الزامات ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس ‌کالا

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۶۷
الزامات ورود سیمان به رینگ صادراتی  بورس ‌کالا

گروه بورس  مسعود کریمی

روز گذشته دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از عرضه قریب‌الوقوع سیمان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران خبر داد اما در این بین ایجاد رینگ صادراتی برای برخی کالا‌ها از جمله سیمان تغییراتی را در این صنعت ایجاد نخواهد کرد، چراکه هدف از ایجاد رینگ صادراتی این است که فروشنده کالا با توجه به وجود تقاضای زیاد بتواند محصول خود را به صورت رقابتی و با بالاترین قیمت ممکن به فروش برساند و در نقطه مقابل خریدار هم با توجه به تعداد زیاد فروشندگان بتواند به بهترین قیمت اقدام به خرید محصول کند که متاسفانه در مورد سیمان چنین موضوعی مطرح نیست چرا که میزان تولیدی این محصول در سطح کشور به میزان زیادی است که موضوع رقابت برای این محصول مطرح نیست. در حال حاضر شرکت‌های سیمانی با تسهیل شرایط و تخفیف اقدام به عرضه محصولات خود در بازار می‌کنند در نتیجه ورود سیمان به بورس کالا در حقیقت کارکرد قابل توجهی برای شرکت‌های سیمانی ندارد اما از لحاظ اینکه عرضه سیمان در چنین روندی با یک سازوکار شفاف صورت می‌گیرد هیچ شکی نیست.

به گزارش «تعادل» همان‌طور که گفته شد، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تاکید دارد، تمام اقدامات لازم برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی انجام شده و طی ۲ ماه آینده شاهد صادرات این محصول از طریق بورس کالای ایران خواهیم بود.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان سیمان که با ایسنا گفت‌وگو کرده معتقد است: در حال حاضر تمام اقدامات لازم برای آغاز صادرات سیمان از طریق بورس کالا انجام شد و موافقت‌های اولیه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچین گمرک جمهوری اسلامی اخذ شده است و به زودی شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آماده عرضه سیمان در بورس کالای ایران هستیم، افزود: در حال حاضر ۸۰درصد از مراحل عرضه سیمان در بورس کالا سپری و مجوزها و هماهنگی‌های لازم برای این کار اخذ شده است و تنها منتظر اعلام موافقت وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هستیم که این کار نیز در حال پیگیری است تا صادرات سیمان و کلینکر از بورس کالا آغاز شود.

شیخان با بیان اینکه همه شرکت‌های سیمانی که صادرات‌محور هستند وارد پروسه بورس می‌شوند، تصریح کرد: ساز و کار عرضه و صادرات سیمان از طریق بورس کالای ایران فراهم بوده و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به رسیدن به مراحل نهایی تا ۲ ماه آینده شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا باشیم.

 هزینه‌های زیاد صادرات

در این رابطه علی‌رضا کدیور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در خصوص وضعیت سیمانی‌ها در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: موضوعات مختلفی در حوزه صنعت سیمان وجود دارد که طی چند سال گذشته منجر به بدتر شدن شرایط این صنعت در بازار شده است.

وی خاطرنشان کرد: صدور مجوز احداث برای طرح‌های طولانی مدت کارخانه‌های سیمان و صدور مجوز طرح‌های توسعه به شرکت‌های موجود به دلیل اینکه بررسی‌های لازم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت نگرفته، باعث شده است که میزان عرضه سیمان در کشور بیش از حد تقاضا افزایش پیدا کند و در حال حاضر عملا با مازاد عرضه و تولید سیمان در سطح کشور مواجه هستیم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: صادرات مازاد محصول می‌تواند، مشکل را برطرف کند. اما متاسفانه سیمان به دلیل اینکه کالایی فسادپذیر در مجاورت رطوبت است خاصیت خود را از دست می‌دهد و حمل آن با هزینه‌های زیادی صورت می‌گیرد و صادرات آن توجیه‌پذیر نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین‌ملت ابراز داشت: با توجه به پراکندگی کارخانه‌های سیمان در سطح کشور هزینه‌های حمل به‌ ویژه برای کارخانه‌هایی که در مرکز کشور احداث شده‌اند به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: کارخانه‌های سیمانی که در حاشیه مرز‌های کشور هستند نیز در مکان‌هایی قرار دارند که در کشور‌های همسایه مقدار زیادی تقاضا برای جذب سیمان وجود ندارد و در نهایت صادرات سیمان از طرف چنین کارخانه‌هایی هم توجیه‌پذیر نخواهد بود.

