دریافت وام ۸ میلیارد یورویی ایران از «اگزیم بانک» کره جنوبی

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۵۶۱۱

قرارداد بزرگ‌ترین وام خارجی پسابرجامی به ارزش تقریبی بیش از ۸میلیارد یورویی با کره‌جنوبی به امضا رسید. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به امضای بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی میان ایران و کره‌جنوبی گفت: پیوند با اقتصادهای جهانی امنیت و اعتمادآفرین است؛ اعطای تسهیلات 8 میلیارد یورویی یک اقتصاد بزرگ مانند کره‌جنوبی، موجب می‌شود که کشورهای دیگر نیز بیش از گذشته برای ورود به اقتصاد ایران اعتماد کنند.  عباس آرگون در گفت‌وگو با ایرنا در مورد قرارداد اعطای تسهیلات 8 میلیارد یورویی میان ایران و کره‌جنوبی که در سئول پایتخت کره‌جنوبی امضا شد، افزود: سرمایه در اصطلاح «ترسو» است و جایی که امنیت وجود نداشته باشد نمی‌رود، این قرارداد نشان‌دهنده وجود امنیت در اقتصاد ایران است.  وی ادامه داد: افزایش میزان سرمایه‌گذاری خارجی، قراردادهای خارجی و همچنین تسهیلات اعطایی خارجی موجب تشویق دیگر کشورها برای حضور در اقتصاد ایران می‌شود.  عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: هم‌اکنون کره‌جنوبی یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا و به‌عنوان یکی از اقتصادهای قوی و قدرتمند در جهان مطرح است.  وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کره‌جنوبی را به‌عنوان الگوی خود قلمداد می‌کنند، اضافه کرد: این کشور قابلیت و توانمندی‌های مالی بالایی در اقتصاد دارد و در مقابل، ما برای رسیدن به رونق به منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم؛ به نحوی که هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما -چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی- تنگاهای مالی است.  آرگون با اشاره به اینکه بیشترین تامین مالی ما از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود، گفت: نرخ تامین منابع مالی در سیستم بانکی بالاست و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها با این نرخ تامین مالی توجیه اقتصادی ندارد.  این فعال اقتصادی تاکید کرد: اقتصاد ایران نیازمند تامین منابع مالی با نرخی ارزان‌تر از سیستم بانکی است؛ دولت باید بستری برای حضور سرمایه‌های خارجی فراهم کند.  آرگون تصریح کرد: فقط آوردن منابع کفایت نمی‌کند، بلکه باید مدیریت موثری بر منابع داشته باشیم؛ این منابع باید در بخش‌هایی هزینه شود که مزیت اقتصادی داریم تا بتوانیم با استفاده از آن، هم رشد اقتصادی داشته باشیم و هم به اشتغال‌زایی کمک کنیم.  در همین ارتباط وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد ایران توانسته است بزرگ‌ترین وام پسابرجامی را دریافت کند. خبر مربوط به دریافت وام را در صفحه 4 را بخوانید.

به گزارش شادا، قرارداد بزرگ‌ترین وام خارجی پسابرجامی توسط محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی کشورمان با آقای چونگ مدیر اگزیم‌بانک کره‌جنوبی به ارزش تقریبی بیش از 8میلیارد یورو در سئول به امضا رسید. هیات ایرانی که با مسوولیت محمد خزاعی، رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از بانک‌های تجاری کشورمان جهت امضای قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو به سئول سفر کرده بود طی مراسم رسمی موفق به امضای بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی پس از برجام شد.  محمد خزاعی در سخنانی در ابتدای مراسم امضای قرارداد خط اعتباری بیش از 8میلیارد یورویی با اگزیم‌بانک کره با توجه به سوابق خوب روابط و همکاری فیمابین و با اشاره به اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندی‌های تکنولوژیکی مطلوبی دارد، امضا و اجرایی شدن این خط اعتباری را گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست.  وی اضافه کرد: بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.  وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات و تلاش‌های همکاران بانک مرکزی ایران و طرف کره‌یی در جریان مذاکرات فشرده ماه‌های گذشته تشکر و قدردانی کرد.  خزاعی تصریح کرد: 12بانک ایرانی به عنوان بانک‌های عامل طرف قرارداد استفاده از این وام خواهند بود.

بنا بر این گزارش، مدیر اجرایی اگزیم بانک کره‌جنوبی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از تلاش‌های سازمان سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران امضا و اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع مشترک دانست.  آقای چونگ تصریح کرد: پروژه‌های متعددی با تایید بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری ایران می‌توانند از این خط اعتباری بهره‌مند شوند.  این گزارش اضافه می‌کند: مبلغ وام مورد اشاره بیش از 8میلیارد یورو (معادل حدود 10میلیارد دلار) است و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می‌توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه‌هایی که شرایط استفاده از وام‌های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند.  بنا بر این گزارش، پروژه‌های متعددی به ویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره‌یی هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد. 

 گفتنی است، قبل از این نیز قرارداد وام 1.7میلیارد دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد امضا شد و همچنین قرارداد 2.2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل امضا و اجرایی شد.

بر اساس این گزارش، بررسی سوابق نشان می‌دهد به دنبال مذاکرات اولیه با اگزیم‌بانک کره‌جنوبی توسط بانک مرکزی کشورمان و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی جهت ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان در کشورمان در سال 1393 (در دوران تحریم)، یادداشت‌تفاهمی در سال 1394 در خصوص چارچوب همکاری‌های مالی بین دو کشور در سال منعقد می‌شود که سقف 5میلیارد دلار برای همکاری در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان در متن یادداشت‌تفاهم (که خارج از تحریم‌های موجود بوده) قید و امضا می‌شود. 

 

ارسال نظر