افزایش سرمایه 29 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۸۹
افزایش سرمایه 29 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی عصر دیروز در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار به تشریح برخی اقدامات انجام شده طی 4سال گذشته پرداخت و اعلام کرد: در این ۴سال تلاش کردیم بخشی از بازار پولی کشور را ساماندهی کنیم زیرا این امور مانع اثربخشی سیاست‌های پولی بوده و امکان کاهش تورم و بهبود رشد اقتصادی را ایجاد نمی‌کرد.

 به گزارش«تعادل» ولی‌الله سیف افزود: ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی و کاهش تورم دستاوردهای مهم دولت یازدهم بوده و برای خروج از شرایط تورم رکودی باید با حساسیت عمل می‌کردیم و کاری دشوار پیش رو داشتیم.

وی ادامه داد: عده‌یی ابتدا می‌گفتند که به قیمت کنترل تورم در اقتصاد رکود ایجاد کرده‌اید اما در سال‌های بعد نسبت به رشد نقدینگی انتقاد می‌کردند. این موضوع نشان می‌دهد که شبکه بانکی و دولت متناسب با شرایط کنترل تورم و ایجاد رونق به انضباط مالی و افزایش تسهیلات‌دهی بانک‌ها توجه داشته است. از طریق انضباط مالی، تورم تک رقمی شد اما برای تامین نیاز واحدهای اقتصادی و خروج از رکود و مثبت شدن رشد اقتصادی، افزایش تسهیلات بانکی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه در کنار تورم تک رقمی رشد اقتصادی 3.3درصدی بدون نفت را ایجاد کرد و رشد اقتصادی از 1.8- درصد در بهار 95 به 5.6 درصد در زمستان 95 ارتقا یافت.

وی در مورد وضعیت موسسات غیرمجاز گفت: در ابتدا نمی‌توانستیم به مشکلات موسسات غیرمجاز مثل امروز اشاره کنیم زیرا با هجوم و خروج سپرده‌ها و مشکلات دیگر مواجه می‌شدیم اما امروز همه موسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شده‌اند و با اطمینان از مردم می‌خواهیم که به سودهای موهوم و بازدهی غیرمتعارف و غیرمنطقی اعتماد نکنند و سرمایه خود را با ریسک و خطر مواجه نکنند.

وی با اشاره به وضعیت نرخ سود در نظام بانکی گفت: در این مدت نرخ سود بانکی نتوانست با وجود کاهش تورم پایین بیاید و سیاست‌های شورای پول و اعتبار هم نمی‌توانست عملی شود. هم‌اکنون تورم تک رقمی شده و نرخ سود باید حتما از این چیزی که الان است، پایین‌تر بیاید.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی و تسهیلات نظام بانکی و نرخ این تسهیلات نقش مهمی در رقابت‌پذیر بودن محصولات داخلی دارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم هر چه زودتر به ایجاد تعادل در متغیرهای اقتصادی به خصوص نرخ سود عمل کنیم.

سیف ضمن اشاره به اینکه موسسات غیرمجاز اجازه اجرای سیاست کاهش سود بانکی را نمی‌داد، افزود: در این 4سال بزرگ‌ترین چالش ما در بانک مرکزی معضل موسسات غیرمجاز بود که همواره تزلزلاتی را در اثربخشی سیاست‌های پولی ایجاد می‌کرد. وی افزود: الان با همکاری دستگاه‌های مربوطه به خصوص قوه قضاییه و نیروی انتظامی با صدای بلند به مردم این بیان را می‌رسانیم که سرمایه‌های خود را به نهادی که نمی‌شناسید و نمی‌دانید چه کار می‌کند و مجوز ندارد، نسپارید.

سیف خطاب به مردم تاکید کرد که گول نرخ‌های سود بالا را نخورید و ادامه داد: این پیام را سال ۹۲ با این رسایی نمی‌توانستم بگویم چراکه هجومی را به همراه داشت ولی الان این موسسات دیگر وجود ندارد و همه آنها تعیین تکلیف شده‌اند.

وی افزود: برای جلوگیری از پیدایش و جوانه زدن دوباره این موسسات باید به مردم هشدارهای لازم را بدهیم. مردم باید توجه کنند، بازدهی مورد انتظار با ریسک قابل قبول ملاک است اگر جایی بالاتر از این نرخ را وعده می‌دهد، بدانیم مشکلی وجود دارد و خطر از بین رفتن سرمایه‌هایمان بالاست.

سیف تصریح کرد: در سایه این دستاوردی که بانک مرکزی با همکاری سایر نهادها به دست آورده، امیدواریم در آینده شاهد اثربخشی سیاست‌های پولی و تصمیمات شورای پول و اعتبار باشیم.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی و... از تصمیمات اصلی بانک مرکزی در این سال‌ها بوده است، افزود: برخی می‌گفتند به بهانه کنترل تورم، رکود را دامن زده‌ایم درحالی که با ظرافت سیاست‌ها را اجرا کرده و شاهد رشد ۱۲.۵ درصد در سال گذشته بودیم. البته منتقدان می‌گویند عمده برای نفت است ولی ما هم قبول داریم و می‌دانیم رشد بدون نفت ۳.۳درصد است بنابراین به رشد ۳.۳درصدی کسی نمی‌گوید رکود!

سیف با اشاره به اینکه اصل امانتداری نیز از اصول اساسی رسانه‌هاست، ادامه داد: رسانه باید با حفظ امانت، پیام را طوری انتقال دهد که باعث بروز سوءتفاهم نشود. وی با ذکر مثالی گفت: برخی مواقع آقای نوبخت مطالبی را بیان می‌کنند که تیتری از خبرهای آن بیرون می‌آید که وی اصلا آن عبارات را نگفته است. همین چند روز قبل یکی از رسانه‌ها که بنده به مدیران وی ارادت هم دارم، تیتری را به نقل از صحبت‌های من در برنامه نگاه یک زد که اصلا نگفته بودم. این رسانه اعلام کرده بود که از روز اول دولت دوازدهم نرخ ارز یکسان می‌شود درحالی که بیان من این نبود و استنباط آنها بود. من گفته بودم اوایل دولت دوازدهم لذا انتقال مفهوم بسیار نیازمند دقت است.

سیف ادامه داد: توجه دادن مردم و مخاطبان به تشخیص اخبار درست و نادرست از دیگر کارهایی است که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد. اصل خبر و درستی آن نباید قربانی سرعت آن شود.

وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی درباره مفاهیم تورم، رکود، رونق اقتصادی و رشد اقتصادی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: روزنامه‌نگاران با عینک افکارعمومی نکاتی را می‌بینند که ما نمی‌بینیم و این یک واقعیت است.

حمید پورمحمدی، معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در سخنان خود در این مراسم گفت: سرمایه بانک‌های کشور از 25هزارمیلیارد تومان در سال 92 به 54 هزار و 300میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است.

معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت برنامه و بودجه از رشد 100 درصدی سرمایه بانک‌های دولتی برای نخستین بار خبر داد.

 

ارسال نظر