اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۱۸

 کاهش نرخ طلا و دلار بانک مرکزی روز دوشنبه 16 مرداد 96 نرخ رسمی

29 ارز را افزایش و 6 ارز را کاهش داده و نرخ 4 ارز هم تغییری نسبت به روز قبل از آن نداشته است. بر این اساس دلار با 12ریال افزایش 3279.8 تومان، پوند با 52ریال افزایش 4281.5 تومان و یورو با رشد 69 ریالی 3869.5 تومان ارزش‌گذاری شد. به گزارش «تعادل» در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۷ تومان کاهش ۳ هزار و ۸۱۷ تومان فروختند؛ نرخ هر یورو با ۷ تومان رشد ۴ هزار و ۵۷۱ تومان تعیین شد و هر پوند انگلیس نیز با ۳تومان رشد، ۴هزار و ۹۹۳ تومان فروخته می‌شود.  بر این اساس در حال حاضر فاصله نرخ دلار رسمی و آزاد معادل 537 تومان شده و به نظر می‌رسد که با افزایش نرخ مبادله‌یی، بانک مرکزی به دنبال کاهش بیشتر فاصله این دو نرخ است تا بتواند بازار را برای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز آماده کند.  در بازار طلا نیز هر اونس طلا در بازار جهانی به 1256 دلار رسیده و اندکی کاهش داشته است براین اساس، هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۱۰۴ تومان افت، ۱۱۷ هزار و ۲۵۷ تومان معامله شد.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با هزار و ۵۰۰ تومان رشد نسبت به روز قبل، یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد شد. همچنین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر، یک‌میلیون و ۱۸۴هزار تومان فروخته می‌شود. نیم سکه بهار آزادی ۶۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز با هزار تومان کاهش ۳۷۷هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین قیمت سکه گرمی با ۳هزار و ۱۰۰تومان رشد ۲۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد.

 ارتقای استانداردهای نظارت بانکی با معیارهای IFSB

اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی «تسهیل اجرای استانداردهای منتشرشده توسط هیات خدمات مالی اسلامی» (IFSB) در بانک مرکزی اعلام کرد: دستورالعمل‌هایی بر مبنای اسناد منتشره IFSB تنظیم و به شبکه بانکی ابلاغ شده است. تلاش بانک مرکزی در سال‌های اخیر بر ارتقای استانداردها و ضوابط نظارت بانکی مبتنی بر اسناد و استانداردهای منتشرشده توسط هیات خدمات مالی اسلامی است. در این مسیر نیز دستورالعمل‌هایی بر مبنای اسناد منتشره IFSB تنظیم و به شبکه بانکی ابلاغ شده است. به گزارش «تعادل» کشورهایی که بانکداری اسلامی را اجرا می‌کنند، تاکنون دستورالعمل‌هایی را از طریق هیات خدمات مالی اسلامی IFSB برای اجرا به کشورهای مختلف و بانک‌های اسلامی ارائه کرده‌اند و تاکنون بیش از 30 جلسه برای ارائه 19 استاندارد IFSB جهت ایجاد شفافیت و عملکرد بهتر بانکداری اسلامی برگزار شده و مصوبات و دستورالعمل‌ها همچنان در حال توسعه است. قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بانک مرکزی تلاش داشته تعامل بیشتری را با IFSB ایجاد کند و مشارکت فعال‌تری در مجامع، ارکان و جلسات آن سازمان داشته باشد، تصریح کرد: در این مسیر همچنین تلاش شده تا حد امکان از ظرفیت‌های آموزشی IFSB برای ارتقای دانش و توانمندی‌های کارکنان خود بهره‌ گیرد. ضمن آنکه در حال حاضر، سه نفر از همکاران بانک مرکزی در کارگروه‌های تدوین استانداردهای آن سازمان عضویت دارند.  وی با اشاره به اینکه به زودی یکی دیگر از همکاران معاونت نظارت بانک مرکزی برای عضویت در کارگروه جدیدی که قرار است در IFSB تشکیل شود، معرفی خواهد شد، افزود: همچنین در طرح گردآوری شاخص‌های ساختاری و احتیاطی مالی اسلامی (PSFIs) که در هیات خدمات مالی اسلامی در حال اجراست، بانک مرکزی از آن حیث که کشورمان از بزرگ‌ترین نظام بانکداری اسلامی در جهان برخوردار است، حضور فعالانه داشته و به‌طور مستمر داده‌ها و اطلاعات عمومی و قابل انتشار نظام بانکی کشور را در اختیار آن سازمان قرار داده تا در گزارش‌ها و اسناد منتشره توسط IFSB مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 شکایت بانک مرکزی از صندوق تعاون روستایی ولی‌عصر

با شکایت بانک مرکزی از صندوق تعاون روستایی ولی‌عصر، پرونده این صندوق در حال رسیدگی است.

به گزارش فارس، صندوق تعاون روستایی ولی‌عصر که سال‌ها پیش و قبل از تصویب قانون بازار غیرمتشکل پولی (مصوب 1383) فعالیت خود را با اخذ مجوز از سازمان تعاون روستایی آغاز کرد، توانسته با تاسیس

15 شعبه، ده‌ها میلیارد تومان سپرده جذب کند.  مسوولان این صندوق که گفته می‌شود از دهه 70 این صندوق را راه‌اندازی کرده‌اند، علاوه بر همکاری نکردن با بانک مرکزی و استنکاف از ارائه اطلاعات به این بانک اعلام کرده‌اند که نیازی به اخذ مجوز از بانک مرکزی ندارند.  براساس ماده یک قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت هرگونه تشکل برای انجام عملیات بانکی، بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. عملیات بانکی در این قانون به امر واسطه‌گری بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان وجوه و اعتبار به صورت دریافت انواع وجوه، سپرده، ودیعه و موارد مشابه تحت هر عنوان و اعطای وام، اعتبار و سایر تسهیلات و صدور کارت‌های الکترونیکی پرداخت و کارت‌های اعتباری اطلاق می‌شود.

 متقاضیان وام ازدواج در موعد مقرر مراجعه کنند

 بانک مرکزی درباره مراجعه متقاضیان دریافت وام ازدواج به بانک‌های عامل اطلاعیه‌یی صادر کرد.

به گزارش «تعادل» در راستای اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از ابتدای مردادماه تا پایان شهریورماه سال جاری به اطلاع می‌رساند از ابتدای شروع این طرح بیش از ۳۷۵هزار متقاضی از سوی بانک‌های عامل تعیین شعبه شده‌اند. بر این اساس لازم است، این متقاضیان طبق شرایط و دستورالعمل این سامانه همراه با مدارک شناسایی معتبر حداکثر ظرف ۱۲روز کاری به بانک مربوط مراجعه کنند.

متقاضیان پس از پذیرش از سوی بانک عامل، حداکثر ظرف مدت یک‌ماه فرصت دارند نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کرده و از این تسهیلات بهره‌مند شوند. قابل تاکید است در صورت عدم مراجعه در موعد مقرر به بانک، متقاضیان ثبت‌نامی از سامانه حذف خواهند شد. ‏

 

ارسال نظر