اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۵۵

افتتاح «رزین آبنوس» با تسهیلات بانک صنعت و معدن

شرکت صنعتی چسب و رزین آبنوس با تسهیلات بانک صنعت و معدن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، شرکت چسب و رزین آبنوس که در شهرک صنعتی بزرگ شیراز قرار دارد با ظرفیت تولید روزانه 150 تن و تسهیلات 2 میلیارد تومانی برای 32 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد. بنا به این گزارش، بانک صنعت و معدن تاکنون مبلغ 130 میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح رونق تولید به صنایع کوچک و متوسط استان فارس پرداخت کرده است. گفتنی است طرح‌های زیربنایی زیادی در سال‌های اخیر با تسهیلات بانک صنعت و معدن در استان فارس به اجرا در آمده و موجب ایجاد اشتغال شده است.

 

پیشنهاد تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خط اعتباری

یک مقام آگاه از برنامه بانک مرکزی برای تدوین سیاست‌های جدید پولی با هدف نزدیک شدن نرخ سود سپرده و تسهیلات به نرخ مصوب و ایجاد تعادل در بازار پول خبر داد.

به گزارش فارس، یک مقام آگاه با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای تدوین سیاست‌هایی برای ساماندهی وضعیت فعلی بانک‌ها اظهار کرد: این سیاست‌ها که مولفه‌های متعددی دارد هنوز نهایی نشده است.

وی درخصوص جزئیات این سیاست‌ها گفت: یکی از اهداف این سیاست‌ها نزدیک شدن سود سپرده بانک‌ها به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است و در همین راستا یکی از پیشنهادات تبدیل اضافه برداشت‌های قبلی بانک‌ها به خط اعتباری است.

این مقام آگاه تصریح کرد: البته تبدیل اضافه برداشت‌ها به خط اعتباری فقط مشمول برداشت‌های قبلی می‌شود و در صورتی که بانک مجدد از بانک مرکزی برداشت کند، مصداق اضافه برداشت خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که نرخ جریمه 34درصد بعد از تبدیل شدن به خط اعتباری چقدر خواهد بود، گفت: این سیاست‌ها درحال بررسی است و هنوز نرخی برای خط اعتباری تعیین نشده است.

یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای جلوگیری از برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، اعمال جریمه 34‌درصد است. این جریمه با هدف غیرقابل توجیه کردن برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی تعیین می‌شود. برداشت از منابع بانک مرکزی موجب افزایش پایه پولی می‌شود و با توجه به اینکه این پول، پول پرقدرت بانک مرکزی است با گردش در اقتصاد به چند برابر تبدیل می‌شود. در واقع در صورتی که یک بانک 1000میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کند در مدت یک سال این عدد 6 تا 7هزارمیلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌کند. بنابراین بانک‌های مرکزی در تمام دنیا ضوابط سفت و سختی را برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها در نظر می‌گیرند. البته بانک مرکزی روش‌های دیگری مانند قطع سیستم ساتنا(سامانه تسویه ناخالص آنی) برای عدم اضافه برداشت بانک‌ها استفاده می‌کند که بانک را در انجام عملیات بانکی دچار اختلال می‌کند. پیش از این مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفته بود: اگر در اختیار بنده بود این جریمه 34‌درصد را 50‌ درصد می‌کردم چون این پول، پول داغ بانک مرکزی است و اضافه برداشت باعث افزایش تورم می‌شود.

«بیت‌ کوین» رکورد جدید زد

میانگین ارزش هر واحد بیت‌کوین در صرافی‌های جهان به ۴هزار دلار رسید که رکورد جدیدی برای این ارز دیجیتالی محسوب می‌شود. به نقل از «کوین دسک» ارزش هر بیت کوین، ارز دیجیتالی در بازار معاملات ارز به یک رکورد جدید رسید و میانگین هر بیت کوین در صرافی‌های جهان به ۴هزار دلار رسید.

همچنین محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین طی یک ماه گذشته تقریبا ۵۰‌ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ این درحالی است که قیمت هر واحد بیت کوین در دوازدهم ماه ژوئن ۲هزار و ۴۲۳دلار ثبت شده است. البته بیشترین روند افزایشی بیت کوین در هفته گذشته میلادی اتفاق افتاده است؛ یعنی به دنبال انشعاب بیت کوین جدیدی تحت عنوان«بیت کوین نقد» این افزایش ارزش رقم خورد. بر این اساس ارزش هر بیت‌کوین از زمان تولید«بیت کوین نقد» حدود ۲۵‌درصد افزایش یافته و ارزش هر «بیت کوین نقد» از نخستین روز ماه جاری میلادی که از آن به عنوان تولد نسخه جدید این ارز دیجیتالی یاد می‌شود ۱۷‌درصد گزارش شده است. بر پایه این گزارش، برخی از کارشناسان حوزه ارز بر این باور هستند که سیر افزایشی ارزش بیت کوین تداوم خواهد داشت و تا سال ۲۰۱۸میلادی به ۵ هزار دلار در هر واحد خواهد رسید.

 

کاهش قیمت انواع سکه در بازار

قیمت انواع سکه در بازار آزاد دیروز تهران با کاهش مواجه شد.

به گزارش«تعادل» هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه در بازار آزاد با 3هزار و ۳۰۰تومان کاهش نسبت به روز یک‌شنبه یک میلیون و ۲۲۳هزار و ۳۰۰تومان فروخته شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰۰ تومان افت یک میلیون و ۱۹۴هزار و ۳۰۰تومان است. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با ۹۰۰تومان کاهش ۶۳۶ هزار و ۳۰۰تومان داد و ستد شد؛ در عین حال هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با یک هزار و ۴۰۰تومان کاهش قیمت نسبت به روز یک‌شنبه ۳۷۶هزار تومان قیمت خورد.

در بازار آزاد هر قطعه سکه گرمی با ۴۰۰تومان کاهش ۲۵۳هزار تومان بود؛ همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در بازار با ۱۳۸تومان افت ۱۱۹هزار تومان معامله شد.

صرافی‌ها نیز هر دلار امریکا را بدون تغییر نسبت به روز یک‌شنبه ۳هزار و ۸۱۳ تومان ارزش‌گذاری کردند؛ همچنین هر یورو با دو تومان افت ۴هزار ۵۶۱ تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با ۱۱تومان کاهش ۴هزار و ۹۴۹تومان است.

 

ارسال نظر