صادرات و سفرهای خارجی؛ دلایل افزایش نرخ دلار

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۴۴
صادرات و سفرهای خارجی؛ دلایل افزایش نرخ دلار

گروه بانک و بیمه   

روز سه‌شنبه 10 مرداد 96 نرخ رسمی 7 ارز کاهش و 29 ارز افزایش یافت و نرخ 3 ارز هم تغییری نداشت. دلار با 10 ریال افزایش 3247.5 تومان، پوند با 317 ریال رشد قیمت 4328.3 تومان و یورو با افزایش 314 تومانی 3872.5 تومان ارزش‌گذاری شد.

به گزارش «تعادل» در بازار آزاد نیز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید و همچنین نرخ دلار امریکا، یورو و پوند انگلیس افزایش یافت. صرافی‌ها هر دلار امریکا را با ۷ تومان افزایش ۳هزار و ۸۲۰ تومان فروختند.

همچنین هر یورو با ۳۷ تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه ۴ هزار و ۵۸۹ تومان داد و ستد می‌شد و هر پوند انگلیس نیز با ۴۱ تومان افزایش ۵ هزار و ۹ تومان ارزش‌گذاری شده بود.

در بازار طلا نیز هر اونس جهانی 1266 دلار و در بازار داخلی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۱۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۱۷ هزار و ۷۱۸ تومان تعیین شده بود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و در بازار آزاد با ۷۵۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان داد و ستد می‌شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز شاهد افزایش ۲ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه بود و یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان فروخته می‌شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار آزاد با ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۶۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود. با این حال هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با هزار تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه ۳۷۸ هزار و ۵۰۰ و هر قطعه سکه گرمی با ۲ هزار تومان کاهش ۲۴۹ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

  پوند وارد کانال 5000 تومان شد

نگاهی به روند قیمت‌های دلار، یورو و پوند در دهه اول مرداد حاکی از ورود دلار به کانال ۳۸۰۰تومان، قرار گرفتن پوند در آستانه ۵۰۰۰تومان و عبور یورو از کانال ۴۴۰۰ تومان است.

بررسی روند تغییرات قیمت‌ها در روزهای گذشته نشان می‌دهد که نرخ هر دلار امریکا که در نخستین روز ماه جاری ۳۷۷۴ تومان بود، از روز ششم مرداد به کانال ۳۸۰۰ تومان وارد شد و پس از آن تا ۳۸۱۵ تومان در روز جاری افزایش یافت.

هر یورو نیز در مردادماه امسال روند رو به رشدی را تجربه کرده و از ۴۴۲۸ تومان در اول مردادماه به۴۵۸۱ تومان در روز جاری رسیده و ۱۵۳ تومان افزایش را به ثبت رساند. یورو بعد از سه روز اول ماه قدم به کانال ۴۵۰۰ تومان گذاشت و پس از آن نیز با افزایش‌های مستمر روبه‌رو بوده و در صورت ادامه این روند، در روزهای آینده یورو به کانال ۴۶۰۰ تومان نیز وارد خواهد شد.

این گزارش حاکی از آن است که پوند انگلیس نیز همگام با افزایش‌های دلار و یورو در بازار تهران، رشد قیمتی داشته و در آستانه ۵ هزارتومان قرار دارد. هر پوند انگلیس که در روز اول مرداد ماه ۴۹۰۴ تومان بوده در جریان معاملات امروز صبح تهران به ۴۹۹۵ تومان رسیده که نشان‌دهنده ۹۱تومان رشد است.

از اسفند ماه سال گذشته تاکنون رشد بهای دلار 72 تومان بوده که 45 تومان آن در ماه جاری رخ داده است، در عین حال بهای یورو در این مدت 511 تومان رشد کرده که 144 تومان این رشد نیز در مرداد ماه امسال رقم خورده است.

 در هفته‌های اخیر منحنی تغییرات قیمت دلار و یورو صعودی بوده است به‌طوری که دلار از 3742تومان در پایان خرداد ماه 96 به 3820 تومان در روز 10 مرداد رسید و یورو از 4266 تومان در ابتدای تیر به 4572 تومان افزایش یافته است. البته بهای یورو از اوایل اسفند ماه 95 روند افزایشی داشته و این افزایش تا امروز ادامه دارد.

