در موضوع برجام، توپ در زمین طرف غربی است

۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۰۵۷
در موضوع برجام، توپ در زمین طرف غربی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور و همچنین برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان در چارچوب استمرار گفت‌وگوهای دو جانبه دو کشور و انجام تبادل و رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آقای امیرعبداللهیان در این سفر پیام کتبی رییس‌جمهور را تحویل سلطان عمان دادند، تاکید کرد: دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات طرف مشورت تهران بوده و ابتکاراتی را بیان کرده و ایران نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کرده است.

تبادل پیام کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع احیای برجام و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ ملاقات‌هایی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از مسائلی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود داشت که باید تعاملات با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی مذاکرات بین دو طرف ادامه پیدا کند. تبادل پیام کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرت رفع تحریم‌ها بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دایمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است. ما به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکرد سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای حصول توافق و اعلام آن بگیرند.

اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند امتیازات بیشتری را در مذاکرات بگیرند سخت در اشتباه هستند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند با فشارهای سیاسی و با فضاسازی‌های روانی و تبلیغاتی، امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها بگیرند قطعا سخت در اشتباه هستند.

کنعانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر تحویل پنج تبعه آذربایجانی به اتهام همکاری با ایران به جمهوری آذربایجان توسط دولت روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خودش را در ارتباط با سیاست همسایگی بارها اعلام کرده است. سیاست جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست و بر اجرای این سیاست تاکید دارد .

وی با بیان اینکه ایران همواره بر گسترش روابط در حوزه‌های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه و منطقه‌ای تاکید داشته است، افزود: در رابطه با موضوعاتی از این دست نیز ضروری است که تاکید کنیم کشورها از جمله آذربایجان باید از زدن اتهامات ناروا به دیگران در رابطه با کشورهایی که در منطقه هستند، خودداری کنند. ما اساسا تاکید می‌کنیم که در حوزه مباحث دوجانبه به ویژه در زمانی که چارچوب‌های مختلف گفت‌وگو و تبادل نظر از جمله در زمینه‌های امنیتی وجود دارد، طرح مباحث بی‌اساسی از این دست در رسانه‌ها کمکی به حل مشکلات و گسترش روابط دو‌جانبه نخواهد کرد.

استفاده از عبارات تهدید آمیز علیه ایران بخشی از عملیات سیاسی و روانی رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال در مورد روی کارآمدن کابینه بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی به عنوان تندترین کابینه در اسراییل و اظهارات تهدید آمیز مقامات این رژیم علیه ایران تصریح کرد: استفاده از عبارات تهدید آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران بخشی از عملیات سیاسی و روانی این رژیم جهت فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت متزلزل، بی‌ثبات و شکننده داخلی این رژیم است. 

وی با بیان اینکه مقامات این رژیم بهتر است به وضعیت بی‌ثبات، متزلزل و به هم ریخته اقتصادی و امنیتی اراضی اشغالی توجه کنند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه این رژیم به‌طور جدی پاسخ داده است. اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه سابقه طولانی دارد، چراکه بنیاد و اساس این رژیم مبتنی بر انجام تجاوز و جنایت علیه دیگران از جمله علیه ملت فلسطین است و متاسفانه این اقدامات در سایه حمایت بی‌قید و شرط و تمام عیار دولت امریکا و برخی از دولت‌های اروپایی صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد. 

اقدام دولت آمریکا در ارتباط با ترور سردار سلیمانی را اقدام تروریستی سازمان‌یافته دولت آمریکا تلقی می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش امریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی و پیگیری این موضوع از سوی ایران تاکید کرد: ما موضوع اقدام دولت امریکا در ارتباط با ترور سردار سلیمانی را اقدام تروریستی سازمان یافته دولت امریکا تلقی می‌کنیم.

وی در این ارتباط ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت امریکا را تروریستی و نقض منشور سازمان ملل متحد و نقض قوانین و مقررات عرفی و آمرانه بین‌المللی تلقی می‌کند، بنابراین مسوولیت دولت امریکا، رییس‌جمهور وقت این کشور و تک‌تک مقامات و مسوولانی که در این ارتباط نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته‌اند، مشخص است. 

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ساز و کارهای مشروع و قانونی و شناخته شده برای به محاکمه کشاندن مجرمین این اقدام تروریستی استفاده می‌کند و در این زمینه اقدامات خود را تکمیل می‌کند و ادامه خواهد داد.

