افزایش نرخ ارز و طلا

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۷۰
افزایش نرخ ارز و طلا

گروه بانک و بیمه|

روز چهارشنبه 22شهریور 96 نرخ رسمی 9 ارز کاهش و 27 ارز افزایش یافته و بهای 3 ارز هم تغییری نداشت. بر این اساس دلار با 27ریال افزایش 3342تومان، پوند با 469ریال افزایش 4447.7تومان و یورو با 106ریال رشد 4004.6تومان ارزش‌گذاری شد.

به گزارش«تعادل» در بازار آزاد ارز نیز صرافی‌ها هر دلار امریکا را با افزایش ۱۴تومانی ۳هزار و ۹۲۲تومان ارزش‌گذاری کردند؛ هر یورو با رشد ۵ تومانی نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۷۷۰تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۸۰ تومان رشد ۵ هزار و ۲۲۳تومان است.

اکنون فاصله دلار مبادله‌یی و آزاد به 580 تومان افزایش یافته و نشان می‌دهد که بازار نسبت به افزایش نرخ رسمی دلار واکنش نشان داده و نرخ دلار به دنبال برنامه‌های تدریجی یکسان‌سازی نرخ ارز ازجمله حذف ارز مبادله‌یی مسافرتی به سمت 4هزار تومان درحال حرکت است. در بازار طلای جهانی نرخ هر اونس به 1334دلار افزایش یافت. به دنبال افزایش نرخ جهانی طلا در بازار ایران نیز هر گرم طلای ۱۸عیار با رشد ۲۷۷تومانی در بازار ۱۲۵هزار و ۸۲۲ تومان معامله شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز افزایش اندکی را به ثبت رساند در عین حال سایر انواع سکه با افت قیمت مواجه شدند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه در بازار تهران با ۸۰۰ تومان رشد یک میلیون و ۲۷۳هزار و ۴۰۰تومان فروخته شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۲۴۳هزار و ۲۰۰تومان است. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با ۳۰۰تومان افت ۶۵۹ هزار و ۱۰۰تومان داد و ستد شد؛ در عین حال هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با ۳هزار و ۸۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۳۷۲هزار و ۳۰۰تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه گرمی نیز با ۲۰۰تومان افت ۲۵۲هزار و ۳۰۰تومان معامله شده است.

 پیش‌بینی رشد نرخ ارز

با وجود اینکه کارشناسان متاثر از سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، حذف ارزهای مبادله‌یی و ردیف کالاهایی که ارز مبادله‌یی دریافت می‌کنند همچنین متاثر از رشد تقاضای مسافرت، رشد تقاضای بازار ارز در نیمه دوم سال و... پیش‌بینی می‌کنند که نرخ دلار و ارز افزایش یابد اما بانک مرکزی این نوسان و رشد نرخ ارز را طبیعی و کم ارزیابی کرده است.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه دامنه نوسان نرخ دلار از ابتدای امسال تاکنون تنها ۵ درصد بوده است، گفت: میانگین ماهانه رشد قیمت دلار کمتر از 5/0درصد بوده و نگرانی از این بابت نیست.

نرخ دلار در پنجم فروردین ماه امسال ۳۸هزار و ۲۰۰ریال(۳۸۲۰تومان) بود که این رقم دیروز به ۳۹هزار و ۳۰ریال(۳۹۰۳تومان) رسید. میزان افزایش قیمت دلار در مدت مذکور ۱۸،۲درصد و میانگین ماهیانه این افزایش کمتر از 5/0درصد است و به نظر نمی‌آید نگرانی خاصی ایجاد شود. بر این اساس سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صرفه نیست و سرمایه‌گذاری در دلار در شرایطی که نرخ سود سپرده‌های بانکی سالانه ۱۵درصد است، اقتصادی نیست و به نظر می‌رسد سپرده بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد و افزایش قیمت دلار به هیچ‌وجه نمی‌تواند با آن مقابله کند.

دامنه نوسان دلار نیز در این مدت 6 ماهه بسیار محدود بوده و چیزی حدود 190تومان که آن هم در دامنه ۵ درصدی روی داده بنابراین جای نگرانی نیست و نشان‌دهنده وجود ثبات در اقتصاد است.

 

ارسال نظر