اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۱۰:۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۹۵۸۶۸

زمان تصمیم‌گیری برای تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی درباره آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، اعلام کرد که بناست در جلسه آتی شورای کار با تشکیل کمیسیونی تخصصی در این باره اتخاذ تصمیم شود.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ماهی که گذشت خدمات ویژه‌ای به بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری ارایه شد، اظهار کرد: انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی همه بازنشستگان با افزایش ۸۰ درصد شرح خدمات و ۱۲۰ درصد منابع ریالی هدیه‌ای بود که دولت به این افراد داد. واریز حقوق بازنشستگان کشوری به همراه یک ماه معوق افزایش سایر سطوح از دیگر اقداماتی بود که در وزارت تعاون انجام شد.

وی ادامه داد: حسب رصد سامانه رصد معاونت اشتغال وزارت تعاون، دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای وظایف خود برای ایجاد اشتغال جلوتر از زمان مقرر هستند و ماموریت‌های خود را اجرایی کرده‌اند که جای تشکر دارد.

مرتضوی درباره آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، گفت: بناست در جلسه آتی شورای کار نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی شرایط و موازین قانونی اتخاذ تصمیم شود و متعاقبا اطلاعات کافی به استحضار می‌رسد.

وزیر تعاون درباره افرادی که هنوز یارانه دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: کسانی که یارانه خود را دریافت نکرده‌اند یا استحقاق دریافت دارند می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کرده و اطلاعات خود را وارد کنند. ارزیابی انجام شده و نتیجه آن به متقاضی ابلاغ می‌شود.

وزیر تعاون در ادامه آخرین تصمیمات درباره اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: متاسفانه در گذشته به دلیل اینکه پیش بینی‌های لازم انجام نشده بود، سامانه کالابرگ الکترونیکی طراحی نشده بود. بعد از ابلاغ قانون، وزارت تعاون با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صمت این سامانه را طراحی کرد و این سامانه را در برخی شهرستان‌ها به صورت آزمایشی اجرا کرد و جواب خوبی گرفتند و در سطح استان هرمزگان هم اجرا شد. در اجرای این طرح مردم مختار هستند که یارانه خود را نقدی دریافت کنند یا چند روز قبل واریز یارانه نقدی، موارد پروتئینی را از فروشگاه‌ها دریافت کنند.

وی درباره اقلامی که شامل این طرح می‌شوند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۱ قلم پیش بینی شده که انتخاب این ۱۱ قلم هم اختیاری است. مثلا فردی در این ماه می‌خواهد فقط برنج خریداری کند یا روغن خریداری کند و این موضوع کاملا اختیاری است.

بررسی طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارش پژوهشی به بررسی طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان از سوی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱پرداخت.

این گزارش با اشاره به اینکه تأمین غذا یکی از اساسی‌ترین اهداف روزمره انسان‌ها برای ادامه حیات خود به شمار می‌رود عنوان می‌کند که نان با اشکال گوناگون، بخش اصلی غذای روزانه مردم را تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای که انسان‌ها حجم زیادی از کالری بدن را با خوردن نان تأمین می‌کنند و لذا قیمت این محصول برای بیشتر افراد مورد اهمیت است. بر همین مبنا دولت‌ها سعی داشته‌‌اند که قیمت این محصول را کنترل کرده و یارانه به آن اختصاص دهند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که اما شیوه پرداخت یارانه موجب حجم گسترده تخلف در زنجیره آرد و نان ازجمله قاچاق آرد به خارج از شبکه، مصرف نان به عنوان خوراک غیرانسانی، کاهش انگیزه برای افزایش کیفیت نان توسط واحدهای نانوایان می‌شد. بر همین اساس دولت سیزدهم جهت اصلاح نظام پرداخت یارانه نان شیوه جدیدی را در دستور کار قرار داد به این شکل که یارانه نان که قبلاً به گندم تعلق می‌گرفت، مستقیماً به نانوایان پرداخت شود.

گزارش حاضر با آسیب‌‌شناسی طرح مذکور، ضمن بیان نقاط ضعف و آسیب‌‌های احتمالی به ملاحظات اجرایی آن و نیز ارایه پیشنهادهای کارشناسی می‌پردازد. شیوه نامناسب تأمین آرد نانوایی‌‌ها، ضعف در اقناع افکار عمومی، نادیده گرفتن اصلاح الگوی مصرف نان ازجمله چالش‌‌های موجود طی اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان است که به نظر می‌رسد دولت محترم با انتخاب شیوه صحیح توزیع آرد به نانوایان دولتی، اقناع‌‌سازی تمام حلقه‌های زنجیره تهیه آرد و نان، حمایت از تولیدکنندگان آرد و نان کامل به منظور افزایش سلامت عمومی جامعه می‌تواند آسیب‌‌های احتمالی اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه نان را کاهش دهد.

ریشه اصلی وضعیت کنونی بازار ارز

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: به دلیل ضعف مدیریتی و عملکرد جزیره‌ای حاکم بر سیستم اداری و سیاسی کشور کسی در خصوص وضعیت به وجود آمده در بازار ارز پاسخگو نیست.

محمدرضا صباغیان با اشاره به نوسانات بازار ارز و راهکارهای مدیریت آن، بیان کرد: افزایش نرخ ارز می‌تواند ریشه‌های متعددی در شرایط کنونی داشته باشد اما مهم‌ترین علت و ریشه وضعیت کنونی بازار ارز به مشکل ساختاری در کشور باز می‌گردد. ما دستگاه‌های نظارتی متعددی در سطح کشور داریم. دستگاه‌های قانونگذار مختلفی نیز داریم. حتی به نوعی در برخی از جاها دولت در دولت داریم. همه این موارد منجر می‌شود تصمیماتی که گرفته می‌شود به نحو مطلوبی اجرایی نشود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فروش نفت ایران از زمان خروج امریکا از برجام در دولت سیزدهم به بالاترین حد خود رسیده و پول آن نیز به صورت نقدی دریافت شده است اما چرا امروز شاهد وضعیت نابه سامانی در بازار ارز و سیر صعودی قیمت آن هستیم، اظهار کرد: این ضعف منجر به سوء مدیریت در بخش‌های مختلفی می‌شود. این سوء مدیریت و ضعف مدیریتی نیز به عدم مقابله مناسب و لازم با تحریم غرب و سایر چالش‌های اقتصادی موجود در کشور می‌شود. از یک طرف شاهد هستیم که به اعتراف مسوولان ما امروز نفت هم می‌فروشیم و ارز آن نیز وارد کشور می‌شود اما مشکلی را حل نمی‌کند.

 

ارسال نظر