واکنش بازارها و عملیات بانک‌ها به کاهش نرخ سود

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۱۹
واکنش بازارها و عملیات بانک‌ها به کاهش نرخ سود

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز دوشنبه 13 شهریور 96، در حالی که اونس جهانی با نزدیک به 10دلار افزایش به 1334دلار رسیده و بازار جهانی همچنان شاهد رشد قیمت طلاست و در نتیجه قیمت طلا و سکه در بازار ایران روند صعودی خود را حفظ کرده، اما در بازار ارز در حالی که قیمت ارزهای معتبر از جمله پوند و یورو روبه افزایش است اما نرخ دلار در بازار آزاد داخلی با کاهش 10 تومانی مواجه شد.

به گزارش «تعادل» صرافی‌ها هر دلار امریکا را با کاهش ۱۰تومانی ۳هزار و ۸۸۰ تومان ارزش‌گذاری کردند؛ اما هر یورو با رشد ۳۹تومانی نسبت به روز یک‌شنبه، ۴هزارو ۷۷۰ تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۹ تومان افزایش، ۵ هزار و ۳۵ تومان است.

در بازار مبادله‌یی نیز نرخ رسمی 20 ارز افزایش و 14 ارز کاهش یافته و نرخ 5 ارز هم تغییری نداشته است. بر این اساس دلار با 9 ریال افزایش 3325.5 تومان، پوند با 29 ریال رشد قیمت 4308.3 تومان و یورو با رشد 87 ریالی 3952 تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلا نیز نرخ هر اونس جهانی 1334 دلاری باعث شد و در نتیجه هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۷۶۲ تومانی در بازار، ۱۲۶ هزار و ۶۰۷ تومان معامله شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه در بازار با ۹ هزار و ۴۰۰ تومان رشد نسبت به روز یک‌شنبه، یک‌میلیون و ۲۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰هزار و ۶۰۰ تومان رشد، یک‌میلیون و ۲۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با ۵ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش، ۶۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان ربع سکه بهار آزادی با یک هزار و ۸۰۰ تومان افزایش نسبت به روز یک‌شنبه، ۳۸۳هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز یک‌شنبه، ۲۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

 ادامه واکنش به کاهش نرخ سود بانکی

برخی کارشناسان با اشاره به نوسان شاخص‌های بازارهای سرمایه، ارز و طلا معتقدند که افزایش نرخ ارز و طلا به‌طور کلی و رشد شاخص بورس در سه روز اخیر، نشان‌دهنده تداوم واکنش مثبت بازارهای مختلف به کاهش نرخ سود بانکی است و اگرچه شاخص بورس در روزهای شنبه و دوشنبه با رشد 155واحدی و 106واحدی روز گذشته همراه بود و در روز یک‌شنبه نیز با کاهش 83 واحدی مواجه شده، اما در مجموع به معنای واکنش مثبت و رشد این شاخص به دنبال کاهش نرخ سود بانکی است.

در بازار طلا نیز اگرچه توفان امریکا و رشد نرخ هر اونس جهانی باعث افزایش قیمت طلا شده اما رشد نرخ ارزهای معتبر از جمله دلار، یورو و پوند به معنای واکنش مثبت به کاهش نرخ سود بانکی و همچنین واکنش بازار ارز به افزایش سفرهای خارجی ایرانیان در شهریورماه است.

 

 رعایت نرخ 15‌درصد در اکثر بانک‌ها

در حالی که دو روز از آغاز اجرای بخشنامه نرخ سودی بانک مرکزی می‌گذرد، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اکثر بانک‌ها مفاد این بخشنامه‌ را رعایت کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که تقریبا هیچ یک از بانک‌ها برای سپرده‌های روزشمار سودی بیشتر از ۱۰درصد پرداخت نمی‌کنند و این سود حتی در برخی بانک‌ها تا ۸‌درصد نیز اعلام شد.

