نوسان قیمت دلار و طلا

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۲۸

گروه بانک و بیمه  

 روز سه‌شنبه 24 مرداد 96 در حالی که صرافی‌ها هر دلار امریکا را در بازار آزاد با یک تومان افزایش ۳هزار و ۸۱۴تومان، هر یورو با ۸تومان افت ۴هزار و ۵۵۳تومان و هر پوند انگلیس با ۴تومان کاهش ۴هزار و ۹۴۵تومان معامله می‌کردند، به‌دلیل کاهش زیاد نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی، نرخ طلا نیز در بازار ایران کاهش یافت و سکه به یک‌میلیون و 219هزار تومان رسید.

به گزارش «تعادل»، تنش‌های سیاسی و درگیری لفظی روزهای اخیر بین امریکا و کره‌شمالی، باعث افزایش قیمت جهانی طلا تا ۱۳۰۰دلار در هر اونس شد؛ به شکلی که قیمت این فلز گرانبها از یک هزار و ۲۵۸دلار و ۳۸سنت در تاریخ ۱۶ مرداد ماه، طی روزهای اخیر به بیش از یک هزار و ۳۰۰دلار رسیده است. در عین حال، افزایش نرخ‌ها در بازار داخلی ایران نیز تاثیرگذار بوده و قیمت طلا را در روزهای اخیر افزایش داد. روز دوشنبه 24مرداد 96، قیمت هر اونس طلا با 10دلار کاهش به 1274دلار رسید که نسبت به روزهای اخیر کاهش قابل توجه داشته است. آن‌طور که کارشناسان این حوزه می‌گویند، قیمت جهانی طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۱۱درصد رشد داشته است؛ اما به‌دنبال ادامه و گسترش تنش لفظی میان این دو کشور و اهمیت و تاثیر آن بر بازارهای جهانی طی یک هفته گذشته، نرخ جهانی طلا با رشد 2.6درصدی همراه بوده است.

از سویی دیگر به‌دلیل اینکه قیمت طلای داخلی متاثر از تغییرات جهانی و شوک‌های احتمالی داخلی است، طی دو هفته اخیر فعالان این بازار شاهد نوسان قیمتی این فلز گرانبها بودند.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه در بازار تهران با 3هزار و ۶۰۰تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه، یک‌میلیون و ۲۱۹هزار و ۷۰۰تومان فروخته شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳هزار و ۲۰۰تومان افت، یک‌میلیون و ۱۹۱هزار و ۱۰۰تومان است. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با یک‌هزار و ۵۰۰تومان کاهش ۶۳۴هزار و ۸۰۰تومان داد و ستد شد؛ در عین حال، هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با 2هزار و ۳۰۰تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۳۷۳هزار و ۷۰۰تومان قیمت خورد. در بازار هر قطعه سکه گرمی با ۶۰۰تومان افزایش ۲۵۳هزار و ۶۰۰تومان است؛ همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار امروز با یک‌هزار و ۱۷۰تومان افت، ۱۱۷هزار و ۸۳۰تومان معامله شد.  ۷ مرداد سال جاری قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۱۱۷هزار و ۶۱تومان بود و دیروز به قیمت ۱۱۹هزار و ۴۶تومان رسید. یعنی طی دو هفته گذشته (۷ مرداد ماه تا ۲۳ مرداد ماه ۹۶) حدود یک‌هزار و ۹۸۵تومان افزایش یافته است.

در همین راستا، محمد کشتی‌آرای درباره تغییرات قیمت طلا و سکه در بازار داخلی طی روزهای اخیر گفت: باتوجه به اتفاق و شوک ۳۰دلاری قیمت طلا از ابتدای هفته جاری، وضعیت نرخ‌ها در بازار طلا و سکه با نوساناتی همراه شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: تنش‌های سیاسی شوکی به بازارهای بین‌المللی وارد کرده بود و همین شوک بر بازار داخلی طلا و سکه هم اثر گذاشت.  رییس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: همچنین یک‌شنبه هفته جاری نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار داخلی به ۱۱۹هزار و ۶۰۰تومان افزایش یافته بود، ولی در ادامه با کاهش التهاب و بی‌اثر بودن شوک‌ها، این نرخ هزار تومان کاهش یافت و به ۱۱۸هزار و ۶۰۰تومان تقلیل یافت.  وی اضافه کرد: شوک ۳۰دلاری به قیمت طلا در روز گذشته در نتیجه تنش‌های سیاسی و جنگ لفظی سیاسی بین امریکا و کره‌شمالی رخ داد و نرخ ارز نیز در نتیجه این اتفاقات 2.5درصد کاهش یافت و همین امر باعث افزایش قیمت طلا شد.  کشتی‌آرای بیان داشت: تنش‌های سیاسی باعث افزایش تقاضای خرید شد به‌طوری که نرخ طلا ۳۰دلار بالا رفت و منجر به رشد 2.6درصدی قیمت طلا در هفته جاری نسبت به هفته قبل از آن شده بود.

اما آن‌طور که معاملات دیروز بازار نشان می‌دهد، قیمت طلای ۱۸عیار در سطح قیمتی ۱۱۹هزار تومان باقی مانده و با نوسان اندکی همراه است.

 

ارسال نظر