کاهش وزن دوباره بازار در آخرین روز هفته

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۲۱
کاهش وزن دوباره بازار در آخرین روز هفته

معاملات آخرین روز هفته در بازار سهام با رخوت بیشیاری از نمادهای موثر شاخص بورس به پایان رسید. در این روز کاهش قیمت در برخی گروه‌ها نظیر پتروپالایشی‌ها موجب شد تا شاخص بورس تهران باز هم موفق به شکستن رکورد قبلی خود، یعنی گذر از کانال 257 هزار واحدی نشود و همچنان برای صعود بیشتر چشم به راه رسیدن روزهای آتی باشد.

با این حال تغییرات قیمت در اغلب نمادهای کوچک‌تر بازار سبب شد تا در آخرین روز از دومین هفته مردادماه شاخص هموزن رکوردی جدید را به ثبت برساند و وارد کانال 65 هزار وادی خود شود.

بر اساس آمارهای معاملاتی به ثبت رسیده در این روز، اکثر شاخص‌های بورس با کاهش دسته‌جمعی مواجه شدند بطوری که شاخص کل با (۳۴۸) واحد کاهش معادل (۰.۱۴) درصد به ۲۵۵ هزار ۱۶۳ واحد، شاخص قیمت «وزنی- ارزشی» با (۹۴) واحد افت معادل (۰.۱۴) درصد به ۶۹ هزار ۹۵۶ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۵۱۴ واحد رشد معادل ۰.۷۹ درصد به ۶۵ هزار و ۳۳۱ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۳۴۴ واحد کاهش، معادل ۰.۷۹ درصد به ۴۳ هزار و ۷۹۵ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۶۹) واحد کاهش، معادل (۰.۰۶) درصد به ۲۸۸ هزار و ۹۳۷ واحد، شاخص بازار اول با (۵۱۶) واحد افت معادل (۰.۲۸) درصد به ۱۸۵ هزار ۹۱۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۵۸ واحد رشد معادل ۰.۰۹ درصد به ۵۱۶ هزار و ۸۳۵ واحد رسید.

از سویی دیگرجزییات داد و ستدهای روز قبل مشخص می‌کند که امروز ۶ نماد «شپنا با (۱۵۸) واحد، فارس با (۱۳۹) واحد، تاپیکو با (۱۳۲) واحد، شبریز با (۱۰۲)، شبندر با (۹۸) واحد و وغدیر با (۸۶) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

این گزارش می‌افزاید، روز گذشته اکثر شاخص صنایع تالار شیشه‌ای با ریزش مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «منسوجات با ۱۴۶ واحد رشد معادل ۵ درصد به ۳ هزار و ۷۵ واحد، وسایل ارتباطی ۳۲۰ واحد افرایش معادل ۴.۹۹ درصد به ۶ هزار و ۷۳۸ واحد، محصولات کاغذ با ۳۵۵۹ واحد رشد معادل ۴.۷۱ درصد به ۷۹ هزار و ۲۰۵ واحد، اطلاعات و ارتباطات با ۱۴ واحد افزایش معادل ۴.۳۶ درصد به ۲ ۳۴۸ واحد، کاشی و سرامیک با ۲۶۶ واحد رشد، معادل ۳.۲۳ درصد به ۷۵ هزار و ۶۴۵ واحد، سایر مالی با ۱۰۸ واحد افزایش معادل ۳.۱۹ درصد به ۳ هزار و ۵۱۴ واحد، کانی غیرفلزی با ۳۱۰ واحد رشد معادل ۲.۹۳ درصد به ۱۰ هزار ۹۰۲ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «وساخت، فاذر، چکاوه، فروس، ثاباد، قثابت و فسرب» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «سخاش، ساراب، بموتو، قشهد، ثشرق، دشیمی و وملی» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

به این ترتیب، در پایان هفته جاری، در ۳۰۴ هزار و ۳۷۵ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۹ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۹۳۷ هزار و ۶۱ میلیارد تومان رسید.

در فرا‌بورس ایران نیز شاخص کل 2 واحد کاهش یافت و به رقم 3 هزار و 418 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرا‌بورس به بیش از 187 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از یک و نیم میلیارد ورقه بهادار و حق تقدم در قالب 331 هزار نوبت معامله و ارزش هزار و 17 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 دیروز نمادهای دماوند، مادیرا، زاگرس، شاوان در تقویت فرابورس بیشترین اثر را داشته و نمادهای مارون، میدکو، شراز، بیشترین اثر کاهشی در شاخص را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، ‌تولید ژلاتین کپسول ایران، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، بانک دی، توکاریل و به‌پاک بوده‌اند.

 

 

ارسال نظر