سود نگهداری سکه و افزایش دلار به میزان تورم

۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۰۲۰
سود نگهداری سکه و افزایش دلار به میزان تورم

در شرایطی که نرخ ارز و سکه در ماه‌های اخیر با رشد مواجه بوده و دلار در 6 ماه اخیر با 129تومان افزایش، یورو با 600 تومان رشد و سکه طرح جدید با 35هزار تومان افزایش مواجه شده است، مقایسه نوسان نرخ ارز و سکه در یک سال اخیر و در مقایسه با میانگین نرخ‌های شهریور سال 95 نشان می‌دهد که نرخ دلار تقریبا به میزان تورم و قیمت سکه با 4.5واحد درصد بیش از نرخ تورم افزایش داشته است.

روز چهارشنبه 5 مهر 96 نرخ رسمی 20 ارز افزایش و 18 ارز کاهش یافت و بهای یک ارز هم تغییری نداشت. بر این اساس دلار مبادله‌یی یا رسمی با 58 ریال افزایش 3375.7تومان، پوند با 81 ریال رشد 4535.1تومان و یورو با 174ریال کاهش 3978.3تومان قیمت‌گذاری شد.

به گزارش«تعادل» در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۴تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه ۳هزار و ۹۰۶تومان فروختند. همچنین هر یورو با ۱۵تومان کاهش ۴هزار و ۶۹۷ تومان و هر پوند با ۶ تومان افت ۵ هزار و ۲۶۸تومان داد و ستد ‌شد. بر این اساس فاصله نرخ رسمی و مبادله‌یی دلار به 531 تومان کاهش یافته و با وجود افزایش نرخ مبادله‌یی، نرخ آزاد دلار کاهش داشته است.

در بازار طلا نیز به دنبال کاهش نرخ هر اونس طلا به 1289دلار، هر گرم طلای ۱۸عیار با یک هزار و ۴۵۵تومان کاهش ۱۲۰هزار و ۸۸۱ تومان ارزش‌گذاری شد و قیمت سکه نیز با افت مواجه شد.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۲۴۷هزار و ۷۰۰تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۲۱۴هزار و ۳۰۰تومان، نیم سکه بهار آزادی با افزایش ۴هزار تومانی، ۶۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی با افزایش ۲هزار و ۷۰۰تومانی ۳۷۰هزار و ۷۰۰تومان و هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۲۵۰هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد ‌شد.

 سود نگهداری دلار و سکه در یک سال منتهی به 5 مهر 96

افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر که از 3777تومان در فروردین 96 به 3906تومان در 5 مهر 96 رسیده و معادل 129تومان رشد کرده موجب شده که نگهداری دلار تقریبا به میزان تورم افزایش یابد و برخلاف رویه سال‌های قبل که نگهداری دلار در مقایسه با دلار با زیان روبه‌رو بود در ماه‌های اخیر به دلیل رشد نرخ ارز بازار آزاد و حذف ارزهای مبادله‌یی همچنین افزایش نرخ رسمی، شرایط به سمتی تغییر کرده که نگهداری دلار تقریبا به اندازه تورم در یک سال اخیر و از شهریور 95تا مهر 96 افزایش داشته است. اما نگهداری سکه طلا مانند سال‌های قبل در مقایسه با تورم با سود همراه بوده است.

نگاهی به اعداد و ارقام یکسال اخیر نرخ ارز و سکه طرح جدید نشان می‌دهد نرخ روزانه دلار در 5 مهر 96 به مبلغ 3906تومان در مقایسه با میانگین قیمت دلار در مهرماه 95 به مبلغ 3591تومان با 8.77 درصد افزایش مواجه بوده که در مقایسه با تورم 8.4 درصد شهریور 96 به شهریور 95 تقریبا برابر یا اندکی بالاتر است و نشان‌دهنده آن است که نگهداری دلار در یک سال منتهی به 5 مهر 96 با زیان مواجه نبوده و در صورتی که در ماه‌های آینده قیمت ارز بالاتر برود با سود اندکی در مقایسه با نرخ تورم نقطه به نقطه مواجه خواهد شد.

