اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۵۰

برنامه‌ریزی پاسارگاد برای عرضه سهام فناپ در بورس

بانک پاسارگاد عرضه سهام شرکت فناپ را در بورس برنامه‌ریزی می‌کند. در پی توفیقات مکرر گروه مالی بانک پاسارگاد و نیز پایه‌گذاری و عرضه سهام بنگاه‌های توانمند اقتصادی به جامعه فعالان عرصه کسب و کار، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد عنوان کرد که در نظر دارد، سهام شرکت دانش‌بنیان فناپ (فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد) را طی ماه‌های آتی برنامه‌ریزی کرده و برای عرضه در بورس کشور آماده کند.

به گزارش روابط‌عمومی پاسارگاد، شرکت فناپ با در اختیار داشتن بیش از 3هزار نفر همکار توانمند در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نه تنها اعتماد مدیران نظام بانکی و پرداخت الکترونیکی کشور را جذب کرده و خدمات خود را به گستره صنعت مالی کشور عرضه می‌کند، بلکه با توسعه خدمات خود در موضوع زندگی هوشمند، خدماتی در حوزه‌های شهر هوشمند، سازمان هوشمند و شهروند هوشمند را نیز پایه‌ریزی کرده و توسعه داده است.

همچنین با کسب اعتبار در حوزه فناوری ارتباطات و ارائه سرویس‌های ارزش افزوده بر بستر هر سه اپراتور موبایل کشور، هم‌اکنون با اخذ مجوزهای مربوط به برنامه‌ریزی توسعه ارتباطات پهن‌باند و اپراتورهای مجازی موبایل و همچنین عرضه محتوا و خدمات در این بستر اقدام می‌کند.

بانک پاسارگاد امیدوار است که تا پیش از پایان سال جاری شرایط برای عرضه سهام ارزشمند شرکت فناپ برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را فراهم کند.

برابرسازی واحدپول با طلا منسوخ شد

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سیستم برابری واحد پول با طلا در دهه‌های اخیر تقریبا در دنیا منسوخ شده و دیگر دولت‌ها حجم پولی که در بازار دارند با طلا برابرسازی نمی‌کنند.

به گزارش خانه ملت، علی‌اکبر کریمی با اشاره به مصوبه هیات وزیران برای تبدیل واحد پولی از ریال به تومان گفت: براساس قانون پولی و بانکی کشور یک ریال به عنوان واحد پول کشور ضریبی از میزان خاصی طلا تعریف شده اما سیستم برابری واحد پول با طلا در دهه‌های اخیر تقریبا در دنیا منسوخ شده و دیگر اینگونه نیست که دولت‌ها حجم پولی که در بازار دارند با طلا برابرسازی کنند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها باید پشتوانه‌های قانونی برای حجم پول در بازار تامین کنند، افزود: این پشتوانه ذخایر طلا، دارایی‌های خارجی و منابع ارزی دولتی همچنین اعتبار عمومی و کلی دولت‌ها بوده که پشتوانه پول رایج در هر کشوری محسوب می‌شود. کریمی ادامه داد: مصوبه هیات دولت باید در قالب یک لایحه به مجلس ارسال شود و تصمیم نهایی درباره آن اخذ شود و به لحاظ منطقی الزامی نیست که تمام پول‌های موجود از بازار جمع‌آوری و تعویض شود و باید به صورت تدریجی انجام شود.

وی یادآور شد: اگر چند صفر از واحد پولی کشور حذف شود، حجم پول از لحاظ کمی و تعداد اسکناس‌ها کاهش خواهد یافت و برای پرداخت حجم کمتری از اسکناس نیاز است.

 

اتخاذ سیاست‌های پولی طبق منافع بلندمدت اقتصاد

مشاور رییس کل بانک مرکزی، استقلال بانک‌های مرکزی در کشورها را باعث جلوگیری از اتخاذ تصمیمات کوتاه‌مدت و زودگذر دانست.

احمد عزیزی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی از دستاوردهایی است که در دهه‌های گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است، گفت: در کشورهایی که به بانک مرکزی استقلال داده شد، عملکرد متغیرهای پولی و بخش مالی اقتصاد در وضعیت ثبات، سلامت و پایداری بالاتری قرار گرفته است.

مشاور رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: تقریبا در کشورهایی که به بانک مرکزی استقلال داده شد، از این تصمیم سود و منافع کافی حاصل شده و جمعیت آن کشورها از آن منافع بهره‌مند شده‌اند. عزیزی ادامه داد: معمولا دولت‌ها منافع کوتاه‌مدت سیاسی برای برخورداری از شرایط زودگذر دارند، اما با استقلال بانک مرکزی جلو این انگیزه‌های دولت‌ها گرفته می‌شود و تصمیمات پولی و سیاست‌های اتخاذ شده بر اساس منافع بلندمدت اقتصاد در تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری بنا می‌شود. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این بانک مرکزی مستقل می‌تواند نظارت بهتر و کامل‌تری بر تمام بخش‌های مالی اعمال کند که می‌تواند باعث ثبات و پایداری مالی کشورها باشد.

 

رشد صنعت پرداخت با سوددهی پی‌اس‌‌پی‌ها

پرونده مجامع 4 شرکت خدمات پرداخت حاضر در بورس با تقسیم سود نقدی بین سهامداران بسته شد. 4 شرکت به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین و کارت اعتباری ایران کیش از بین ۱۲شرکت خدمات پرداخت(PSP) که دارای مجوز از شاپرک هستند در بورس حضور دارند که با برگزاری مجمع عمومی سالانه تجارت الکترونیک پارسیان به عنوان آخرین شرکت در نیمه تیر ماه سال جاری پرونده مالی سال ۹۵شرکت‌های PSP بسته شد.

نکته قابل توجهی که از بررسی گزارش مجامع شرکت‌ها نمود پیدا می‌کند، سودده بودن هر 4 شرکت در سال گذشته است. مطلبی که می‌تواند نشانگر روند رو به رشد صنعت پرداخت و توجیهی برای حرکت سرمایه‌گذاران به سمت این صنعت نوین باشد.

به گزارش ایبنا در این میان شرکت به‌پرداخت ملت بیشترین سود را بین سهامداران خود تقسیم کرد؛ سهامدارانی که در مجموع صاحب ۹۵۰میلیون سهم هستند که البته بخش قابل توجهی از این سهام متعلق به گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فرداست. به پرداخت ملت که سود خالصی معادل ۱,۲۰۳,۹۴۹میلیون ریال داشته ۱۱۱۹ریال بابت هر سهم سود پرداخت کرده که از این حیث بین شرکت‌های psp بالاترین جایگاه را کسب کرده است.

 

ارسال نظر