اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۳۴

نقدینگی خارج از کنترل ۸ درصد شد

گروه بانک و بیمه  رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر تعیین تکلیف ۸ موسسه مالی و اعتباری منحل شده، افزود: حل مشکل موسسه مالی و اعتباری فرشتگان، به عنوان بزرگ‌ترین موسسه مشکل‌دار در دست انجام است.  به گزارش «تعادل» ولی‌الله سیف با بیان اینکه میزان گردش نقدینگی خارج از نظارت بانک مرکزی به ۸ درصد کاهش یافته است، از تعیین‌ تکلیف ۸ موسسه مالی و اعتباری منحل شده خبر داد و به خانه ملت گفت: در سال ۹۲ حدود ۲۵درصد از گردش نقدینگی در بازار مالی کشور خارج از نظارت بانک مرکزی توسط موسسات غیرمجاز انجام می‌شد. اما اکنون این رقم به 8 درصد کاهش یافته است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از رسیدگی به وضعیت موسسه مالی و اعتباری فرشتگان به‌عنوان بزرگ‌ترین موسسه دارای مشکل خبر داد و افزود: از همان ابتدا یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی این شد که وضعیت نابسامان بانکی را که به‌شدت موجب اخلال در وضعیت اقتصادی کشور شده بود را ساماندهی کنیم. امروز یا مشکلات حل و فصل شدند یا موسسات در یک بانک ادغام شدند و تسویه حساب‌ها صورت گرفت.   سیف با بیان اینکه در حال حاضر مشغول رسیدگی به وضعیت موسسه مالی و اعتباری فرشتگان هستیم که بزرگ‌ترین موسسه دارای مشکل بود، خاطرنشان کرد: قضیه موسسات مالی و اعتباری تا پایان سال ۹۶ حل و فصل می‌شود چرا که حل این معضل باعث ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی در دولت می‌شود که در همین راستا تعیین تکلیف وضعیت ۸ تعاونی منحل شده در دست بود که در این میان وضعیت ۷ تعاونی نهایی شده و پرداخت‌های آن ادامه پیدا می‌کند.

همچنین مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز در این زمینه گفت: تنها ۸۰شعبه‌ کاسپین که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی وجود دارد، مجاز به پرداخت سپرده‌ها هستند و اتفاقی که در خارج از این شعب رخ دهد، مورد تایید این بانک نیست. او در پاسخ به این سوال که وقتی که سپرده‌گذاران موسسه کاسپین به شعب مراجعه می‌کنند، اعلام می‌شود که تنها ۵۰درصد سپرده‌ها به مردم برمی‌گردد و مابقی را به حساب سودی می‌گذارند که در سال‌های گذشته سپرده‌گذار از تعاونی‌های منحله دریافت کرده است، افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی، سپرده‌های تا سقف ۲۰میلیون تومان به سپرده‌گذاران برگردانده شده است و تعیین تکلیف سپرده‌های تا ۵۰میلیون تومان هم تا پیش از عید فطر آغاز شد و مردم می‌توانند به شعب منتخب مراجعه کرده و پولشان را پس بگیرند.

عباس کمره‌ای افزود: در واقع کار به این ترتیب است که تعاونی‌های غیرمجاز از یک تاریخی به بعد انحلال یافته‌اند و بنابراین از زمان انحلال به بعد فعالیت اقتصادی نداشته‌اند و موسسه منحل شده است؛ بنابراین سودی نمی‌توانند بپردازند. موضوع دیگر این است که زمانی که سپرده‌گذار به شعب کاسپین برای دریافت سپرده خود مراجعه می‌کند، شعب ۹۰ درصد وجه را پس می‌دهند، این پرداخت به صورت علی‌الحساب است و زمانی که دارایی تعاونی‌های منحله به صورت کامل شناسایی شود، تصمیم‌های بعدی اتخاذ خواهد شد؛ در مورد سپرده‌های 10میلیون تومانی، 20میلیون تومانی و ۵۰میلیون تومانی، روش کار ما این بود که البته پرداخت سپرده‌های زیر ۱۰۰میلیون تومان هم به زودی آغاز می‌شود. البته این روش را بانک مرکزی خود به تنهایی اتخاذ نکرده، بلکه راهکاری است که با همکاری و هماهنگی قوه قضاییه در جلسه‌یی که برگزار شد، به توافق رسید و بر اساس آن هم اقدام می‌شود. به عنوان مثال اگر فردی 10میلیون تومان سپرده دارد، سود دوران انحلال به بعد آن کنار می‌رود و بنابراین اگر جمع سپرده و سود، 10میلیون تومان می‌شود، ۹میلیون تومان به صورت علی‌الحساب باید به مشتری پرداخت شود. البته همان‌طور که گفتم زمانی که نقل و انتقال دارایی‌ها قطعی شده باشد و میزان دارایی‌ها روشن باشد، وارد مراحل بعدی می‌شویم.

 

نقش بانک صنعت در تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای

قضاوی، معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک صنعت و معدن دارای تیم کارشناسی متخصص و کارآمد است و خوشبختانه این بانک با کار تیمی توانسته در طول سه سال گذشته نقش بسیار پررنگی در راستای تامین مالی پروژه‌های صنعتی ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، وی که در مراسم معارفه علی موحدنژاد به عنوان عضو جدید هیات‌مدیره بانک صنعت و معدن سخن می‌گفت، افزود: با انتصاب آقای موحدنژاد که یک متخصص و کارشناس و درعین حال یک مدیر بانکی است به سمت عضو هیات‌مدیره، منتظر روزهای بسیار درخشان بانک صنعت و معدن در عرصه بانکداری کشور هستیم. قضاوی بیان داشت: تحولات اقتصادی در طول 4سال فعالیت دولت جدید توانست از رشد اقتصادی منفی به سمت رشد اقتصادی مثبت حرکت کند. دولت با جهت‌گیری‌های صحیحی که داشت، توانست ثبات قیمت‌ها را به اقتصاد بازگردانده و روند نزولی تورم در سه سال انتظارات قیمتی مردم را برآورده کرده است، در عین حال تعادل در بخش خارجی اقتصاد برقرار شده است. وی گفت: همچنین برای رسیدن به رشد اقتصادی دو رقمی باید در بخش مسکن نیز اقدامات اساسی و تحریکاتی انجام شود، باید به تامین مالی تقاضا کمک شود همان‌طور که به تامین مالی عرضه کمک می‌شود که با این اقدام می‌توان بخش مسکن را کمک کرد تا از رکود خارج شود.

علی اشرف افخمی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این مراسم با اشاره به افزایش سرمایه بانک به 6هزار میلیارد تومان گفت: این بانک در طول مدت 17ماه با حدود 71 بانک خارجی کارگزار مستقیما در حال همکاری است.

وی افزود: خوشبختانه 17 ماه است که با برداشته شدن تحریم‌ها به سمت مناسبات بانکی حرکت کرده‌ایم. مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای مبادلات مالی، نبودن سوییفت و عدم دسترسی به استانداردهای جهانی بانکی از جمله مسائلی بود که گریبانگیر نظام بانکی شده و باعث شده بود که بانک‌های ما در ریسک‌های ناخوشایندی در خصوص مبارزه با پولشویی قرار بگیرند، به همین نسبت سرمایه پایین بانک‌ها و ایجاد معوقات بانکی در داخل کشور مشکلاتی را برای بانک‌ها به وجود آورده بود.

 

ارسال نظر