ورود بانک صنعت و معدن به تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط با نگاه تخصصی

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۰۶

 شهاب گرجی، مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن درباره هدف ایجاد این مدیریت گفت: سابقه تشکیل مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط به زمان ابتدای تاسیس بانک برمی‌گردد از آن ابتدا یک واحدی به نام مدیریت صنایع کوچک و متوسط و دیگری مدیریت صنایع بزرگ ایجاد شد که به نظارت و بررسی طرح‌ها می‌پرداخت.

مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن افزود: همچنین از ابتدای تاسیس بانک و در سال 81 که بانک فعالیت شعبه‌داری را آغاز کرد، دو مدیریت صنایع کوچک و متوسط و مدیریت امور شعب ایجاد شد که وظیفه مدیریت امور شعب ایجاد شعب، افتتاح حساب، ارتباط بین بانکی، خرید ساختمان و تمام الزاماتی که در بانکداری خرد برای ایجاد شعبه نیاز است، بود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت صنایع کوچک و متوسط نیز به بررسی و نظارت طرح‌ها و وصول مطالبات معوق می‌پرداخت اما در سال 84 به دلیل تداخلی که در وظایف این دو مدیریت ایجاد شد، موجب ادغام مدیریت امور شعب و صنایع کوچک و متوسط گردید.

گرجی بیان داشت: با ورود جناب مهندس افخمی رویکرد اصلی بانک صنعت و معدن تامین مالی صنایع بزرگ کشور و تاسیس یک بانک مجزا برای حمایت و تامین مالی SME‌ها یا همان صنایع کوچک و متوسط که پروژه‌های صنعتی، بازرگانی و کشاورزی و در کل تمام کسب و کارهای کوچک و متوسط را تامین مالی می‌کنند، بود.

وی اظهار کرد: چراکه ضوابط و فرمت‌های متفاوتی در صنایع بزرگ و کوچک و متوسط وجود دارد و باید در نحوه برخورد با این دو صنایع رویه، دستورالعمل و تفکر مجزا نیز اعمال کرد.

مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن عنوان داشت: به همین دلیل در سال 93 معاونت بانکداری صنایع کوچک و متوسط با دو مدیریت زیرمجموعه به نام‌های مدیریت امور اجرایی شعب و مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط با رویکرد و نگاه متفاوت به صنایع کوچک و متوسط ایجاد شد. گرجی با اشاره به اینکه صنایع به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: صنایع به چهار دسته خرد، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شود که بنا بر تقسیم‌بندی مرکز آمار و بانک مرکزی میزان اشتغال در صنایع خرد زیر 10 نفر، صنایع کوچک 10 تا 50 نفر، صنایع متوسط 50 تا 100نفر و صنایع بزرگ 100 نفر به بالاست به همین علت قاعدتا نحوه کارکرد و برخورد با هر یک از این صنایع متفاوت خواهد بود.

گرجی درباره روند بروکراسی اداری بانک صنعت و معدن افزود: این بانک به دلیل تخصصی و دولتی بودن یک سری محدودیت‌ها و تقاضاهای مقرراتی دارد که ممکن است بسیاری از بانک‌های تجاری این فرآیندهای دولتی را در ارائه تسهیلات نداشته باشند اما در بروکراسی اداری داخلی بانک با استقرار کامل سامانه core banking انعطاف‌پذیری در فرآیندها، دستورالعمل‌های بانک و تسریع در پاسخگویی اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان تسهیلات‌دهی بانک صنعت و معدن به صنایع کوچک و متوسط 25‌درصد افزایش یافت که در سال 96 باتوجه به طرح رونق تولید رقم تسهیلات‌دهی فزونی خواهد یافت.

مدیر اعتباری صنایع کوچک و متوسط بانک صنعت و معدن در خصوص کسب رتبه سومی بانک در بین بانک‌ها از لحاظ عملکرد گفت: بانک با محدودیت شدید منابع روبه‌رو بوده چراکه فعالیت سپرده‌پذیری ندارد اما خوشبختانه بانک صنعت و معدن در سال گذشته با 2هزار میلیارد تومان سپرده از لحاظ عملکرد در بین بانک‌ها در رتبه سوم قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر