رکورد 8.15 میلیارد دلاری بازار اوراق قرضه بیمه

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۳۲
رکورد 8.15 میلیارد دلاری بازار اوراق قرضه بیمه

گروه بانک‌وبیمه  احسان شمشیری

با آخرین عملیات صدور در اول ژوئن 2017، بازار اوراق قرضه حوادث طبیعی و اوراق بهادار بیمه‌یی ILS با 8.15 میلیارد دلار به رکورد جدیدی دست یافت. حجم بازار این اوراق قرضه به صورت معوق نیز با رکورد جدیدی یعنی بیش از 29 میلیارد دلار ثبت شد

به گزارش «تعادل»، موسسه آرتمیس که اخبار و رویدادهای مربوط به بازارهای سرمایه جایگزین را منتشر می‌کند اعلام کرد که به دلیل سرعت صدور اوراق قرضه حوادث طبیعی، برخی مدیران سرمایه‌گذاری ILS، سرمایه‌های جدیدی را ارائه کرده‌اند و چندین سرمایه‌گذار جدید نیز وارد بازار شده‌اند و این هم به دلیل دسترسی دارایی اوراق قرضه حوادث برای سرمایه‌گذاری است.  انتظار می‌رود با حضور دو اوراق قرضه حوادث در بازار که می‌تواند 550 میلیون دلار سرمایه اضافی ریسک به بازار تا آخر ژوئن تزریق کند و سررسید 1.33 میلیارد اوراق قرضه حوادث طبیعی تا انتهای نیمه سال جاری، عملیات صدور تا اواخر سه ماهه دوم سال 2017 به بیش از 8.7 میلیارد دلار و بازار معوق نیز به 28 میلیارد دلار برسد.

 این مساله سبب رشد بالای این بازار در سال 2017 شده و خواهد شد. با ادامه علاقه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه برای بازده دست یافتنی از طریق سرمایه‌گذاری در ریسک بیمه اتکایی، بازار اوراق قرضه حوادث طبیعی از این مساله سود می‌برد زیرا این بازار، دارایی قابل معامله و نقد ارائه می‌دهد که مناسب برای بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و مدیران صندوق‌های ILS است.

همان‌گونه که بسیاری از فعالان و متخصصان بازارهای سرمایه، به ویژه بازار اوراق بهادار بیمه‌یی پیش‌بینی کرده بودند، ظرفیت‌های بالقوه این بازار روزبه‌روز در حال بالفعل شدن و پیشرفت است و رفته‌رفته سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی، سرمایه‌گذارانی که تمایل به پذیرش ریسک‌های پربازده دارند و سرمایه‌گذارانی که قصد متنوع ساختن سد سرمایه خود را دارند و می‌خواهند ریسک‌هایی را بپذیرند که حداقل وابستگی را با سایر ریسک‌های معمول و متداول دارد به سمت خرید این اوراق و سرمایه‌گذاری در آنها روی می‌آورند و همین مسائل سبب رونق هر چه بیشتر این بازار می‌شود. افزایش قیمت بیمه‌های اتکایی یکی دیگر از دلایل رونق بازار اوراق بهادار بیمه‌یی است.   بنابراین دلایل بسیاری موارد دیگر همان‌گونه که در شکل نیز دیده می‌شود، بازار اوراق بهادار بیمه‌یی با سرعت قابل توجهی در حال رشد است. میزان رشد این بازار از ابتدا تاکنون نشان می‌دهد که در ابتدا ظرفیت پوشش ریسک توسط این بازار بسیار ناچیز بوده است ولی کم‌کم با سرعت خوبی رشد کرده است

براین اساس لازم است که شبیه این بازار هر چه سریع‌تر و هر چند با ظرفیت بسیار محدود، در ایران نیز ایجاد شود تا با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و صرف زمان و حوصله، پس از گذشت چند سال جایگاه خود را در بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده و رونق بگیرد.

 

ارسال نظر