اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۸۱

دلایل چسبندگی سود بانک‌ها

حسن معتمدی صاحب‌نظر پولی و بانکی، تقویت بازار بین بانکی و حمایت بانک مرکزی از این بازار را راهکار مهمی برای خروج بانک‌ها از رقابت برای پرداخت سود سپرده‌ها دانست.

حسن معتمدی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه امروز نرخ‌های سود به عنوان بزرگ‌ترین چالش اقتصاد کلان شناخته می‌شود، گفت: علاوه بر این، نرخ‌های مورد انتظار سود یا بازدهی در بازار سرمایه یا نرخ‌های مورد انتظار در سایر بازارها با توجه به سطح بالای نرخ‌های سود به نسبت تورم، چالش بزرگی را برای اقتصاد ایجاد کرده است.

این صاحب نظر پولی و بانکی اظهارکرد: برای خروج از این چالش باید به مسائل و مشکلات به وجود آورنده چسبندگی نرخ‌های سود توجه شود. مهم‌ترین مساله مربوط به بانک‌هاست و با توجه به بانک محور بودن اقتصاد، نظام بانکی نقش بسیار مهمی در تعیین نرخ سود دارد.

مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین افزود: از سویی نیز با توجه به تنگنای نقدینگی، انجماد دارایی‌ها و دارایی‌های غیرمولد در ترازنامه بانک‌ها باعث رقابت بانک‌ها در نرخ سود همچنین رقابت با سایر بازارهای غیررسمی به ویژه موسسات اعتباری غیرمجاز شده است. وی تاکید کرد: راهکارهای برون‌رفت و خروج از این چالش در دو مقوله خلاصه می‌شود. حتما لازم است موضوع ثبات مالی و هماهنگی در بین بازارها سازماندهی شود و شکل بگیرد چون تنها با فعالیت یک بخش به ویژه بانک‌ها نمی‌توان این مسائل را حل کرد.  این صاحب نظر پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در عین حال در شرایطی که بانک‌ها با تنگناهای مالی مواجه هستند، راهکارهای برون‌رفت از این تنگناهای اعتباری برای بانک‌ها نیز اندیشیده شود.

ثبات دلار و افزایش قیمت سکه

درحالی که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنج‌شنبه در بازار تهران با رشد همراه بود اما نرخ دلار ثابت ماند.

به گزارش«تعادل» هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنج‌شنبه در بازار تهران با یک هزار و ۱۰۰تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، یک میلیون و ۲۱۹هزار و ۱۰۰تومان فروخته شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰تومان رشد، یک میلیون و ۱۹۰هزار و ۲۰۰تومان است. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با ۴۰۰تومان کاهش ۶۳۲ هزار و ۴۰۰تومان داد و ستد شد؛ در عین حال هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با ۵۰۰ تومان کاهش ۳۷۱هزار و ۷۰۰تومان قیمت خورد.   هر قطعه سکه گرمی با ۲۰۰تومان کاهش ۲۵۱هزار و ۱۰۰تومان بود؛ همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار با ۸۵۲ تومان رشد ۱۱۸هزار و ۶۴۲ تومان معامله شد.

صرافی‌ها نیز هر دلار امریکا را در بازار آزاد بدون تغییر قیمت ۳هزار و ۸۲۰ تومان ارزش‌گذاری کردند؛ همچنین هر یورو با ۳تومان افت ۴هزار ۵۵۴ تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۲تومان کاهش ۴هزار و ۹۳۲تومان است.

برداشت ۲۰ میلیارد تومانی باند بزرگ جعل چک

 رییس پلیس آگاهی تهران از شناسایی و دستگیری باند بزرگ جعل چک‌های بانکی خبر داد.

به گزارش ایبنا، سردار عباس‌علی محمدیان با تشریح نحوه فعالیت بزرگ‌ترین شبکه جعل چک کشور گفت: شیوه فعالیت این افراد به نحوی بود که درون بانک‌ها و مراکز تجاری، کسانی که برگه چکی را تحویل می‌دادند با تردستی و به شکل ویژه‌یی از طریق تلفن‌های همراه خود از چک‌ها تصویر تهیه می‌کردند. رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهارداشت: پس از آن، اقدام به جعل چک کرده و آن را نقد می‌کردند. شیوه این سارقان به این نحو بود که با شناسایی طعمه‌های میلیاردی و با شکار چک‌های درشت بانکی، مشخصات چک‌ها را در چک‌های خام وارد کرده و سپس از طریق شناسنامه‌ها و کارت ملی‌های سرقتی در بانک‌ها اقدام به افتتاح حساب کرده و بخشی از پول را در آن حساب‌ها واریز می‌کردند. همچنین با بخش دیگری از پول سرقتی اقدام به خرید طلا می‌کردند.

پلیس از مردم خواسته تا در صورت وجود مواردی در حساب‌های بانکی خود و همچنین نخواندن حساب‌ها، حتما طرح شکایت کنند. تحقیقات ابتدایی پلیس نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰۰فقره چک توسط متهمان جعل شده و بیش از ۲۰میلیارد تومان نیز از حساب‌های مختلف سرقت شده است.

حمایت از تولید اولویت نظام بانکی امسال

رییس کل بانک مرکزی در نامه‌یی از مدیران عامل بانک‌ها خواست در سال جاری نیز همانند گذشته و با احساس مسوولیت بیشتر، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را در اولویت قرار دهند. به گزارش«تعادل» رییس کل این بانک ضمن تشکر از اقدامات به‌ عمل آمده در سال ۱۳۹۵ برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ‌کوچک و متوسط و اجرایی ‌کردن منویات مقام معظم رهبری‏‏(مدظله العالی‏‏‏) برای ایجاد رونق تولید و کمک به تحقق هدف رشد اقتصادی تاکید کرد، امروزه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از اولویت‌های اساسی در رشد و توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. این بنگاه‌ها نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و فراهم کردن بسترهای مناسب برای نوآوری دارند و با توجه به چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتر آنها در مقابل نوسانات اقتصاد کلان در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ و نیاز به نقدینگی کمتر همواره در کانون توجه دولت‌ها، تامین‌کنندگان مالی، اقتصاد‌دانان و سرمایه‌گذاران قرار دارند. سیف در این نامه خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب‌وکار یک کشور براساس معیارهای آسان یا دشوار بودن راه‌اندازی بنگاه‌های خرد تا متوسط ارزیابی می‌شود همچنین نمی‌توان حضور برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط را در زنجیره تامین اقتصادی، رونق بنگاه‌های بزرگ و اصناف نادیده گرفت.

 

ارسال نظر