کارمند یکی از بانک‌ها به مشتریان گفته است: حداکثر سودی که بانک‌ ما می‌دهد ۱۰‌درصد روزشمار و ۱۵‌درصد بلندمدت است و برای دریافت سود بیشتر بی‌جهت به سایر بانک‌ها نروید چون بعید می‌دانم هیچ بانک دیگری نیز بیش از این میزان سود دهد. همه طرح‌های ویژه که سود بالاتر پرداخت می‌کردند، متوقف شده است اما اگر تا روز پنج‌شنبه حساب افتتاح می‌کردید تا ۲۲‌درصد هم سود تعلق می‌گرفت.

همچنین تمام بانک‌های مورد بررسی مصوبه پرداخت سود علی‌الحساب ۱۵‌درصد را برای سپرده‌های عادی سالانه رعایت می‌کردند. در این زمینه بیشتر طرح‌های ویژه که گاه تا بیش از ۲۲‌درصد نیز سود پرداخت می‌کردند، متوقف شده است و تنها چند بانک طرح‌هایی ارائه می‌کردند که با محاسبه اصل و فرع سود تا ۱۸‌درصد نیز سود به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود.

معاون شعبه یک بانک خصوصی گفت: بخشنامه بانک مرکزی از سال گذشته باید اجرا می‌شد که به دلیل ضعف در نظارت بانک‌ها سودهای بسیار بالاتر پرداخت کردند؛ اما این‌بار با توجه به اینکه هیات‌مدیره بانک‌ها به صورت مستقیم باید پاسخگو باشند به احتمال زیاد همه بانک‌ها این نرخ‌ها را رعایت خواهند کرد.

 فعالیت صندوق‌ها

فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تعدادی از بانک‌ها در حالی متوقف شده است که صندوق تعداد دیگری از بانک‌ها هنوز در حال پذیرش سرمایه هستند و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آنها نیز از ۱۹ تا ۲۳‌درصد در بانک‌های مختلف اعلام شد. کارمند یکی از موسسات اعتباری گفت: برای دریافت سود بیشتر می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک سپرده‌گذاری و تا ۲۱‌درصد سود دریافت کنید. معاون شعبه یک بانک خصوصی نیز گفت: روز شنبه طی بخشنامه‌یی جذب سپرده‌ در صندوق‌ سرمایه‌گذاری بانک متوقف شد اما قرار است به صورت موقت چند ساعتی مجددا فعال و با اولویت سپرده‌های مبلغ بالا پذیرش سپرده انجام شود که شماره متقاضیان و میزان آورده آنها در برگه‌یی یادداشت شده بود تا در صورت فعال شدن با آنها تماس گرفته شود.

در مجموع برخلاف روزهای پایانی هفته گذشته که بیشتر بانک‌ها با ازدحام مشتریان برای سپرده‌گذاری یا تمدید سپرده‌ها روبه‌رو بودند دیروز شعب بانک‌ها روز آرامی را سپری ‌کردند و بیشتر به امور جاری بانکی پرداختند. همچنین علی‌اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی نیز درباره نحوه نظارت بانک مرکزی بر اجرای بخشنامه و رعایت نرخ سود گفته است که قول و قرارهایی میان بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشته شده تا این بانک، در جهت حفظ این نرخ‌ها و افزایش نظارت بر اجرای صحیح این بخشنامه اقدام کند و پیش‌بینی‌ها انجام شده تا در صورت تخطی هریک از بانک‌ها، بخش نظارت بانک مرکزی بدون هیچ ملاحظه‌یی اقدامات تنبیهی خود را اجرایی کند.

به نظر می‌رسد این‌بار بانک مرکزی عزمی جزم‌تر از گذشته برای ساماندهی نرخ سود بانکی دارد و بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز خودخواسته یا دستوری در راه اجرای برنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود گام برداشته‌اند.

 

 

ارسال نظر