وضعیت منابع ارزی خوب است

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۱۶:۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۹۷۱۴۲
وضعیت منابع ارزی خوب است

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: افزایش میزان حقوق کارکنان دولت که در میانه سال اضافه شده بود و جزو قانون بودجه ۱۴۰۱ نبود و بعد از اصلاح قانون اضافه شد، رقمی را به عنوان هزینه جاری اضافه کرده که باید در مقایسه اعداد لایحه با اعداد قانون بودجه این دقت را در نظر داشته باشیم.

به گزارش اکوایران، به گفته خاندوزی، در شرایطی هستیم که اولویت اصلی دولت کنترل کسری بودجه، کنترل رشد نقدینگی و ایجاد ثبات در بازار دارایی‌هاست که در مجموع به مهار تورم کمک کند.

بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد، سقفی برای تسهیلات تکلیفی شبکه بانکی برای اولین‌بار در لایحه بودجه آینده تعیین شده که امیدواریم مجلس همراهی کند تا رقمش تغییر نکند؛ این امر کمک می‌کند به اینکه رابطه دولت با شبکه بانکی کشور و میزان فشاری که از ناحیه بودجه می‌تواند به ناترازی‌های بانکی وارد شود کاهش یابد.

به گفته خاندوزی، در زمینه طرح‌های عمرانی هم استفاده از ابزار مالی درون‌سالی که به مدیریت ناترازی‌های ابتدا و انتهای سال کمک می‌کند و هم سهم و ضریبی که استان‌های محروم‌تر کشور در هزینه‌های عمرانی سال آینده دارند، قابل توجه است.

آنطور که وزیر اقتصاد اظهار کرده که استان لرستان ۱۱۰ درصد، سیستان و بلوچستان ۱۰۹ درصد، کرمان ۱۰۱ درصد و کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۳ درصد جزو هدف‌گیری‌های توزیع عادلانه منابع منطقه‌ای است.

برنامه دولت برای بورس

بر اساس اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، عدالت در پرداخت‌ها، حمایت از سهامداران خرد و بازار سرمایه و واگذاری اموال مازاد هم در لایحه بودجه سال آینده مورد تأکید قرار دارد.

وزارت صمت در پی زمان‌بندی منظم برای عرضه خودرو در بورس است

وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس گفته که این امر یک سازوکار است و دولت برای تامین منفعت مردم در این زمینه دو اقدام را در دستور کار داشته است؛ یکی اقدامات ناظر به حوزه عرضه و یکی اقدامات ناظر به کوتاه‌کردن دست دلالان از این عرصه بود.

به گفته خاندوزی، یکی از راه‌های کوتاه‌کردن دست دلالان، عرضه خودرو در بورس کالاست که آمارها نشان می‌دهد از روش‌های قبلی موثرتر است‌. اگر کارشناسان اقتصادی روش‌های دیگری هم ارائه دهند، استقبال می‌کنیم.

طبق اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، «امروز بیش از ۲۷۵۰ میلیارد تومان قیمت خرید خودرو کمتر از قیمت خرید در بازار آزاد است و این میزان در جیب مردم باقی مانده است. وزارت صمت هم در پی زمان‌بندی منظم برای عرضه خودرو در بورس کالاست.»

روزانه ۵ هزار تن آرد یارانه‌ای به نان تبدیل نمی‌شود!

خاندوزی درباره اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد نیز اظهار کرد که «با اجرای این طرح مشخص شد روزانه حداقل ۵۰۰۰ تن از ۲۱ هزار تن آرد یارانه‌ای از شبکه توزیع خارج می‌شود و به نان تبدیل نمی‌شود.»

یارانه نان حذف نمی‌شود

وزیر اقتصاد تصریح کرده که فاز دوم بصورت تدریجی جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد و دولت سیزدهم یارانه نان را حذف نخواهد ‌کرد. او می‌گوید یارانه نان از ۷۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

محدودیت تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان برداشته می‌شود

براساس اظهارات خاندوزی، خبری از آزادسازی قیمت نان وجود ندارد و محدودیتی هم در تعداد عرضه نان وجود ندارد؛ ضمن آنکه محدودیت تخصیص آرد به نانوایان نیز در مرحله دوم برداشته خواهد شد.

میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده

وزیر اقتصاد درباره میزان افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده گفته که در لایحه ۱۴۰۲ ضریب میانگین افزایش حقوق در نظر گرفته شده بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خواهد بود که به تناسب رده‌های حقوقی، رویکرد توازن و ایجاد عدالت را رعایت می‌کنیم. ما برای اینکه میزان پیشنهادی افزایش حقوق در کشور به تورم دامن نزند تلاش کردیم اندازه حداکثر میزان افزایشی که در دخل دولت و درآمد بودجه ممکن است را در حقوق کارکنان دولت لحاظ کنیم.

