تجمیع کارت‌های بانکی متنوع و بین‌المللی شدن آن

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۰۵

گروه بانک و بیمه    

مشتریان فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شهر و روستا، هنگام خرید با انواع کارت‌خوان‌ها مواجه می‌شوند، در تبلیغات رسانه‌ها و تلویزیون و رادیو نیز تبلیغات مختلفی برای استفاده از خدمات شرکت‌های نظام پرداخت با شماره‌های مختلف یو اس اس دی ارائه می‌شود و گاهی مشتریان دچار تردید می‌شوند که از کدام کارت‌خوان استفاده کنند، از شماره یو اس اس دی و پرداخت کدام شرکت که بهترین تبلیغات را برای جایزه خودرو سواری می‌دهد، استفاده کنند.

به گزارش «تعادل» از سوی دیگر در کنار انواع کارت‌خوان‌های رنگارنگ بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت و انواع شماره‌ها و تراکنش‌های بانکی شرکت‌های پرداخت الکترونیک و جوایز و تبلیغات مختلف، در جیب و کیف مردم نیز انواع کارت‌های بانکی وجود دارد که برخی متصل به سامانه پیامکی است و از موجودی آن با خبرند و از موجودی تعدادی دیگر نیز بی‌خبرند.

فعالیت‌های متنوع و چند شغله بودن مردم و نان‌آور خانواده و ارتباط با انواع شرکت‌ها و فعالیت‌ها و سازمان‌ها باعث شده که انواع کارت بانکی در جیب و کیف خود داشته باشند. در یکی، دو سال اخیر قانون مبارزه با پولشویی نیز همه را مجاب و مجبور کرده که با هر بانک و سازمانی که کار می‌کنند یک حساب باز کنند تا فعالیت آنها در دایره نظارت پولشویی قرار گیرد.

نتیجه این سیاست‌ها و قوانین و در اصل رقابت بین بانک‌ها برای کسب سپرده به روش‌های مختلف و استفاده از خرید‌ها و پرداخت‌های روزانه عملا باعث انواع کارت و کارت‌خوان در جیب مردم و فروشگاه‌ها شده است. تعدادی از کارت‌های برداشت و هدیه با حداقل موجودی عملا بدون استفاده شده‌اند و برای صاحبان آنها عملا تمایلی وجود ندارد که موجودی را تکمیل یا اصلا امتحان کنند که چقدر موجودی دارند.

این شرایط باعث شده که در کنار رقابت شدید بانک‌ها و شرکت‌ها، مردم و فروشگاه‌ها با افزایش کارت و کارت‌خوان و سیستم‌های پرداخت مواجه شوند. در حالی که تمرکز در حساب‌ها و موجودی و دارایی افراد، تمرکز در استفاده از کارت‌خوان یک فروشگاه که به صورت روزمره از آن خرید می‌کنیم، حق هر شهروندی است و شهروندان و مشتریان فروشگاه و بانک نباید با تردید و نگرانی مواجه شوند که از کدام کارت و کارت‌خوان و سیستم باید استفاده کنند.

لذا اعتبار بخشیدن و تمرکز حساب‌ها برای مردم، فروشگاه‌ها و بانک‌ها، نیازمند تجمیع کارت‌ها و حساب‌هاست و اگر بانک‌ها ضمن حفظ حقوق و رقابت خود، راهکاری برای تجمیع کارت و کارت‌خوان ارائه کنند باعث ایجاد نظم و انضباط و مرتب کردن جیب و کیف مردم و میز فروشگاه‌ها خواهند شد.

بانک‌ها می‌توانند مانند اصناف و کسبه که برای خود حدود صنفی تعیین یا مناطق را تقسیم‌بندی می‌کنند یا ویزیتورها که هر یک تعدادی فروشگاه را خدمات می‌دهد، از این طریق تقسیم‌بندی مناسبی داشته باشند تا در هر نقطه از کشور یا شهر، یک بانک و شرکت یا حداکثر دو بانک و دو شرکت خدمات ارائه دهد و لازم نباشد که همه 32 بانک کشور و همه 22 شرکت نظام پرداخت انواع دستگاه‌ها و کارت‌ها و سیستم‌های خود را ارائه کنند.  از این رو شایسته است که در کنار ساماندهی موسسات غیرمجاز و هدایت نقدینگی و سیاست نرخ سود و... برای فعالیت و سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت و این همه پول و هزینه که صرف کارت‌ها و کارت‌خوان‌ها می‌شود، فکری شود و برنامه‌ریزی کنیم تا شاهد نظم و انضباط، ‌رعایت حقوق بانک‌ها و مردم باشیم و مانند سایر کشورهای جهان و اروپا که از نظم مناسبی در تعداد کارت‌خوان‌ها، سیستم‌های پرداخت و تعداد کارت‌های مشتریان و تجمیع حساب‌ها و کارت‌ها و کارت‌خوان‌ها برخوردارهستند ما نیز بهره‌مند باشیم.  عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در تجمیع کارت‌های بانک‌های مختلف نباید حقوق و اعتبار بانک‌های که در کسب اعتبار و مشتری‌مداری موفق بوده‌اند، ضایع شود.  اسدالله عباسی درباره تنوع کارت‌های بانکی گفت: در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌ها کارت‌خوان‌های بانکی مربوط به بانک‌های مختلف است که حتی مشتری گاهی در استفاده از کارت‌خوان‌های متنوع دچار تردید می‌شود.

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضرورت تجمیع کارت‌های بانکی در یک کارت واحد احساس می‌شود؛ البته در این راستا باید منافع بانک‌ها لحاظ شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید پذیرفت در حال حاضر خدمات بانکی الکترونیکی که از سوی بانک‌های مختلف ارائه می‌شود در سطوح مختلف است، بنابراین به‌طور طبیعی در تجمیع کارت‌ بانک‌های مختلف نباید حقوق و اعتبار بانک‌هایی که در کسب اعتبار و مشتری‌مداری موفق بوده‌اند، ضایع شود.  عباسی تصریح کرد: تجمیع عابربانک‌های مختلف در یک کارت، باید گام به گام انجام شود به‌طور مثال ابتدا عابربانک‌های مربوط به بانک‌های دولتی تجیمع شود.

 

ارسال نظر