تدوین آیین‌نامه تلفیق فروش با استارت‌آپ‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۱۸

گروه بانک و بیمه    احسان شمشیری

در دنیای امروز که عصر فن‌تیک‌ها و دیجیتال و اطلاع‌رسانی است حتی جنگ‌ها نیز از حوزه سخت‌افزاری به جنگ‌های سایبری تبدیل شده و ورود شتاب‌دهنده‌ها (شرکت‌های دانش‌بنیان آی‌تی‌محور) به عرصه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، گردشگری، انرژی و اقتصاد امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

به گزارش «تعادل»، در این راستا، توجه به شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های آپ‌نویس در صنعت بیمه نیز باتوجه به سرعت ورود فناوری‌های جدید به صنایع و خدمات سنتی مانند بیمه، امری ضروری برای حیات هر شرکتی است و شرکت‌های مختلف بیمه‌یی نیز تلاش دارند اشتغال‌زایی، تولید سرمایه و ثروت و ارائه خدمات خود را با فضای استارت‌آپ‌ها هماهنگ کنند.

اما در این راستا برخی کمبودها و نارسایی‌ها وجود دارد و نبود مقررات و آیین‌نامه‌های لازم برای فعالیت نیز کاملا مشهود است. از این رو فقدان آیین‌نامه از دلایل عقب‌ماندگی صنعت بیمه در فعالیت‌های استارت‌آپی است و ضرورت دارد بیمه مرکزی جهت تلفیق شبکه فروش سنتی با استارت‌آپ‌ها آیین‌نامه تدوین کند. در این راستا، برای نخستین‌بار ماراتن برنامه‌نویسی استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه تحت‌عنوان رویداد «BIMEHTEC» در روزهای 26 تا 28 مهرماه در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش «تعادل»، بیانیان در نشست خبری دانشگاه شهید بهشتی که برای تشریح نخستین ماراتن برنامه‌نویسی صنعت بیمه برگزار شد، گفت: معمولا هر نوآوری با مقاومت‌هایی در هر کسب و کاری مواجه می‌شود و هر ایده‌یی که بخواهد افکار کلاسیک را کنار گذاشته و خدماتی نوین ارائه دهد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. اما هدف این است که با حمایت از استارت‌آپ‌ها به آنها کمک شود تا ضمن گذر از این مرحله در ارائه خدماتی نوین در صنعت بیمه سرعت مناسب داشته باشند.

وی افزود: در جهان حرکت برای حضور استارت‌آپ‌ها در ارائه خدمات بیمه‌یی از سال‌ها پیش آغاز شده و در ایران نیز برخی شرکت‌ها ازجمله بیمه آرمان درصدد هستند تا در این زمینه تحولی را در صنعت بیمه آغاز کنند و وارد فضای استارت‌آپ‌ها، فین‌تک‌ها و فناوری‌های جدید برای بازاریابی و ارائه خدمات بهتر شوند.  وی با بیان اینکه ارائه بسیاری از خدمات بیمه‌یی ازجمله بیمه شخص ثالث همچنان به‌صورت کاغذی است، گفت: فروش بیمه‌نامه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه‌نامه‌های کشور است و هدف این است که در حرکت نوین بیمه‌یی ارائه بیمه‌نامه کاغذی برای شخص ثالث حذف شود.

بیانیان خاطرنشان کرد: نمی‌توان جلو تحول و جریان فناوری را گرفت زیرا در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وارد شده و در صنعت بیمه نیز اگر از تمام جهات برنامه‌نویسی شود ورود استارت‌آپ‌ها به عرصه بیمه با اقبال همگانی مواجه می‌شود.  وی تاکید کرد: استارت‌آپ‌ها باید جسارت لازم برای ورود به عرصه را داشته باشند زیرا بازار انحصاری صنعت بیمه سال‌ها دراختیار شرکت‌های بیمه‌یی بوده و استارت‌آپ‌ها باید تلاش کنند سهمی از این بازار کسب کنند و کسانی که افکار سنتی دارند مجبورند به مسیر تحول دیجیتالی بپیوندند.

