عقب‌نشینی بازارهای آسیا

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۹۵

در پی ارایه سیگنال مقامات بانک مرکزی امریکا مبنی بر اتخاذ احتمالی سیاست‌های پولی انبساطی، بازارهای آسیا فرو ریخت. دلار امریکا نیز از کف ۳ ماهه‌ خود فاصله گرفت.

در معاملات اولیه اروپا، شاخص آتی یورو استاکس ۰.۲۹ درصد، شاخص آتی داکس آلمان ۰.۳۱ درصد و شاخص آتی فوتسی بریتانیا ۰.۲۶ درصد کاهش ارزش داشتند.

رییس بانک مرکزی امریکا، جرومی پاول روز سه‌شنبه اعلام کرد که این بانک از فشارهای کوتاه‌مدت سیاسی دوری می‌کند و در برابر درخواست رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای کاهش نرخ بهره مقاومت کرده است.پاول اما افزود که سیاست‌گذاران بانک مرکزی اکنون با این پرسش‌ها مواجهند که در مقابل عدم اطمینان سیستم تعرفه کالاهای وارداتی، اختلاف‌های تجاری امریکا با شرکای آن و تورم بی‌رمق کشور چه کنند؟ آیا لازم است که نرخ بهره را کاهش دهند؟

از سوی دیگر، جیمز بولارد، مدیر سن لوییس فد، به بلومبرگ گفته است که او فکر نمی‌کند آنقدر وضع اقتصاد امریکا خراب شده باشد که نیاز به کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره باشد. وی خود هفته گذشته از کاهش نرخ بهره دفاع کرده بود.بازارهای سهام، این ماه رشد خوبی داشته‌اند. بازار وال استریت پس از آنکه احساس کرد امکان دارد نرخ بهره کاهش یابد سقف‌های جدیدی را لمس کرد. اما وقتی بانک مرکزی در جلسه هفته پیش خود رای به کاهش نرخ نداد، بازارها گیج شدند.بر اساس آخرین اطلاعاتی که بازرسان فدرال رزرو در گروه سی ام‌ای منتشر کرده است، قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال با این فرض معامله می‌شدند که در نهایت به احتمال ۲۷ درصد بانک مرکزی بنرخ بهره را تا دست کم ۰.۵ واحد درصد کاهش خواهد داد. اما به گفته این بازرسان، احتمال ۲۷ درصدی در روز دوشنبه به ۴۲ درصد رسیده است.ترامپ در توییتر خود در روز دوشنبه نوشت بانک مرکزی «نمی داند چه می‌کند»، چراکه نرخ بهره را چندین مرتبه افزایش داده و موجب پیدایش نرخ تورم بسیار پایین و کند شدن رشد اقتصاد جهانی شده است. اشاره وی به افزایش نرخ بهره در سال میلادی گذشته است. به گزارش رویترز، در بازار آسیا، شاخص آسیا پاسیفیک به جز ژاپن ۰.۱۵ درصد کاهش داشت و این نزول به دنبال افت بازار وال استریت پیش آمد.شاخص شانگهای چین نیز ۰.۲۵ درصد، بازار استرالیا ۰.۱ درصد و نیکی ژاپن ۰.۶ درصد عقب‌نشینی کردند.ماساهیرو ایچیکاوا، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه سومیتومو میتسوی دی‌اس، به رویترز گفت، گرچه اظهارات پاول انتظارت بازار از بانک مرکزی را، که دیر یا زود سیاستی انبساطی در پیش می‌گیرد، تغییر نمی‌دهد، ولی این سخنان اثری منفی بر بازار سهام می‌گذارند.

 

ارسال نظر