حمله دوباره بهارستان به روحانی/ کسری بودجه تقصیر کیست؟

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۴:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۰۵
حمله دوباره بهارستان به روحانی/ کسری بودجه تقصیر کیست؟

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مشکل اساسی مردم، معیشت و اشتغال جوانان است، گفت: مراقب باشیم که ما را درگیر حاشیه‌ها نکنند.

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی مجلس در نطق خود، ضمن اشاره به ۱۹ دی ماه سالروز قیام مردم قم، گفت: فردا ۱۹ دی سالروز قیام مردم بصیر قم در دفاع از حریم مرجعیت و رهبری دینی ملت ایران است. قمی که شهر خون و قیام نام گرفت و شهری که با تمام کاستی‌ها و کمبودها همچنان پای ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده است. قم مرکز جهان تشیع و شهر اهل بیت پیامبر (ص) است.

نماینده قم افزود: مردم قم در ۹ دی ماه با بصیرت در مقابل فتنه گران ایستادند و مانند ۱۹ دی از ولایت و رهبری نظام دفاع کردند و امروز نیز با خروش خود از حریم ولایت در مقابل توهین نشریه فرانسوی به خیابان آمده و دفاع می‌کنند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: از حوادث دیگر دی ماه می‌توان به کشف حجاب رضا خان در ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ اشاره کرد که به موجب آن زنان و دختران این سرزمین برای استفاده از چادر و روسری منع شدند، اما زنان غیرتمند ایرانی زیر بار این نقشه شیطانی نرفتند و امروز نیز زنان مسلمان ایرانی از ارزش‌های دینی و انقلابی خود عقب‌نشینی نکرده و همواره در جامعه با حفظ حجاب در تمام شؤونات زندگی و اداره کشور تلاش می‌کنند.

امیرآبادی با بیان اینکه مجلس انقلابی طی دو و نیم سال گذشته مصوبات اقتصادی خوبی داشته است، یادآور شد: امپراتوری رسانه‌ای مخالف نظام اسلامی و مجلس انقلابی مواردی که حقیقت نداشته یا نظر شخصی یکی از همکاران بوده را به عنوان نظر مجلس و مصوبه آن ضریب می‌دهد و به گونه‌ای در جامعه القا می‌کند که این موضوع نظر واقعی مجلس است.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: بر این اساس مراقب باشیم بهانه‌ای به دست دشمنان ندهیم، مسلما سال آینده که مصادف با انتخابات دوره بعدی است، رسانه‌‎‌های معاند تبلیغات گسترده‌ای را علیه این مجلس انقلابی انجام خواهند داد، البته تذکرم به مسوولان صداوسیما هم این است که اخبار واقعی را از مجلس دریافت کنند.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از دروغ‌‌های بزرگی که امپراتوری رسانه ‎‌ای علیه مجلس ضریب داد، افزایش ۵۰ درصدی حقوق نمایندگان بود، در حالی که حقوق نمایندگان همیشه به اندازه حقوق کارکنان دولت افزایش پیدا کرده است.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه امروز مشکل اساسی مردم، معیشت و اشتغال و ازدواج جوانان است، عنوان کرد: مراقب باشیم که ما را درگیر حاشیه‌ها نکنند. مردم نیز خوب می‌دانند که مجلس قوانین خوبی وضع کرده است که امیدوارم با اجرای مناسب آن توسط دولت این مشکلات مرتفع شود.

وی افزود: اخیرا رییس‌جمهور سابق آقای روحانی مطالبی را در دفاع از عمکرد دولت خود بیان کرده که خوب است ایشان مانند دوران مسوولیت خود بار دیگر سوار خودرو شده و یک نظرسنجی از داخل ماشین داشته باشند، چون اگر پیاده شوند مردم پاسخ نظرسنجی را به ایشان به‌طور ویژه می‌دهند.

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه تصریح کرد: لذا توصیه می‌شود ایشان مانند دو سال گذشته که سکوت اختیار کردند، هرگز سخن نگویند اگرچه ایشان نمی‌توانند از خیر دوره بعدی مجلس بگذرند و برای همین سخن را آغاز کردند.

امیرآبادی با بیان اینکه این روزها مردم شاهد افزایش قیمت کالاهای گوناگون در کشور هستند، تصریح کرد: بخشی از این افزایش قیمت مربوط به کم کاری‌های دولت قبل به خصوص در چاپ پول بدون پشتوانه بوده و بخش دیگر نیز مصیبتی است که بورس کالا برای مردم به وجود آورده و زندگی روزمره آنها را دچار التهاب کرده است. بورسی که باید محلی برای سرمایه‌گذاری شفاف، امن و مقابله با رانتخواری باشد، تبدیل به دزدخانه و سر گردنه شده که نمونه بارز آن در قیمت‌گذاری خودرو و فولاد است که می‌توان در عملکرد ضعیف بورس کالا آشکارا مشاهده کرد.

