اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۰۱

تفاهمنامه ارزش‌آفرینان پاسارگاد و صندوق صادرات

تفاهمنامه‌یی به‌منظور همکاری‌های دوجانبه میان شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد (از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد) و صندوق ضمانت صادرات ایران، با هدف تسهیل و توسعه صادرات منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ‌پاسارگاد، این تفاهمنامه در جلسه‌یی با حضور سیدکمال سیدعلی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، مجتبی کباری مدیرعامل شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد و جمعی از مدیران و کارشناسان امضا شد.

در این نشست، مدیرعامل صندوق ضمن تشریح امکانات جدید بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۶ که اخیرا توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد، از فراهم بودن ظرفیت کشور برای صادرات غیرنفتی ۶۰میلیارد دلاری خبر داد.

وی در ادامه افزود: با بهبود شرایط بین‌المللی و همکاری گسترده دستگاه‌های مرتبط با صادرات غیرنفتی این مهم قابل تحقق است. سیدعلی تصریح کرد: امید است با تخصیص منابع قابل‌توجه صندوق توسعه ملی در حمایت از صادرات غیرنفتی و جذب فاینانس‌های خارجی شاهد توسعه صادرات غیرنفتی و درنهایت رشد اقتصادی کشورمان باشیم.

توسعه زیرساخت‌ شهری در قرارداد با «سیتیک گروپ»

مدیرعامل بانک شهر همزمان با امضای موافقتنامه قرارداد 10میلیارد دلاری خط اعتباری ایران با «سیتیک گروپ» چین یادداشتی به این منظور منتشر کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر در این یادداشت آمده است: نقش بانک‌ها در اقتصاد امروز جهان تغییر کرده است. اگر در دهه‌های میانی سده 1900میلادی، بانک‌ها بنگاه‌هایی برای تامین مالی صنایع بزرگ به حساب می‌آمدند و پس از بحران سال‌های 2007و 2008میلادی حضور در بازارهای خردی مانند بازار مسکن را با احتیاط بسیار بیشتری دنبال کردند اکنون با تغییراتی که در مدل‌های اعتباردهی و اعتبارسنجی آنها به وجود آمده است به ابزارهای کارآمدی برای تامین مالی زیرساخت‌های متنوعی مانند حوزه‌های شهری تبدیل شده‌اند.

مرور گسترده فعالیت بانک‌های بزرگ در اروپا و آسیای جنوب شرقی به عنوان مهد بانکداری نوین، نشان می‌دهد بانک‌ها در این کشورها بیشتر از آنکه منابع خود را صرف تامین مالی پروژه‌های صنعتی و تولیدی کنند به بخش خدمات، آن هم خدمات نوین شهری توجه دارند.

چنین توجه و تمرکزی البته عجیب نیست، آمارهای جهانی نشان می‌دهد حدود 70‌درصد تولید ناخالص داخلی کشورها ناشی از ارزش افزوده ایجاد شده در بخش خدمات است و 30‌درصد بقیه با نسبت 23و 7‌درصد بین بخش‌های تولید و کشاورزی تقسیم شده است.

این نسبت به همان میزان که می‌تواند عاملی برای هدایت بیشتر منابع بانکی به سمت خدمات باشد تحت تاثیر توجه بانک‌ها به حوزه خدمات هم قرار دارد.

ازجمله زیرمجموعه‌های خدماتی مورد توجه بانک‌ها در جهان، خدمات و زیرساخت‌های شهری است. به عنوان مثال برای این رویکرد می‌توان به حضور «سیتیک گروپ» چین به عنوان یکی از تامین‌کنندگان خط اعتباری مترو تهران و پروژ‌ه‌های اتوبان امام علی و تونل‌های نیایش و صدر طی سال‌های اخیر اشاره کرد.

این گروه پس از تجربه موفق همکاری با ایران آن هم در دوران دشوار تحریم اکنون طی قراردادی که بزرگ‌ترین قرارداد مشترک ایران و چین پس از برجام به حساب می‌آید، برقراری خط اعتباری 10میلیارد دلاری را با بانک‌های کشورمان متعهد شده است. این رویکرد در بانک‌های بزرگ می‌تواند الگویی برای بانک‌های ایران نیز باشد. حضور و مشارکت در تامین مالی خدمات شهری یکی از جذاب‌ترین و در عین حال مفیدترین حوزه‌هایی است که شبکه بانکی کشور می‌تواند برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری و تامین مالی خود روی آن تمرکز کند.

مجوز تاسیس بیمه‌های تخصصی زندگی

در راستای تحقق هدف برنامه ششم توسعه در مورد توسعه بیمه‌های زندگی، شورای عالی بیمه با اصلاح بندهایی از ماده ۶ آیین‌نامه ۴۰ برای شرکت‌های بیمه مختلط، زمینه لازم برای تخصصی شدن شرکت‌های بیمه موجود را فراهم کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی رییس شورای عالی بیمه گفت: در جلسه عصر روز گذشته شورای عالی بیمه با حذف محدودیت‌های مندرج در بندهای ب، پ و ت ماده ۶ آیین‌نامه ۴۰ نحوه تاسیس بیمه‌های غیردولتی به شرکت‌های بیمه مختلط مجوز داده شد که بتوانند بیمه تخصصی زندگی تاسیس نمایند.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: موسسات بیمه مختلط در صورت تقاضای تاسیس موسسه بیمه تخصصی (اعم از زندگی یا غیرزندگی) از شمول محدودیت‌های مندرج در بندهای ب، پ و ت ماده ۶ آیین‌نامه ۴۰ مستثنا هستند. در این صورت موسسه بیمه متقاضی از زمان صدور پروانه فعالیت موسسه تخصصی جدید، مجاز به فعالیت به صورت مختلط نخواهد بود.

همتی افزود: چنانچه موسسه بیمه مختلط تقاضای تاسیس بیمه تخصصی را نداشته باشد، مکلف است طبق آیین‌نامه ۶۸ مصوب شورای عالی بیمه حساب‌های معاملات بیمه‌های زندگی را از سایر حساب‌های خود تفکیک و دفاتر مالی خود را بر آن اساس تنظیم کند.

در جلسه عصر روز گذشته شورای عالی بیمه، همچنین آیین‌نامه و ضوابط صدور بیمه‌نامه مشترک توسط شرکت‌های بیمه را مورد تصویب قرار داد.

 

 

ارسال نظر