طبق این گزارش در ادامه این نشست صدیق نوحی نیز گفت: براساس بند 7 ماده 5 قانون بیمه مرکزی هدایت و ارشاد بیمه‌ها و نظارت بر شبکه فروش و کارگزاران از وظایف بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی باید بر رویه‌های جدید نیز نظارت کند و جهت تلفیق شبکه فروش سنتی با استارت‌آپ‌ها آیین‌نامه تدوین کند. صدیق عنوان کرد: ورود استارت‌آپ‌ها و ارائه خدمات نوین بیمه‌یی تلفیق سنت و مدرنیته برای ارائه خدمات بهتر در این صنعت است و باید اشکال مدرن و کلاسیک با هم در آمیخته و منجر به ارائه خدمات مناسب‌تر شوند.

وی با بیان اینکه بیمه مرکزی مخالف نوآوری نیست تصریح کرد: نوآوری اکنون می‌تواند در قالب اپلیکشن‌های قابل دسترس برای عموم مردم باشد و تنها ممکن است شبکه سنتی فروش با این موضوع مخالف باشد که با تدابیری می‌تواند با شبکه نوین تلفیق شود.  هادی رییس‌الذاکرین کارشناس بیمه نیز در این رابطه گفت: بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه سیاست‌گذاری مشخصی درخصوص فناوری‌های نوین بیمه‌یی و استارت‌آپ‌ها ندارند.

در ادامه این نشست، پویا کندری مدیر ماراتن برنامه‌نویسی بیمه و مدیر اجرایی شتاب‌دهنده فارابی خاطرنشان کرد: مالکیت محصول و ایده در این طرح متعلق به استارت‌آپ‌ها و حتی در دوره شتاب‌دهی نیز مالکیت متعلق به آنها خواهد بود. اما با ورود سرمایه‌گذار بخشی از سهم طرح استارت‌آپی به شرکت بیمه یا سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.

وی افزود: انتظار ما این است که از خروجی این رویداد استارت‌آپ‌های مناسبی بیرون آیند و گذشته از بحث فرهنگ‌سازی به‌دنبال آن هستیم که تیم‌های مناسبی انتخاب شوند تا بتوانند باانگیزه و اشتیاق وارد فعالیت شوند و چند روز قبل از برگزاری رویداد ماراتن برنامه‌نویسی در صنعت بیمه با استارت‌آپ‌ها جلساتی برگزار خواهد شد.

کندری خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این ماراتن معرفی ظرفیت‌های بازار و فناوری‌های بیمه به دانشجویان مستعد، کارآفرینان و استارت‌آپ‌های علاقه‌مند است.

انتظار می‌رود 40 تیم به‌صورت 3 تا 5 نفره در این ماراتن ثبت‌نام کنند؛ تیم‌ها توسط دبیرخانه رویداد گزینش شده و از بین آنها تیم برتر برای شرکت در مسابقه انتخاب می‌شوند و اعضای تیم‌های شرکت‌کننده می‌توانند شامل برنامه‌نویسان، کاربر و طراحان کاربری و ظاهری باشند.

مدیر اجرایی ماراتن برنامه‌نویسی بیمه تصریح کرد: به تیم‌های اول تا سوم به ترتیب 10، 5 و 3میلیون تومان جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت و همچنین تیم‌های برتر در این رویداد به دعوت شتاب‌دهنده فارابی و با حمایت بیمه آرمان فعالیت خود را در دوره شتاب‌دهی ادامه خواهند داد و از سرمایه‌گذاری و حمایت بیمه آرمان بهره‌مند خواهند شد.

وی هدف از این ماراتن برنامه‌نویسی را حمایت و فرصتی برای جوانان و دانشجویان کشور اعلام کرد تا بتوانند ایده‌های نوین خود را به یک کسب و کار تبدیل کنند و با استفاده از راه‌حل‌های نوینی که ارائه می‌شود خدماتی بهتر و سرویس‌دهی با کیفیت بالاتر به مشتریان ارائه شود و علاقه‌مندان می‌توانند به وب‌سایت

www.bimehtech.com مراجعه کنند.

 

ارسال نظر