وی افزود: مساله کمبود گاز در کشور، یکی دیگر از مسائلی است که امروز تبدیل به مساله مورد بحث در جامعه شده است، باید از آنهایی که ۸ سال دولت در اختیارشان بود سوال کرد که در طول این مدت چه سرمایه‌گذاری در این بخش کرده‌اند که اکنون به دلیل کمبود گاز برخی از مراکز پتروشیمی و صنعتی تعطیل شوند و این تعطیلی منجر به افزایش برخی اقلام مورد نیاز ساخت مسکن شود.این عضو هیات رییسه مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: از سازمان بازرسی می‌خواهم به‌طور جدی به مساله سرمایه‌گذاری در حوزه گاز ورود کرده و افرادی که قصور داشته و ترک فعل کرده ‎اند را به دادگاه صالح معرفی کنند.

امیرآبادی فراهانی در ادامه در خصوص کمبود دارو و سرم به وزیر بهداشت تذکر داد و تاکید کرد: نسبت به رفع نیاز مردم اقدامات لازم را انجام داده و با کسانی که با دریافت ارز دولتی دارو وارد کرده ولی آن را توزیع نمی‌کنند، برخورد قاطع داشته باشند.

وی همچنین از رییس‌جمهور و دستگاه‎‌هایی که قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را اجرا کردند، تشکر و عنوان کرد: به دستگاه ‎هایی که این قانون را اجرایی نکرده تذکر جدی می‌دهم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از سفر استانی رییس‌جمهور به قم و توجه به مناطق محروم استان، تکمیل پروژه‌‎‌های نیمه تمام از جمله مترو، منوریل، فاضلاب شهری و توجه به مراکز درمانی مناطق مختلف استان و اجرای طرح ‌‎های هادی در روستاهای حوزه انتخابیه را خواستار شد.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تبریک انتصاب سردار رادان به عنوان فرماندهی کل نیروی انتظامی از زحمات سردار اشتری تشکر و خواستار توجه به معیشت کارکنان این نهاد خدوم و زحمتکش شد.

همچنین عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در پاییز ۱۳۹۹ تقدیم مجلس شد که براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حدود ۵۰ درصد کسری بودجه ساختاری داشت و علاوه بر آن لایحه دچار کسری تراز عملیاتی شدیدی بود.

مجتبی توانگر با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی رییس‌جمهور سابق مبنی بر اینکه مجلس باعث کسری بودجه ۱۴۰۰ شده است مدعی شد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت در پاییز سال ۹۹ تقدیم مجلس کرد، موجود است. پیشنهاد می‌کنم آقای روحانی یک‌بار آن را مرور و سپس اظهارنظر کند چرا که ظاهرا ایشان دچار فراموشی شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: متاسفانه این لایحه آنقدر اشکالات اساسی داشت که کسری بودجه ساختاری حدودا ۵۰ درصدی فقط بخشی از اشکالات آن بود. همان در گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شد که آن لایحه به دلیل برآورد غیر واقعی و خیالی از فروش نفت در سال ۱۴۰۰ و افزایش قابل توجه هزینه‌های جاری که حدود ۶۰ درصد بود، دچار کسری بودجه و کسری تراز عملیاتی است.

توانگر در پایان بیان کرد: لایحه‌ای که آقای روحانی ادعا کرده کسری نداشته، دچار حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تامین نشده برای پوشش مخارج دولت بود. اتفاقا مجلس در این زمینه به دولت کمک کرد و با تصویب بودجه دو سطحی، این فرصت را به دولت داد که اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ درآمدهایی که پیش‌بینی کرده محقق شود، هزینه‌ها را نیز متناسب با پیش‌بینی خود انجام دهد اما متاسفانه دولت دوازدهم در همان نیم سال اول بسیاری از هزینه‌ها را برخلاف قانون بدون منابع انجام داد.

این اظهارات در واکنش به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور سابق مطرح شده است. حسن روحانی، رییس‌جمهور سابق ایران، پنجم دی در دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به انتقادات درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ پاسخ داد: عین بودجه‌ای که برای ۱۴۰۰ تنظیم کرده بودیم، تحقق پیدا کرد. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را مجلس اضافه کرد. همان شد کسر. ما در مجلس هم گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را اضافه نکنید. بودجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود، مجلس کرد ۱۲۰۰ میلیارد تومان. ما گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. بعد گفتند این دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای ما گذاشته است. دولت نگذاشته، مجلس برای شما گذاشته است. سال ۹۲ بودجه‌ای که دولت به مجلس داده بود ۳۸ درصد کسری داشت. ما سروصدا نکردیم، لایحه دوفوریتی بردیم مجلس و اصلاح کردیم. اگر می‌بینید کسری بودجه است، لایحه دوفوریتی بدهید به مجلس، کسری بودجه را اصلاح کنید.

 

ارسال نظر