اخبار

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۰۰

8 طرح صنعتی دستاورد بانک صنعت در اصفهان

بانک صنعت و معدن با تامین مالی 8 طرح صنعتی که در دوران دولت تدبیر و امید در استان اصفهان به بهره‌برداری رسیده‌اند 980 شغل مستقیم در این استان ایجاد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، برای اجرای طرح‌های یاد شده مبلغ 60 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 35 میلیارد تومان تسهیلات ریالی توسط این بانک پرداخت شده است.  بنا به گزارش یاد شده، طرح‌های به بهره‌برداری رسیده بانک صنعت و معدن در این مدت، شامل رهپویان صالح، فولاد اردستان، مجتمع نیروگاهی و گلخانه‌یی توان امید صفاهان، آرمان پلیمر پردیس، صنعت ابریشم بافت کاشان، تندیس کاشان، فرش تندیس راوند کاشان و نوآوران زیباساز می‌شود. گفتنی است صنایع کوچک و متوسط استان اصفهان نیز در قالب طرح رونق تولید و برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حدود 200 میلیارد تومان تسهیلات از بانک صنعت و معدن دریافت کرده‌اند.

 

بدهی خارجی ایران ۱۰ میلیارد دلار شد

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: اقتصاد ایران با ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و ۱۷۰میلیارد دلار مبادلات خارجی در کنار کمترین بدهی خارجی زیر ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.  به گزارش «تعادل»، حسین قضاوی در جمع مدیران بانک مسکن با اعلام اینکه ایران آماده جذب سرمایه‌های خارجی است، گفت: تجزیه و تحلیل انتظارات مردم از دولت در ۴ سال آینده، مشخص می‌کند مردم به دنبال ثبات نسبی قیمت و بهبود هر چه بیشتر متغیرهای اقتصادی هستند. دولت یازدهم در این مسیر با تدبیر و عقلانیت و به دور از احساسات، توانست وضعیت اقتصاد را در قالب ۴ شاخص کلیدی، تا حدودی سامان ببخشد. اقتصاد کشور با ۴ شاخص کلیدی رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، ثبات نسبی نرخ ارز و همچنین میزان اشتغال‌زایی، سنجیده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، انتظارات قیمتی در نگاه مردم و فعالان اقتصادی بهبود پیدا کرده اما هرقدر طول مدت ثبات نسبی قیمت‌ها بیشتر شود، این انتظارات نیز بیشتر اصلاح خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین از شرایط ایده‌آل ایران برای جذب سرمایه‌گذار خارجی خبر داد. اقتصاد ایران با ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و ۱۷۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی در کنار کمترین بدهی خارجی که زیر ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، یک اقتصاد ذاتا جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود. چنین اقتصادی به‌ندرت در منطقه قابل جست‌وجو است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور طی سال‌های آینده افزایش پیدا کند و بخشی از نیاز کشور به سرمایه و ظرفیت‌سازی برای اشتغال بیشتر، از این محل، برطرف شود.

معاون وزیر اقتصاد یکی از راه‌های رونق بخشی به بخش مسکن را تداوم نوآوری‌های ۴ سال گذشته در نظام تامین مالی مسکن عنوان کرد و گفت: ترکیب مدیریتی حاکم در بانک مسکن نوآوری‌های خوبی در بانک شکل داد و باعث شد ابزارهای متنوع و نوین تامین مالی در بخش مسکن، فعال شود. در دنیای امروز نهادهای اعتباری، دیگر به عملیات سنتی تجهیز سپرده و تخصیص منابع به‌واسطه آن، متکی نیستند بلکه از ابداعات موثر برای این منظور بهره می‌برند. در بانک مسکن و سایر بانک‌های کشور نیز باید ابزارهای نوین مالی فعال شود.  قضاوی با تاکید بر توجه یکسان به عرضه و تقاضا تصریح کرد: بخش مسکن مشروط به تامین مالی متعادل هر دو سمت عرضه و تقاضا، می‌تواند به لکوموتیو اقتصاد ایران تبدیل شود و زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند. عرضه و تقاضا نیز هر کدام دارای اجزای متفاوت هستند که تک‌تک این اجزا نباید از سیاست‌ها و ابزارهای تامین مالی مسکن محروم بمانند. در این مسیر، ‌بانک مسکن در نقش پدر مهربان، لازم است همه اجزای بخش مسکن را به یک اندازه تحت حمایت و پشتیبانی مالی قرار دهد تا زمینه اوج‌گیری این بخش از حالت رکود به رونق پایدار فراهم بیاید.

 

استفاده از ارز ملی در مبادلات ایران و سوریه

رییس کل بانک مرکزی در دیدار همتای سوری خود با اشاره به زمینه‌های مشترک روابط اقتصادی طرفین گفت: راهکارهای گسترش همکاری در روابط بانکی دو کشور ایران و سوریه با استفاده از ارز ملی باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در دیدار با هیات بانکی کشور سوریه با بیان اینکه دیدارهای دوجانبه باتوجه به مسائل مشترک اقتصادی و بانکی دو کشور ایران و سوریه آثار مثبتی برای طرفین حاصل کرده است، افزود: خوشبختانه در گذشته همکاری‌های اقتصادی مناسبی بین طرفین انجام شده که با آسیب‌شناسی مسائل و رفع مشکلات ضمن توسعه روابط می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی نائل شویم.  سیف با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های اقتصادی کشور سوریه گفت: پیشنهادهایی از جانب شرکت‌های ایرانی و بانک عامل درخصوص نحوه همکاری‌ها و تامین مالی در پروژه‌های اقتصادی کشور سوریه مطرح شده که لازم است طرف مقابل با بررسی این پیشنهادها و یافتن زمینه‌های مشترک، به فراهم شدن بستر همکاری‌های دوجانبه کمک کند.  همچنین «دورید درغام» رییس کل بانک مرکزی سوریه، در این دیدار با بیان اینکه این ملاقات در راستای گسترش همکاری‌های طرفین انجام می‌شود، گفت: باتوجه به سطح مناسب روابط دو کشور لازم است روابط اقتصادی و بانکی بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.  وی افزود: برای تقویت این همکاری‌ها لازم است بانک‌های دو کشور با بررسی موضوعات مشترک زمینه حمایت از پروژه‌های اقتصادی را فراهم آورد.

«درغام» با برشمردن برخی پروژه‌های اقتصادی مشترک ایران و سوریه تاکید کرد: با امضای قراردادها و انجام پروژه‌های مشترک زمینه همکاری‌های اقتصادی طرفین بیش از پیش گسترش خواهد یافت. ضمن آنکه در ارتباط با پروژه‌های اقتصادی، دغدغه‌ها و انتظارت طرف ایرانی توسط هیات سوریه به دقت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و مایل هستیم با سفر هیات ایرانی این موضوعات در جلسات مشترک با جزییات بیشتر حل و فصل شود.

 

 

ارسال نظر