همزمان با این تغییرات در بازار داخل، بهای یورو در برابر سایر ارزها در بازار جهانی افزایش یافته و در واقع قیمت یورو در بازار تهران متاثر از بازار جهانی است.

  3 دلیل افزایش نرخ ارز

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش متوسط سالانه 8-7 درصدی نرخ ارز، علت رشد دلار در هفته‌های اخیر را سفرهای خارجی، آغاز حج تمتع و کاهش صادرات دانست.

سید کمال سید علی در گفت‌وگو با فارس درباره افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر اظهارداشت: این رشد‌ها افزایش شدیدی نیست، زیرا در آذر ماه پارسال نرخ دلار به بالای 4 هزارتومان و حتی 4هزار و 150 تومان رسید اما روز گذشته 3812تومان بوده است.

وی افزود: این را باید در نظر داشت که در فصل تابستان حجم سفر‌های خارجی زیاد است و در هفته‌ها و روزهای اخیر، افزایش تقاضا از جانب خرید ارز حجاج را هم باید در نظر گرفت.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه یک مساله مهم این است که باید نگاه کرد دولت دوازدهم با چه ترکیبی سر کار خواهد آمد، گفت: این سوال وجود دارد که ترکیب تیم اقتصادی چه خواهد بود، اگر تیم اقتصادی دولت تغییرات زیادی نداشته باشد و در سیاست‌ها تغییر خاصی رخ ندهد، نرخ ارز کنترل خواهد شد اما اگر تغییرات اساسی در تیم اقتصادی انجام شود، بازار دقت می‌کند که چه کسانی تعیین می‌شوند.

سید علی تصریح کرد: اگر محور سیاست‌ها در دولت آینده صادرات باشد، باید کمی نرخ ارز افزایش یابد تا صادرات صرفه اقتصادی داشته باشد؛ قیمت ارز به صادرات حرکت می‌دهد، البته این افزایش باید در حد معقول باشد به‌طوری که اگر سالانه حداقل 7 تا 8 درصد نرخ ارز تعدیل شود، صادرات گزندی از بابت نرخ ارز نمی‌بیند.

به‌گفته وی در صورتی که به‌طور متوسط سالی 7 درصد نرخ ارز تعدیل نشود، صادرات لطمه خواهد دید. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در واکنش به این نکته که در 4 ماهه اول امسال صادرات کشور کاهش قابل‌توجهی داشته است، گفت: به‌طور طبیعی وقتی صادرات کاهش می‌یابد، عرضه ارز حاصل از صادرات به بازار کاهش می‌یابد و این فاصله را باید بانک مرکزی با عرضه ارز پر کند.

وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های اخیر ورود ارز به کشور در چند ماه اخیر و بازگشت مبادلات ارزی به صرافی‌ها، یکی از دلایل افزایش نرخ ارز نیست، گفت: من معتقد نیستم در نقل و انتقال ارز محدودیت‌ به وجود آمده است زیرا اگر این اتفاق افتاده بود، نرخ ارز به‌شدت افزایش می‌یافت. سیدعلی ادامه داد: نرخ ارز در هفته‌های اخیر حداکثر 40 تا 50 تومان تغییر کرده و این نوسانات، نوسان‌های قابل توجهی نیست. البته نرخ ارز باید به صورت بطئی افزایش یابد.

وی در واکنش به این نکته که بهای یورو در روزهای اخیر روزانه 40 تا 50 تومان افزایش یافته و حداقل دو ماه گذشته حدود 350 تومان رشد کرده است، گفت: بله، افزایش نرخ یورو متاثر از افزایش جهانی بهای یورو است و اگر روند را بررسی کنید، می‌بینید که نسبت برابری یورو به دلار افزایش یافته است.

سید علی ادامه داد: نسبت برابری دلار به یورو از 1.06 در سال گذشته به 1.17 رسیده و در بازار داخل هم باید این اثرات منعکس شود زیرا در غیر این صورت رانت در بازار ارز به وجود می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که دورنمای بازار ارز نگران‌کننده نیست، گفت: خیر، دولت باید به نرخ ارز و نرخ سود بانکی حساس باشد زیرا این دو مولفه بسیار مهم است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با تاکید بر اینکه نباید نرخ ارز را ثابت نگه داشت، افزود: اگر نرخ ارز ثابت بماند مجددا پس از چند سال اتفاقات سال 91-90 رخ خواهد داد و عدم تعادل در بازار به وجود می‌آید.

 

ارسال نظر