گفت‌وگوی بین وزیر خارجه و رئیس‌جمهور مصر مثبت بود

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در ارتباط با روابط ایران و مصر تصریح کرد: همانطور که می‌دانید در حاشیه اجلاس اخیر بغداد ۲ در کشور اردن و در چارچوب گفت‌وگوهایی که در حاشیه این اجلاس بین مقامات شرکت‌کننده انجام شد آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوی کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر انجام دادند. گفت‌وگوی صورت گرفته گفت‌وگوی مثبتی بود.

وی همچنین ادامه داد: اخیرا نیز گفت‌وگوهایی در سطوح دو جانبه در مورد موضوعات کنسولی مورد توجه دو کشور صورت گرفته و در این گفت‌وگوها این توافق صورت گرفت که این گفت‌وگوها در مورد موضوعات کنسولی مشترک و مورد توجه دو کشور ادامه پیدا کند.

کنعانی با بیان اینکه دفاتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و دو طرف مشکلی برای گفت‌وگو و دیدار ندارند، تصریح کرد: دولت عراق و مشخصا آقای السودانی نخست وزیر این کشور اخیرا اعلام کرده است که بغداد جهت کمک به شکل‌گیری گفت‌وگو بین مقامات ایران و قاهره آمادگی دارد که مساعدت کند. ما از چنین ابتکارات مثبتی که به تقریب دیدگاه‌های مشترک میان ایران و کشورهای دیگر از جمله مصر می‌انجامد استقبال می‌کنیم. ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که به شکل‌گیری فضای مثبت در روابط ایران و مصر منجر شود استقبال می‌کند و به ابتکارات سازنده در این زمینه واکنش مثبت نشان می‌دهد.

ایران همواره در خصوص تحولات سوریه راه‌حل مساله را سیاسی دانسته نه نظامی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی نشست وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شده بود و اکنون سوال این است که چرا ایران در این اجلاس حضور نداشته است، تاکید کرد: ایران همواره در خصوص تحولات سوریه راه‌حل مساله را سیاسی دانسته و نه نظامی و بر این موضوع تاکید دارد.

کنعانی تصریح کرد: کشورهای سوریه، روسیه و ترکیه به نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کشور سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه، حمایت از تمامیت ارضی این کشور و همچنین تکمیل روند حل و فصل بحران سوریه اذعان کرده‌اند و این کشورها نسبت به این نقش در تکمیل فرآیند سوریه مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی آقای کدخدایی مسوول کمیته ویژه پیگیری پرونده سردار سلیمانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که اتباع حدود چهار کشور در ترور سردار سلیمانی دخیل بوده‌اند و آیا امکان دارد که شما نام این کشورها را بگویید؟ گفت: آقای کدخدایی به عنوان رییس کمیته پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در این روزها توضیحات مفید و مبسوطی ارایه دادند و ایشان در ارتباط با آنچه که شما اشاره کردید توضیح داده‌اند و ان‌شاءالله توضیحات تکمیلی را خود ایشان یا ما در مقطع مناسب دیگری بیان خواهیم کرد.

بارها به مقامات اوکراینی توجه داده‌ایم که دست از اتهام‌زنی علیه ایران بردارند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در آغاز سال نو میلادی بر اساس اخبار منتشر شده شاهد دور جدیدی از بمباران و حملات به اوکراین هستیم و در این ارتباط طرح اتهاماتی از سوی مقامات اوکراین علیه ایران در رسانه‌ها بار دیگر مطرح شده نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این اظهارات و اتهامات چیست؟ و از سوی دیگر با توجه به اینکه دور اول مذاکرات ایران و اوکراین در مورد ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات این کشور برگزار شده آیا زمانی برای برگزاری دور دوم تعیین شده است یا نه؟ تصریح کرد: ما در ارتباط با تحولات اوکراین و اتهاماتی که مشخصا علیه ایران وارد می‌شود بارها دیدگاه خودمان را در سطوح مختلف بیان کردیم. همانطور که بارها گفتیم ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و تکرار اتهامات واهی علیه ایران کمکی به حل این بحران نمی‌کند. ما بارها مقامات اوکراینی را به این موضوع توجه داده‌ایم که دست از اتهام زنی علیه ایران بردارند.

 

ارسال نظر