناوب حوادث هستند. برخی نوآوری‌ها شامل کارکردهای ویژه در برخی صنایع و ریسک‌هاست که مخصوص مشتریان خاص می‌شود. افزایش تعداد محصولات سرمایه جایگزین که از طریق ابزارهایی مانند اوراق سایدکار وارد می‌شود به معنای آن است که سرمایه بیشتری می‌تواند به طور بالقوه در بخش‌های مختلف بازار محصور بماند. برای تعدیل این سرمایه، نش پیشنهاد می‌دهد که صنعت باید به دنبال راهکارهایی که نقدینگی پس از حادثه را تامین کند، باشد.

 

 

 

ارسال نظر