وضع منابع ارزی کشور خوب است

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفته که بنا به اعلام رئیس کل بانک مرکزی، وضعیت منابع ارزی کشور خوب است. حتی به جهت کنترل مصارف ارزی کشور هم وضعیت مطلوبی داریم و بیش از ۸۰ درصد نیازهای ارزی کشور در بازار رسمی یعنی سامانه نیما و بازار متشکل برای اسکناس ارزی تامین می‌شود. 

به گفته خاندوزی، متاسفانه در شبکه‌ها و کانال‌هایی که خرید و فروش کاغذی و قمار ارز انجام می‌شود، بدون توجه به منابع ارزی کشور و درآمد صادرات نفتی و غیرنفتی کشور، شاهد افزایش نرخ در این بازارها بوده‌ایم که امیدواریم دستگاه‌هایی که در این زمینه از سوی دولت مسئولیت دارند، نقش خود را در این بازارهای کاغذی و مهار آن به خوبی ایفا کنند. 

سفرهای ارزی فرزین به کشورهای شریک تجاری

وزیر اقتصاد با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه بانک مرکزی تمام اهتمام خود را برای ایجاد ثبات ارزی به کار بگیرد، یادآور شد که در این راستا رئیس کل بانک مرکزی سفرهایی به کشورهای شریک تجاری داشته‌ تا هم آسان‌تر و در زمان کوتاه‌تری منابع ارزی لازم تامین شود و هم برنامه‌ریزی لازم برای مبادله ارز انجام شود تا ثبات را به بازار ارز بازگردد.

اخطار و جریمه برای شرکت‌هایی که به سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ملحق نشدند

به گفته خاندوزی، به طور رسمی از ماه‌های گذشته در فراخوان اعلام شد که شرکت‌ها ابتدا شرکت‌های بورسی و شرکت‌های دولتی و بزرگ و به همین ترتیب گام به گام به سایر شرکت‌ها به سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بپیوندند و امروز حدود ٣٠٠ شرکت غیربورسی به شکل رسمی و کامل از مکانیسم سامانه فروشگاهی استفاده می‌کنند. بر این اساس به سایر شرکت‌هایی که در پیوستن به سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی تاخیر کردند اخطار داده شده و برای آنها جریمه‌های قانونی در نظر گرفته شده است.

پرداخت بیش از 50 هزار میلیارد تومان وام خرد بدون ضامن

بر اساس اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۳۶۲ هزار فقره وام به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط وام خرد بدون ضامن پرداخت شده است.

آخرین آمار از پرداختی‌ها در حوزه مسکن

خاندوزی درباره وضعیت نهضت ملی مسکن اظهار کرده که تغییر روش تامین مالی نهضت ملی مسکن و تغییر مدیریت در وزارت راه و شهرسازی موجب شد عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در این طرح در حد انتظار نباشد و تلاش می‌کنیم این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده که میزان واریزی به حساب سازندگان مسکن در این طرح تا پایان ماه دی  ۴۷ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در کنار این روش تامین مالی مسکن، وزارت راه و شهرسازی از سایر بانک‌های کشور کمک گرفته تا پیمانکاران وارد طرح شوند. در این روش، پیمانکار در طرف قرارداد با بانک، واحدهای مسکونی را می‌سازد و بعد از تکمیل واحد به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی منتظر نهایی شدن بودجه

طبق اظهارات وزیر اقتصاد درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، تأمین منابع مالی لازم در این زمینه توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می‌گیرد و برای سال آینده پیش‌بینی‌های لازم نیز شده است.

او در ادامه گفته اگر تکلیف متفاوتی در بودجه سال آینده نداشتیم به همین روند پیش خواهیم رفت. پس تا زمان نهایی‌شدن بودجه سال آینده نمی‌توانیم اظهار نظر قطعی در این زمینه داشته باشیم.

تلاش می‌کنیم قدرت خرید مردم پایین نیاید

خاندوزی درباره میزان دستمزد کارگران، گفته که معیشت جامعه کارگری جزو دغدغه‌های اصلی دولت است و تلاش خود را برای تامین امرار معاش کارگران خواهد داشت.

وی افزوده است: البته ارتقای معیشت کارگران و کنترل تورم از اهداف دولت در سال آینده است و غیر از مصوبات شورای عالی کار، دولت تلاش دارد تا با کنترل ریشه‌های تورم و حفظ قدرت معیشت جامعه کارگری، قدرت خرید مردم کاهش نیابد.

 

ارسال نظر