همچنین نرخ سکه طرح جدید از میانگین یک میلیون و 104هزار و 800 تومان در مهر ماه 95 به یک میلیون و 247هزار و 700 تومان در 5 مهر 96 رسیده و طی یک سال اخیر معادل 12.93درصد رشد کرده که از نرخ تورم نقطه به نقطه شهریور 96 به شهریور 95 به میزان 8.4 درصد به میزان 4.5واحد درصد بالاتر بوده و نشان‌دهنده سود نگهداری سکه طرح جدید در این مدت یک سال اخیر است.

 روند رشد ارز و سکه در یک سال منتهی به مرداد 96

براساس اعلام شاخص‌های اقتصادی مرداد 96 متوسط نرخ دلار در یک سال پایان مرداد 95 تا مرداد 96 به میزان 7.7درصد، یورو 15.1درصد و سکه طرح جدید 9.6درصد رشد کرده که در مقایسه با تورم 8.6 درصدی به معنای زیان 0.9درصدی نگهداری دلار، سود 6.5 درصدی نگهداری یورو و سود یک درصدی سکه طرح جدید بوده است. به گزارش«تعادل» در مرداد ماه 1396 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب 38115ریال و 45475ریال بود که دلار نسبت به ماه قبل 0.9درصـد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.7درصد رشد کرده است. یورو نیز نسبت به ماه قبل 3.9درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.1درصـد افـزایش داشته است.

 در 5 ماه اول سال 1396 نیز متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب 37725ریـال و 42946ریـال بـود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبـل دلار 8 درصد و یورو 9.1درصد افزایش داشته است.در مرداد ماه 1396 متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شـهر تهـران بـا طرح قدیم یک میلیون و 185هزار و 100تومان و با طرح جدید به یک میلیون و 217هزار تومان رسـید کـه در مقایسـه بـا مـاه قبـل به ترتیب 0.4درصد و 0.3درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال 1395به ترتیب 6.9 درصد و 9.6درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین در 5 ماه اول سال 1396 متوسط قیمت فروش یک سکه تمـام بهـار آزادی در بـازار آزاد شـهر تهران با طرح قدیم یک میلیون و 184هزار و 500 تومان و با طرح جدید یک میلیون و 213هزار و 500 تومان بـود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سال 1395 به ترتیب 12.4درصد و 14.9درصد افزایش یافته است.

 افزایش فروش سفته و برات و کاهش واخواستی‌ها

در مردادماه 1396 بالغ بر45.3میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد کـه در مقایسه با ماه قبل 16.3درصد و نسبت به مـاه مشـابه سـال قبـل

0. 9درصـد افـزایش یافتـه اسـت. در پنج ماه اول سال 1396 نیز حـدود 180.4میلیـارد ریـال سـفته و بـرات در شـهر تهـران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال 1395 معادل 7.1درصـد افـزایش نشـان می‌دهد.

طبق آمار شعبه واخواست دادگستری اسـتان تهران در مردادماه 1396 معادل 800برگ سفته و برات به مبلغی حدود 151.7میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده بـه ترتیـب بـه اعـداد 96.7 و 82.2 رسید که در مقایسه با ماه قبل شاخص تعداد 14.8 درصد افزایش و شاخص مبلغ 7.2 درصد کـاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تعداد و مبلغ به ترتیـب 5 درصـد و 43.6 درصـد کـاهش داشته است. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در مرداد ماه 1396 بـه عـدد 85.1 رسید. عدد شاخص مذکور در مرداد ماه 1395 معادل 143.2 بوده است. در پنج ماه اول سال 1396 نیز معادل 3900 برگ سفته و برات به مبلغی بـالغ بـر 876.8 میلیــارد ریــال در شــهر تهــران واخواست شد. در ایــن دوره متوســط شـاخص‌های تعــداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد 97.7 و 95.1 رسید که نسبت به دوره مشـابه سال قبل به ترتیب 4.3 درصد و 8.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در پنج مـاه اول سـال 1396 به عدد 99.6 رسید. عدد شاخص مذکور در پـنج ماه اول سال 1395 معـادل 89.7 بوده اسـت.

کارشناسان افزایش فروش سفته و برات و در عین حال کاهش واخواستی‌ها در یکسال اخیر را نشانه اثر بهبود رشد اقتصادی بر معاملات تجاری و قراردادها ارزیابی می‌کنند.

