ادامه اصلاحات ساختاری بانک‌ها بدون توجه به شایعات

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۳۲
ادامه اصلاحات ساختاری بانک‌ها بدون توجه به شایعات

الیاس حضرتی پس از نشست نمایندگان مجلس‌ با رییس کل بانک مرکزی خبر داد: گام‌ تازه برای حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپین

در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، در دو دیدار جداگانه بین ولی‌الله سیف و تعدادی از مدیران بانک مرکزی، با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور و تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس، بر ادامه اصلاحات ساختاری بانک‌ها، ساماندهی موسسات غیرمجاز و حفاظت از سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم، بدون توجه به شایعات و حاشیه‌های ایجاد شده چند وقت اخیر، تاکید کردند.

به گزارش «تعادل»، نکته مهمی که در هر دو جلسه مسوولان بانک مرکزی با مدیران بانک‌ها و نمایندگان مجلس بر آن تاکید شد، ضرورت ساماندهی موسسات غیرمجاز، تداوم اصلاحات ساختاری و بهبود فضای بازار پول و بانکداری کشور است و مسوولان و مدیران شبکه بانکی و نمایندگان مجلس، ضمن حمایت از اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی شبکه بانکی کشور، به سپرده‌گذاران اطمینان دادند که از سپرده‌های آنها حفاظت خواهد شد و از رسانه‌ها و کارشناسان درخواست کردند که ضمن حفظ آرامش در فضای بازار پول کشور، با شایعات و مسببان حوادث اخیر برخورد جدی شود.  در جلسه رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، تاکید شد که شبکه بانکی کشور همچنان با سلامت و ثبات در خدمت مردم و اقتصاد کشور است و مدیران و کارشناسان نظام بانکی، بدون توجه به حاشیه‌های ایجاد شده، حرکت خود را در جهت اصلاحات ساختاری ادامه خواهند داد.

 برخورد جدی با مسببان مسائل اخیر

در جلسه دو ساعته سوم تیرماه 96 با حضور مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری که به افطار ختم شد، رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه همه بانک‌ها و موسسات اعتباری عضو یک خانواده هستند، گفت: با خاطیان و مسببان مسائل اخیر برخورد جدی صورت می‌گیرد.

سیف گفت: شبکه بانکی با برخورداری از ده‌ها هزار کارمند و کارشناس و مدیر و با پشتوانه سال‌ها و دهه‌ها تجربه، با زندگی همه مردم ایران پیوند خورده و انسجام دیرین حاصل شده میان جامعه و نظام پولی و بانکی براساس این‌گونه شایعه‌پراکنی‌ها آسیب نخواهد دید.  وی با تاکید بر اینکه دلیلی وجود ندارد که مردم و مشتریان و سپرده‌گذاران در سراسر کشور، نسبت به سپرده‌گذاری و تعامل با بانک‌ها و موسسات اعتباری مجوزدار، بی‌اعتماد شوند، اطمینان داد نظام بانکی با سلامت و ثبات به فعالیت خود ادامه می‌دهد و همگان موظفند از «اعتماد» به عنوان سرمایه اصلی نظام بانکی پاسداری کنند.

کاهش نقدینگی غیرمجازها از 25 به 10 درصد

سیف همچنین بر لزوم انسجام و همکاری همه‌جانبه در شبکه بانکی کشور برای خنثی‌سازی تحرکات عده‌یی ناآگاه علیه بازار پولی تاکید کرد و با اشاره به ساماندهی موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم افزود: یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی در این دوره، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی است که در این مسیر، حجم نقدینگی در دست این موسسات از ۲۵درصد به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته و بانک مرکزی با جدیت این موضوع را ادامه خواهد داد تا به فضل الهی در سال ۱۳۹۷ موسسه خارج از کنترل بانک مرکزی نداشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی با تقدیر از حمایت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و دیگر نهادها برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی بر تداوم ساماندهی غیرمجازها در سال جاری توسط بانک مرکزی تاکید شد که تحقق این موضوع، نیازمند استمرار همراهی و همکاری همه نهادها ازجمله مجلس شورای اسلامی است.

 تقدیر از خدمات نظام بانکی

قائم‌مقام بانک مرکزی در این جلسه به اثرگذاری سیاست سال گذشته درخصوص تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال گذشته اثرات مثبتی داشت که در آمار رشد اقتصادی کشور قابل‌ملاحظه است چراکه باعث ایجاد تحرک در بخش صنعت و بهبود مستمر آمار این بخش شد.

اکبر کمیجانی افزود: بر همین اساس با آغاز سال جاری بر ادامه این سیاست تاکید شد و بانک مرکزی بخشنامه مربوطه را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ارسال کرد. در این بخشنامه به تامین مالی ۳۰هزار میلیارد تومانی برای ۲۱ هزار واحد کوچک و متوسط اشاره شده است. بنابراین ما از بانک‌ها می‌خواهیم فعالانه در این طرح مشارکت کنند و در کنار تصمیمات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کار عظیم سال گذشته را تداوم دهند چراکه این بنگاه‌ها به حمایت از اشتغال کمک می‌کنند و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری در سال جاری است.

