سقوط نرخ اونس جهانی به زیر 1300 دلار

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۴۳

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

روند کاهش نرخ طلا و ارز در بازار ایران اواخر هفته اخیر همچنان ادامه یافت و در بازار ارز دلار با یک تومان کاهش 3892تومان، یورو با 24تومان افت قیمت 4688تومان، پوند با نزول 15تومانی 5263 تومان و درهم با 2تومان کاهش 1071تومان به فروش رسید.

به گزارش «تعادل» با توجه به اعلام نرخ رسمی ارزها اواخر هفته اخیر، که هر دلار امریکا 3353 تومان، هر پوند انگلیس 4533تومان و یورو 4026تومان اعلام شده بود، فاصله نرخ رسمی و آزاد دلار اکنون به 539 تومان رسیده و به نظر می‌رسد که با وجود افزایش نرخ مبادله‌یی و حذف برخی ارزهای مبادله‌یی ازجمله ارز مسافرتی، کاهش فاصله دو نرخ رسمی و آزاد ادامه دارد. در بازار طلا نیز کاهش قیمت طلا در بازار جهانی در هفته گذشته باعث شد که در دو روز گذشته نرخ اونس جهانی بعد از یک دوره افزایش تا 1350دلار و پس از آن روند نزولی در هفته‌های اخیر سرانجام در روز پنج‌شنبه 30شهریور 96 به زیر 1300دلار سقوط کند و روز پنج‌شنبه به 1294دلار و در روز جمعه 31شهریور 96 به 1297دلار برسد. به دنبال افت قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه نرخ هر گرم طلای 18عیار در بازار ایران نیز با کاهش حدود 2355تومانی به 119هزار و 819 تومان رسید. همچنین سکه طرح جدید با 13هزار تومان کاهش یک میلیون و 234هزار تومان، طرح قدیم با افت 10هزار تومانی یک میلیون و 197هزار تومان و نیم سکه با 11هزار تومان کاهش 634 هزار تومان فروخته شد. ربع سکه هم با 4هزار تومان کاهش 352هزار تومان و سکه گرمی با هزار تومان کاهش 247هزار تومان معامله شد.

 روند نرخ سکه و ارز و طلا در شهریور

بررسی نمودار رشد نرخ سکه، طلا و دلار در شهریور ماه نشان می‌دهد که در نیمه اول ماه قیمت‌ها صعودی بوده اما از نیمه دوم رو به کاهش گذاشته هر چند در مجموع قیمت سکه، طلا و دلار طی شهریور ماه رشد داشته است.

قیمت سکه بهار آزادی در آخرین روز شهریور ماه نسبت به آغاز این ماه حدود ۵۰ هزار تومان رشد داشت. این اختلاف قیمت درحالی است که نرخ سکه از ابتدای ماه روند صعودی را طی کرد و در روز بیستم ماه به یک میلیون و ۲۷۷هزار تومان نیز رسید اما پس از آن در شیب نزولی قرار گرفت تا آخرین ماه تابستان را با نرخ یک میلیون و ۲۴۶هزار تومان پشت سر بگذارد.

هر گرم طلای ۱۸عیار نیز که در یکم شهریور ۱۱۸هزار و ۷۳۴تومان معامله می‌شد در پایان ماه به ۱۲۰هزار و ۲۰۰تومان رسید تا رشدی یک هزار و ۴۶۶تومانی را تجربه کند. طلای ۱۸عیار نمودار رشد و نزول را همانند سکه بهار آزادی طی کرد تا در نیمه نخست ماه روند صعودی و در نیمه دوم روند نزولی داشته باشد؛ ۱۲۶هزار و ۶۰۷ تومان بالاترین نرخی بود که برای طلای ۱۸عیار در شهریور ماه ثبت شد.

بررسی قیمت طلای جهانی طی این مدت نیز موید این مطلب است که صعود و نزول نرخ سکه و دلار در کشور تابعی از روند قیمت جهانی طلا بوده است؛ اونس طلا که در ۲۳ آگوست(یکم شهریور) نرخی معادل ۱۲۸۹دلار داشت در هشتم سپتامبر(۱۷شهریور به بالاترین حد خود رسید و نرخ ۱۳۴۶دلار را تجربه و پس از آن در سراشیبی قیمتی قرار گرفت تا در ۲۱سپتامبر، نرخ ۱۲۹۶دلاری را ثبت کند.

نرخ دلار امریکا نیز در یک ماه گذشته بین ۳۸۳۴تا ۳۹۲۲تومان متغیر بوده است. دلار نیز همسو با طلا و سکه در ابتدای ماه روند صعودی را طی کرد تا پس از رسیدن به قله ۳۹۲۲تومان در روز ۲۲شهریور ماه روند نزولی به خود بگیرد و نرخ ۳۸۹۳تومان را در روز سی‌ام ماه جاری برای خود ثبت کند.

 

ارسال نظر