 گرانی ارز مقطعی است

 یک کارشناس بازارهای مالی درباره افزایش نرخ دلار در بازار تهران به بالاتر از 37 هزار ریال گفت: این افزایش مقطعی است و جهش قیمتی را در بازار شاهد نخواهیم بود. عباس آرگون در گفت‌وگو با ایرنا، دلایل افزایش قیمت دلار را «انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری امریکا»، «رشد تقاضای ارز در سفرهای اربعین» و «آغاز سال نو میلادی در هفته‌های آتی» عنوان کرد. وی گفت: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار در هفته‌های گذشته در بازار داخل انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری امریکا و نظر مخالف او با توافق هسته‌یی و ادامه اجرای برجام بوده که تاثیر سوء در بازار گذاشته است.

وی تاکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها قیمت دلار 36 هزار تا 37 هزار ریال خواهد بود و افزود: شرایط بازار و تحولات اقتصادی و سیاسی در کشور به شکلی نیست که انتظار افزایش قیمت ارز را در بازار داشته باشیم، مگر اینکه در آینده و با روی کار آمدن ترامپ تحولاتی در پرونده توافق هسته‌یی رخ دهد که باعث افزایش قیمت شود اما در شرایط کنونی نوسان، کوتاه‌مدت و مقطعی است.

وی در واکنش به خبرهایی که قیمت ارز در بودجه سال آینده را 33 هزار ریال اعلام می‌کند، گفت: خواسته بخش خصوصی این است که هر سال نرخ ارز به میزان تورم سالانه افزایش یابد و با توجه به نرخ تورم نزدیک به 10درصد، رسیدن قیمت دلار در بودجه به 33 هزار ریال منطقی و برمبنای رشد تورم خواهد بود؛ البته هنوز این موضوع به‌طور قطعی و رسمی اعلام نشده است.

آرگون تاکید کرد خواسته فعالان بخش خصوصی از دولت واقعی شدن نرخ ارز است و گفت: پیشنهاد ما به دولت مدیریت شناور برای نرخ ارز است و باید به سوی واقعی شدن قیمت آن حرکت کرد. به گفته وی، صادرکنندگان افزایش نرخ ارز را مناسب می‌دانند و بسیاری دیگر طرفدار کاهش هستند؛ پس دولت و مدیران اقتصادی باید با یک جمع‌بندی اصولی به عددی برسند که منطقی باشد و اقتصاد کشور را دچار نوسان نکند.

 نوسان به زیان اقتصاد است

«غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: حتی یک ساعت بروز نوسان در بازار ارز می‌تواند میلیاردها دلار ثروت و ثروت‌های بادآورده‌یی خلق کند و در عین حال زیان هنگفتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و موضوع مقطعی بودن نوسان‌ها بهانه است. بی‌توجهی به این نوسان‌ها به بهانه مقطعی بودن آن زیانبار است و سیاست چند نرخی ارز می‌تواند رانت ایجاد کند و فساد به همراه داشته باشد. به گفته وی، برخی واسطه‌ها و دلالان در بازار با نرخ‌سازی دلار از این محل سودهای میلیاردی کسب می‌کنند و به اقتصاد ملی آسیب وارد می‌کند. جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاش دولت برای مهار تورم و بهبود رشد اقتصادی، آیا افزایش نرخ ارزها مانند دلار به منزله افت ارزش پول ملی نیست، گفت: افت ارزش پول ملی به این اندازه قابل پذیرش نیست، زیرا بخشی از موضوع به نقدینگی و کاهش حجم پول در جامعه مربوط می‌شود و نه ارزش پول ملی و دولت نیز جلوی افزایش فزاینده نقدینگی را گرفته است. برخی فعالان بازار سکه و ارز، اعلام قبلی دولت مبنی بر اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال را علت اساسی این افزایش می‌دانند و برخی نیز معتقدند: این افزایش‌ها مقطعی است و جهش قیمت دلار مانند آنچه در بحران ارزی سال 91 شاهد بودیم، رخ نخواهد داد. انتخاب رییس‌جمهوری جدید امریکا، رشد تقاضای ارز در هفته‌های گذشته به ویژه سفرهای اربعین و نزدیکی آغاز سال نو میلادی (12 دی) از جمله دلایل این افزایش مطرح شده است.

 

 

ارسال نظر