 وی همچنین با تقدیر از عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی سال گذشته گفت: ما تکلیف بزرگی در این خصوص داریم و باتوجه به نیازی که در اقشار مردم وجود دارد باید عزم جدی برای کوتاه شدن صف دریافت وام ازدواج داشته باشیم.

 3 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم

کمیجانی درخصوص خرید تضمینی گندم و تامین مالی آن توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری تصریح کرد: شبکه بانکی در طرح خرید تضمینی گندم همچنان در کنار دولت است و برای این موضوع، تامین مالی به مبلغ سه هزار میلیارد تومان به پنج بانک ابلاغ شده است.

 بانک‌ها در کنار بانک مرکزی

در این جلسه کوروش پرویزیان رییس کانون بانک‌های خصوصی، با تاکید بر ادامه سیاست ساماندهی موسسات غیرمجاز توسط بانک مرکزی، از اعضای هیات دولت خواست در این مسیر، بیش از پیش، یاری‌رسان بانک مرکزی باشند.

وی افزود: رسانه‌های جمعی و صداوسیما باید به حفظ آرامش جامعه کمک کنند و از انتشار مسائلی که چهره شبکه بانکی را مخدوش می‌کند، بپرهیزند چرا که نظام بانکی موتور محرک اقتصاد کشور است و با حرکت صحیح خود می‌تواند به تولید و رشد اقتصادی در کشور کمک کند.

حسین‌زاده، رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز در این جلسه گفت: بانک‌های دولتی در کنار بانک مرکزی هستند و تاکید می‌کنیم مردم به شایعات توجه نکنند. متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود سپرده‌گذاران بزرگ به بانک‌های دولتی مراجعه می‌کنند و درخواست سود نامتعارف دارند اما ما به این درخواست‌ها پاسخ نمی‌دهیم.

برخی مدیران عامل بانک‌های خصوصی نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی تحرکات و رواج شایعات درخصوص بانک‌ها از خارج از کشور هدایت می‌شود، گفت: رسانه‌های معاند به‌شدت در تلاشند چهره نظام بانکی ایران را مخدوش جلوه دهند و برخی رسانه‌های داخلی نیز در این مسیر ناخواسته با آنها همکاری می‌کنند. ایشان خواستار برخورد جدی با شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان شدند.

 رییس کل و معاونان بانک مرکزی در نشستی چند ساعته با حضور تعدادی از نمایندگان و عضو فراکسیون امید مجلس شامل آقایان الیاس حضرتی، محمدرضا تابش، محمود صادقی، شهاب‌الدین بی‌مقدار و خانم‌ها فاطمه ذوالقدر و فاطمه سادات حسینی به بررسی مسائل مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان و موسسه اعتباری کاسپین پرداختند.

الیاس حضرتی نماینده ‌تهران پس از نشست جمعی از نمایندگان مجلس‌ با رییس بانک مرکزی خبر داد: گام ‌تازه برای حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپین برداشته شده و در این دیدار نمایندگان مجلس به طرح پرسش‌هایی در این خصوص پرداخته و مسوولان بانک مرکزی نیز اقدامات و برنامه‌های این بانک در راستای رفع مشکلات پیش آمده و نحوه تسویه وجوه سپرده‌گذاران را تبیین کردند. الیاس حضرتی، نماینده تهران در این رابطه از تکلیف بانک مرکزی برای پرداخت سپرده‌های تا ١٠٠ میلیون تومان خبر داد و گفت: در جلسه‌یی که به اتفاق تعدادی از نمایندگان محترم فراکسیون امید در مجلس با بانک مرکزی داشتیم ضمن تاکید بر تسریع مشکل سپرده‌گذاران مقرر شد که روند پرداخت‌ها به سپرده‌گذاران از ١٠میلیون تا ٥٠میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب تسریع یابد تا پس از اتمام پرداخت‌ها تا سقف مذکور در مرحله بعدی پرداخت‌ها تا سقف ۱۰۰میلیون تومان صورت بگیرد. امیدواریم با این روند قسمتی از مشکل عزیزان سپرده‌گذار هرچه زودتر حل شود. حضرتی تاکید کرد: سپرده‌گذاران عزیز مطمئن باشند به عنوان وکلای مردم تا اتمام کار همچنان موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

در این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، آقای گواهی که به عنوان نماینده سپرده‌گذاران حضور داشت به طرح برخی نکات و دیدگاه‌های سپرده‌گذاران پرداخت که معاون نظارتی بانک با ارائه مستندات متقن و دقیق به تفصیل، شرایط و چگونگی انجام امور را برای حاضران شرح داد.

