ذخیره‌گیری؛ دلیل اصلی تعویق مجامع شرکت‌های بیمه در کشورهای جهان

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۲۷
ذخیره‌گیری؛ دلیل اصلی تعویق مجامع شرکت‌های بیمه در کشورهای جهان

در نشست مشترک هماهنگی نحوه پیاده‌سازی IFRS شماره 17 بر تشکیل کمیته فنی برای بازنگری صورت‌های مالی تاکید و توافق شد، کمیته فنی مشترکی بین نمایندگان نهادهای مذکور تشکیل و صورت‌های مالی نمونه موسسات بیمه بازنگری شود و همچنین صورت‌های مالی جدید جهت طرح در شورای عالی بیمه به رییس کل بیمه مرکزی ارائه شود.

به گزارش «تعادل» این کمیته موظف شده ظرف دو ماه نتیجه کار خود و همچنین نحوه اجرای مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی مبنی بر تهیه صورت‌های مالی تلفیقی شرکت‌های بیمه بر مبنای IFRS شماره 17 را ارائه کند. چالش عمیق اجرای استانداردهای IFRS شماره 17، دغدغه اصلی بسیاری از بیمه‌گران در رابطه با استاندارد حسابداری جدید برای قراردادهای بیمه است. بر اساس یک نظرسنجی که توسط شرکت هایمنز رابرتسون، شرکت خدمات مشاوره مستمری، سرمایه‌گذاری و اکچواری انجام شد، یک‌سوم از 117 نفر پاسخ‌دهنده به پرسش‌های مشاوران اکچواری، اجرای این استانداردها را در اولویت دغدغه‌های خود قرار داده‌اند. استانداردهای IFRS در سال ۲۱ ۲۰ میلادی در سراسر جهان اجرا خواهد شد. دغدغه‌هاى کمتر پاسخ‌دهندگان در زمینه انتقال پیش دفتری (۲۳درصد)، آثار IFRS بر سودهای گزارش شده (۲۰درصد) و اینکه آیا سهامداران این استانداردها را می‌فهمند (۱۴درصد) گزارش شده است. رییس بخش مدیریت ریسک و سرمایه شرکت هایمنز رابرتسون، استفان ماکین در این زمینه اظهار می‌دارد: چالش‌های اجرا شامل مجموعه‌یی از اقدامات است و بیمه‌گران باید از اینکه منابع کافی انسانی و مالی برای بررسی اینکه چه داده‌هایی آنها نیاز دارند و سیستم حسابداری خود را به‌طور متناسب تغییر دهند، اطمینان حاصل کنند. وی نسبت به ناچیز پنداری درباره گستره این تحولات به ویژه زمانی که با پیچیدگی‌های مدیریت آن در سال ۲۰۲۱ به وجود خواهد آمد، هشدار داد. اما مک ویلیام، رییس خدمات بیمه زندگی و خدمات مالی شرکت هایمنز رابرتسون، در یک کتاب سفید در کنار یافته‌های پیمایش این شرکت اعلام کرد که صنعت بیمه زندگی ممکن است بیشتر زیرساخت خود را که جهت توانگری مالی تغییر داده است برای IFRS بازیافت کند.

اما وی اشاره کرد که دوره زمانی کوتاهی برای ارائه گزارش‌گیری IFRS در مقایسه با توانگری مالی در نظر گرفته شده است که فشار فزاینده‌یی را برای این سیستم‌ها و روندهای مرتبط به آن به همراه خواهد داشت و برای ایجاد حجم اطلاعات مورد نیاز در زمان در نظر گرفته شده به‌روزرسانی عمده‌یی نیاز خواهد داشت. از دیگر چالش‌ها می‌توان به اصلاح یا حتی بازنگری مجدد بسته‌های حقوقی؛ آموزش سهامدارانی که به صورت‌های مالی با ارقام مبتنی بر IFRS متکی هستند؛ مشارکت اکچوارها در ایجاد صورت‌های عواید و نیز ترازنامه‌های سنتی اشاره کرد. اندرو اسکات، اکچوار ارشد بیمه زندگی در موسسه هایمنز رابرتسون اظهار می‌دارد: هماهنگی ترازنامه‌های حسابداری و تنظیم مقرراتی شاید کمترین دردسر را داشته باشد اما برخی سهامداران تعدیل و حاشیه ریسک در توانگری مالی ۲ را زیر سوال برده‌اند و شرکت‌ها ممکن است سیستم حسابداری را ترجیح دهند که اقتصاد کسب و کار آنها را بهتر نمایان کند.

وی در ادامه می‌افزاید: داشتن دو ترازنامه به معنای آن است که برای کدام تلاش بیشتری باید معطوف شود. برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا حساسیت نرخ بهره در حاشیه ریسک توانگری مالی را رها نکنند زیرا می‌ترسند، سودهای مندرج در IFRS دچار عدم ثبات شوند.

 یاری وانگ، اکچوار مشاور در بیمه زندگی اشاره می‌کند که اثر فوری که بیمه‌گران پس از انتقال به IFRS احساس خواهند کرد، در مالیات‌ها و سود سهام پرداختی بروز خواهد کرد. شرکت‌های بیمه باید در این چند سال باقیمانده تا سال ۲۰۲۱ زیرساخت‌های حساب‌ها و حسابداری خود را برای به کارگیری الزامات و اصلاحات استانداردهای حسابداری جدید IFRS شماره 17 آماده کنند و این موضوع دغدغه اصلی بسیاری از بیمه‌گران در رابطه با این استانداردهای جدید است. به کارگیری این استانداردها مزایا و معایبی دارد. مهم‌ترین مزیت استاندارد جدید این است که باعث شفافیت و ثبات در حساب‌های مالی رشته‌ها و شرکت‌های بیمه‌یی می‌شود. بنابراین مشتریان و همچنین سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند ریسک و حاشیه سود شرکت‌های بیمه، به ویژه بیمه‌های زندگی را تحلیل و آن را با دیگر بخش‌های اقتصادی مقایسه کنند. با این وجود برخی شرکت‌ها ممکن است در برابر اجرایی شدن آن مقاومت کنند و سیستم حسابداری توانگری ۲ را ترجیح دهند، زیرا شرکت‌های بیمه سیستم حسابداری را ترجیح می‌دهند که اقتصاد کسب و کار آنها را بهتر جلوه دهد. در هر صورت شرکت‌های بیمه باید در این زمان باقیمانده، مقدمات و زیرساخت‌های لازم را برای اجرایی شدن این استانداردها در زمان مقرر فراهم آورند، زیرا ناچیزپنداری درباره گستره این تحولات به ویژه زمانی که پیچیدگی‌های مدیریت آن در سال ۲۰۲۱ به وجود آید، می‌تواند مشکلات زیادی برای شرکت‌های بیمه پدید آورد.

 

ارسال نظر