رفتار غیرحرفه‌ای و دومینوی مشکلات مالی بانک‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۸۱
رفتار غیرحرفه‌ای و دومینوی مشکلات مالی بانک‌ها

رفتار غیرحرفه‌یی عده‌یی برای جذب سپرده بانک‌های خصوصی در بانک‌های دولتی و انتشار شایعه ورشکستگی بانک‌ها، خطر دومینوی بحران مالی را تشدید می‌کند و کارشناسان، مسوولان بانکی و سپرده‌گذاران باید نسبت به این شایعات واکنش نشان داده و مردم و سپرده‌گذاران نیز با اطمینان به بانک‌ها و تلاش مسوولان بانکی برای حفظ حقوق سپرده‌گذاران باید توجه داشته باشند که اخبار را تنها از طریق بانک مرکزی و رسانه‌های مورد اعتماد پیگیری کنند و به شایعات کسانی که به دنبال اهداف خاص هستند، توجه نکنند.

اکنون بخشی از جامعه به دلیل عملکرد برخی موسسات اعتباری غیرمجاز و برخی شایعات که منتشر شده، دچار هیجانات و نگرانی شده و از همه جا و همه کس سوال می‌کنند که چه باید کرد؟ اگرچه در روزنامه‌های اقتصادی و مصاحبه دکتر سیف و اطلاعیه‌های بانک مرکزی در روزهای اخیر سعی شده شفاف‌سازی شود ولی متاسفانه برخی همکاران شبکه بانکی به طمع جذب سپرده به این آتش دامن می‌زنند که این رفتار غیرحرفه‌یی و غیراخلاقی ‌بسیار جای تامل و تاسف دارد. باید توجه داشت که اگر به هر دلیلی یکی از بانک‌های بزرگ کشور به ورطه ورشکستگی برسد، دومینوی ورشکستگی راه خواهد افتاد و گریبان همه بانک‌ها را خواهد گرفت، بنابراین همکاران در شبکه بانکی باید کمی مدبرانه و حرفه‌یی‌تر برخورد کنند زیرا جذب منابع به قیمت بی‌اعتمادی عمومی به نظام بانکی راه‌حل عقلانی به‌ نظر نمی‌رسد، بی‌اعتمادی به شبکه بانکی به نفع هیچ یک از بانک‌ها و مجموعه نظام اقتصادی کشور نیست و خود بانک‌های بزرگ را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مردم عزیز ایران نیز باید اخبار را از مرجع درست و معتبر پیگیری کنند و در صورت نگرانی با بانک مرکزی و ادارات نظارت بر بانک‌ها تماس بگیرند و از اوضاع و احوال بانک‌ها باخبر شوند. همه مردم و فعالان بانکی باید با فهم و درک شرایط، به نگرانی بیش از پیش سپرده‌گذاران احترام گذاشته و از حقوق سپرده‌گذاران دفاع کنند و اجازه ندهند که شایعات و رفتار غیرحرفه‌یی برای جذب سپرده سایر بانک‌ها افزایش یابد. بانک‌های خصوصی کشور قاطعانه و به همت مدیران و کارکنان خود که رابطه بانک و مشتری و بانکداری را در کشور تعریف مجدد کرده و الگوی بانک‌ها شده‌اند با سرفرازی به کار خود ادامه می‌دهند و نه تنها به وظیفه بانکی خود عمل می‌کنند بلکه وظایف اجتماعی خود را نیز به خوبی ایفا می‌کنند و بارها ثابت کرده‌اند که در کنار مردم در ساماندهی موسسات غیرمجاز از جمله ثامن‌الحجج و ساماندهی کسبه پلاسکو و تامین نیاز خانوارها و نیازمندان بوده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در کنار انتشار شایعات ورشکستگی بانک‌ها، برخی افراد تلاش می‌کنند که وضعیت بانک‌های خصوصی را تضعیف کرده و به افراد مختلف توصیه می‌کنند که سپرده خود را از برخی بانک‌‌های خصوصی خارج کرده و به تعدادی دیگر از بانک‌ها از جمله بانک دولتی منتقل کنند. با توجه به گردش مالی زنجیره‌وار و ارتباط بانک‌های مختلف در تجهیز منابع، تامین مالی طرح‌های اقتصادی، پیگیری مطالبات و تسهیلات در کل اقتصاد کشور باید توجه داشت که همه بانک‌ها و موسسات اعتباری، حساب‌ها و سپرده‌ها و مطالبات مختلفی که در بازار بین بانکی ایجاد شده با هم در ارتباط هستند و تضعیف یک بانک و موسسه مالی به معنای تضعیف همه بانک‌هاست.

بر این اساس شروع حرکت‌های غیرحرفه‌یی و رقابت منفی و تخریب رقیب برای جذب سپرده عملا به معنای شروع دومینوی بحران مالی است و باعث خواهد شد که بعد از موسسات غیرمجاز، موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی و دولتی نیز با مشکلاتی مواجه شوند و در نتیجه کسانی که تصور می‌کنند برخی بانک‌ها وضعیت بهتری دارند نیز شاهد رشد بحران در سایر بانک‌ها خواهند بود.

نگاهی به تجربه بحران مالی در سایر کشورهای جهان از جمله بحران مالی سال 1929 و 2008 نیز نشان می‌دهد که این دومینو از یک نقطه شروع و به سایر نقاط انتقال یافته و لذا باید از نقطه ابتدای شایعات با آن برخورد شود و اجازه ندهیم که به سایر مراکز و موسسات مالی و بانک‌ها انتقال یابد.

 

 

ارسال نظر