رییس کل بانک مرکزی نیز در جلسه با نمایندگان مجلس گفت: بدون شک اقدام بجا و شایسته قوه‌قضاییه در صدور بخشنامه به دادستان‌های کشور مبنی بر لزوم هماهنگی در چگونگی رسیدگی به شکایات علیه تعاونی‌های اعتبار موجبات «وحدت قضایی» در فرآیند رسیدگی به این موضوعات و افزایش دقت و سرعت در روند رسیدگی شده و به احقاق حقوق سپرده‌گذاران کمک شایانی خواهد کرد. درخواست‌های واصله از سوی برخی سپرده‌گذاران مبنی بر حضور نماینده‌یی از سوی ایشان در هیات تصفیه نیز در دست پیگیری است و در صورت عدم مغایرت قانونی و موافقت مرجع محترم قضایی اقدام خواهد شد.

سیف با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق سپرده‌گذاران و تسریع در تعیین تکلیف آنان گفت: بانک مرکزی بر اساس تکالیف مقرر در قانون پولی و بانکی کشور در صورت توقف یا ورشکستگی یک موسسه اعتباری که از محل جمع‌آوری سپرده‌های مردم فعالیت می‌کند در کنار مرجع محترم قضایی اقدامات لازم را برای جلوگیری از جابه‌جایی و حیف و میل دارایی‌های واحد متوقف شده یا ورشکسته انجام می‌دهد.

وی افزود: مسوولیت اصلی تعیین تکلیف این بنگاه‌ها بر عهده مرجع قضایی است لیکن بانک مرکزی به نیابت از سپرده‌گذاران برای حفظ و صیانت از حقوق آنها و ارائه نظرات کارشناسی در مرحله رسیدگی حضور دارد.

 93 درصد سپرده‌گذاران فرشتگان زیر 50 میلیون

سیف با بیان این نکته که بانک مرکزی متناسب با ارزش دارایی‌های شناسایی شده تعاونی فرشتگان، خط اعتباری لازم را اختصاص داده و بر این اساس، سومین مرحله پرداخت وجوه سپرده‌گذاران از روز یک‌شنبه ٤ تیرماه در شعب موسسه اعتباری کاسپین آغاز شده است، افزود: با مراجعه سپرده‌گذاران با موجودی تا سقف ٥٠میلیون تومان، بیش از ٩٣ درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده و متعاقبا زمینه و شرایط لازم برای تعیین تکلیف سپرده‌های بالاتر نیز فراهم خواهد شد.

 رییس کل بانک اطمینان داد که بانک مرکزی حداکثر اهتمام خود را برای ارزیابی دقیق دارایی‌های تعاونی و سایر اموال متعلق به مدیران و سهامداران متخلف با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز برای اختصاص به سپرده‌گذاران به کار خواهد بست.

سیف ضمن تشکر از نمایندگان محترم خانه ملت که همواره با شناخت نزدیک از مشکلات و مصایب مردم یاری‌رسان مسوولان در حل مسائل کشور هستند، عنوان کرد که پیگیری و حل و فصل موضوع این تعاونی از اهم اموری است که بانک مرکزی در دستور کار خود دارد و ابراز امیدواری کرد با همیاری و همدلی حوزه‌های مرتبط مانند قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و نیروی انتظامی در کنار صبر و شکیبایی سپرده‌گذاران محترم مساله به بهترین وجه ممکن برطرف شود.

 در موضوع تعاونی منحله «فرشتگان»، بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام دارایی‌های این تعاونی متعلق به سپرده‌گذاران آن است، برای سرعت بخشیدن به تسویه وجوه سپرده‌گذاران با توجه به میزان دارایی‌های شناسایی شده تعاونی منحله مذکور خطوط اعتباری لازم را برای سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران محترم تخصیص و پرداخت‌های علی‌الحساب را آغاز کرده است و تا به حال با همراهی سپرده‌گذاران محترم دو مرحله از تعیین تکلیف وجوه سپرده‌گذاران از طریق موسسه اعتباری کاسپین انجام شده و مرحله سوم آن نیز از چهارم تیرماه شروع و سپرده‌های تا ٥٠ میلیون تومان از طریق ٨٠ شعبه موسسه اعتباری «کاسپین» تعیین تکلیف می‌شوند و بعد از مراجعه و تعیین تکلیف این گروه به تدریج تعیین تکلیف سایر سپرده‌گذاران نیز در اولویت قرار گرفته و اعلام خواهد شد.

 شناسایی سایر اموال و دارایی‌های تعاونی منحله فرشتگان نیز که امیدوارم به فضل الهی و همراهی و اطلاع‌رسانی مردم و سپرده‌گذاران عزیز با مرجع قضایی و بانک مرکزی به سرعت به انجام برسد، با همکاری پلیس آگاهی در حال انجام است. همان‌طور که قبلا اعلام شد پرداخت‌های حاضر، حکم پرداخت علی‌الحساب را داشته و در صورت تامین منابع ناشی از فروش اموال و دارایی‌ها پس از تکمیل فرآیند شناسایی، طبق قراردادهای سپرده‌گذاری متعاقبا به سپرده‌گذاران تعلق خواهد گرفت.

 

ارسال نظر