نرخ‌شکنی موسسات و بانک‌های کوچک

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۱۳

 

پس از توافق اولیه، بانک‌ها چراغ خاموش نرخ‌های سود سپرده را تا حدودی کاهش داده‌اند، به‌طوری که بیشتر بانک‌های دولتی، اصل چهل‌وچهاری و برخی بانک‌های خصوصی متوسط سود سپرده‌ها را حداقل ۱۵ و حداکثر ۱۹‌درصد تعیین کرده‌اند.

به گزارش فارس، در هفته‌های گذشته بحث‌های زیادی برای کاهش نرخ سود بانکی مطرح شد و حتی غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین از توافق اولیه بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی و رعایت نرخ‌های مصوب خبر داد.

پیگیر‌ی ما از شعب بانک‌ها نشان می‌دهد بانک‌های دولتی و نیمه‌ دولتی و برخی بانک‌های خصوصی به سمت کاهش نرخ سود حرکت کرده‌اند اما تعدادی از بانک‌های خصوصی همچنان نرخ سود بالای 20‌درصد پرداخت می‌کنند.  پیش از این نرخ سود در اغلب بانک‌ها و موسسات 20 تا 24‌ درصد بود که در این بین این ارقام فوق بیانگر کاهش نسبی نرخ‌های سود سپرده است. هرچند که هنوز با نرخ‌های مصوب فاصله دارد و نرخ بانک‌های کوچک فراتر از سایر بانک‌ها است. از نیمه دوم سال 95 تا ماه گذشته اغلب بانک‌ها نرخ‌های سود بالای 20‌درصد به سپرده‌‌گذاران پیشنهاد و پرداخت می‌کردند.  پرداخت سود‌های بالا علاوه بر اثرات بسیار مخرب در ترازنامه بانک‌ها، قانون بانکداری بدون ربا را که پرداخت سود به صورت علی‌الحساب و تعیین سود قطعی پس از اتمام سال مالی بود به‌طور کلی مخدوش و غیرقابل اجرا کرده بود.

البته نرخ‌های فعلی همچنان بالاست و با نرخ تورم فعلی و حتی دورنمای تورم و شرایط اقتصادی کشور سازگاری ندارد، اما با نرخ‌‌هایی که به‌تازگی کاهش یافته، امید به ادامه کاهش‌ها در آینده را تقویت می‌کند.

 

 

ارسال نظر