علی‌رضا کدیور اذعان داشت: دولت اصلی‌ترین خریدار مواد و محصولات در کشور است. با توجه به وضعیت دولت (کسری بودجه) در چند سال گذشته عملا تخصیص منابع به بودجه‌های عمرانی از طرف دولت بسیار محدود بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: حجم تقاضای دولت به عنوان بزرگ‌ترین متقاضی بالقوه کالا در بازار سیمان روند کاهشی را نشان می‌دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: تدابیری از طرف شرکت‌های سیمانی اتخاذ شد و به عنوان مثال این شرکت‌ها از طریق انجمن تولیدکنندگان صنعت سیمان با اتحاد در راستای صادرات محصولات گام برداشتند. در این بین کشور عراق به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازار‌ها طی چند سال گذشته برای شرکت‌های سیمانی هدف‌گذاری شده بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین‌ملت خاطرنشان کرد: کشور عراق به‌دلیل تنش‌های داخلی که طی چند سال گذشته داشته است و از سویی آنها هم متوجه شدند که ایران با مازاد عرضه سیمان مواجه است، تصمیم به اعمال محدودیت‌ها گرفته و تعرفه‌هایی برای واردات در کشورشان وضع کردند.

وی افزود: در نهایت اتخاذ چنین تصمیمی باعث شد تا حاشیه سود صادرات شرکت‌های سیمانی بسیار کاهش پیدا کند.  علی‌رضا کدیور گفت: انجمن تولیدکنندگان سیمان در سال گذشته برای جلوگیری از نرخ‌شکنی شرکت‌های سیمانی در بازار اقدام به ایجاد توافق همه‌جانبه و به صورت یکسان بین همه تولیدکنندگان سیمان در سطح کشور، ظرفیت تولید را کاهش داد. به نوعی عملا به صورت خودخواسته شرکت‌های سیمانی وادار به کاهش عرضه و تولید شدند تا یک تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا صورت بگیرد و این موضوع تا حدی اتفاق افتاد اما در نهایت خیلی دوام نیاورد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: برای تغییر وضعیت فعلی ‌باید افزایش تقاضای سیمان در کشور داشته باشیم و این مورد مستلزم این است که طرح‌های عمرانی که دولت مجری آن بوده است بتوانند، فعال شوند تا میزان مصرف سیمان همراه با افزایش تعداد آنها افزایش پیدا کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: رکود بازار مسکن نیز طی چند سال گذشته با تاثیر‌گذاری محدود روی صنعت سیمان تا حدودی به این موضوع دامن زد. در این بین احتمال اینکه بخش مسکن طی چند سال آینده از رکود خارج شود نیز وجود دارد اما افزایش تقاضا در این حوزه متاسفانه در حدی نیست که بتواند صنعت سیمان را از وضعیت فعلی خارج کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین‌ملت بیان کرد: تقاضا از طرف دولت یا تقاضا برای صادرات به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های تقاضا برای سیمان محسوب می‌شود.

علی‌رضا کدیور خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوش‌بینی‌هایی در خصوص پایان قریب‌الوقوع جنگ در سوریه وجود دارد، چرا که این کشور نیاز به بازسازی دارد. در این بین کشور سوریه برای تهیه تمام مواد خام از جمله سیمان می‌تواند به عنوان مشتری محسوب شود اما این نکته که کشور‌های دیگری که در مجاورت سوریه هستند هم توانایی رقابت در عرضه محصولات را دارند نیز مهم ارزیابی می‌شود.

 

ارسال نظر