از ابتکارات عمان استقبال می‌کنیم

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۷:۵۰:۵۶
کد خبر: ۱۹۵۸۶۶
از ابتکارات عمان استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه پنجره‌ای برای رسیدن به توافق از سوی ایران امروز باز است، ولی این پنجره همیشه باز نخواهد بود، افزود: ما از ابتکارات سلطان عمان برای پیگیری جهت رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم.

حسین امیر عبداللهیان بعد از دیدار با مقامات عمانی در ارتباط با نتایج سفر خود به این کشور عربی، گفت: این سفر با هدف پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه انجام شد و در واقع اصلی‌ترین هدف این سفر این موضوع بود.

وی ادامه داد: در پی سفر چندی پیش آقای رییس‌جمهور به مسقط مقامات عالی دو کشور توافقات مهمی را انجام دادند و در همین چارچوب سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط دو طرف در این مدت تلاش کردند که توافقات صورت گرفته بین دو کشور را اجرایی کنند و به پیش ببرند. در این مدت گام‌های مهمی برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده است و این باعث خرسندی بود که امروز سلطان عمان به عنوان کسی که سال‌ها در عرصه دیپلماسی فعالیت کرده‌اند تاکید کردند که در این مقطع شاهد اجرایی شدن توافقات دو کشور و حرکت رو به جلو در این زمینه هستیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکه در جریان این سفر در خصوص برخی از موضوعات منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو شد و بر اهمیت صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه از طریق همکاری‌های کشورهای منطقه تاکید شد، گفت: در گفت‌وگو با سلطان عمان و همچنین همتای خودم مسائل مختلف از جمله مسائل مورد اشاره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیر عبدالهیان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها و ارتباط این سفر با این مذاکرات و نقش عمان در این زمینه گفت: در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، هفته گذشته آقای باقری با آقای مورا در اردن گفت‌وگو داشتند. خود من نیز در حاشیه اجلاس بغداد ۲ با آقای بورل رایزنی و گفت‌وگو کردم. در آنجا توافقاتی داشتیم و رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه صورت گرفت.

وزیر خارجه با بیان اینکه تبعا اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده پیشبرد مذاکرات به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، افزود: عمان از ابتدا برای رسیدن به توافق در سال ۲۰۱۵ میانجی اصلی بوده است و در ماه‌های گذشته نیز تلاش‌های جدی خود را در این زمینه ادامه داده است و این تلاش‌ها ادامه دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در دیدار با مقامات عمان ما تاکید کردیم که ما مذاکره برای مذاکره نکردیم، ماه‌ها مذاکره انجام شد، برای رسیدن به توافق تاکید بر این کردیم که پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است و اگر طرف‌های مقابل به ویژه امریکایی‌ها دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا هم باز بماند.

امیر عبدالهیان با بیان اینکه امیدوارم طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرند و مذاکراتی که ماه‌ها به طول انجامیده به نتیجه برسد، به نحوی که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند، خاطرنشان کرد: ما دست بسته هم نیستیم و در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله جویانه خود را ادامه دهند ما در مسیر پلن دیگری حرکت خواهیم کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دیدار امروز از ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این گفت‌وگوها و مذاکرات تشکر کردیم بار دیگر تاکید کرد: ما از همان ابتدا برای رسیدن به نتیجه مذاکره کردیم و از هر ابتکاری که سلطان عمان داشته باشند و بخواهند برای رسیدن به یک نتیجه و توافق خوب قوی و پایدار آن را پیگیری کنند استقبال می‌کنیم.

برنامه آمریکا برای ممانعت از عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دولت امریکا در حال پیشبرد برنامه‌ای گسترده برای مقابله با ایران در زمینه ادعای حمایت نظامی آن از روسیه در جنگ اوکراین است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با تکرار ادعای غرب مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، نوشت: دولت بایدن در اقدامی گسترده قصد دارد قابلیت ایران در تولید و عرضه پهپادها به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین از بین ببرد.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: مقامات اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی در امریکا، اروپا و خاورمیانه در گفت‌وگوهایی مدعی شده‌اند دولت امریکا در طرحی گسترده قصد دارد توانمندی ایران برای تولید پهپادها را از بین برده و به‌کارگیری این پهپادهای «کامیکازه» را برای روسیه سخت‌تر کند؛ اگر هیچ یک از این‌ اقدامات کارآمد نباشد، تجهیزات دفاعی لازم برای ساقط کردن آنها را در اختیار اوکراین قرار دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: گستره این طرح در هفته‌های اخیر مشخص‌تر شده است. پس از آنکه با بررسی لاشه پهپادهای ساقط شده در اوکراین مشخص شد، در آنها فناوری امریکایی به کار رفته است، دولت امریکا اقداماتش برای ممانعت از به کار رفتن قطعات ساخت غرب در این پهپادهای ایرانی را تسریع بخشیده است.

این روزنامه گزارش داد: نیروهای امریکایی به ارتش اوکراین کمک می‌کنند تا محل‌هایی را که روسیه این پهپادها را بلند می‌کند، هدف قرار دهند که به دلیل عوض شدن مرتب این محل‌ها کار سختی است. امریکا همچنین در حال ارایه فوری فناوری‌هایی به اوکراین است که درباره گسیل این پهپادها هشدار دقیق‌تر و زودتری می‌دهد و شانس اوکراین را در ساقط کردن آنها، به هر طریقی، چه با تیراندازی و چه با موشک افزایش می‌دهد.

در ادامه مطرح شد: اما تمامی این رویکردها با چالش‌های عمیقی مواجه شده‌اند و تلاش برای جلوگیری از دستیابی به قطعات مورد نیاز برای ساخت این پهپادها، به اندازه دهه‌ها تلاش برای ممانعت از ساختن سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران برای غنی‌سازی اورانیوم دشوار است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مقامات اتحاد غرب می‌گویند، از نظر آنها ایران و روسیه که به خاطر تحریم‌های امریکا و غرب به انزوا کشیده شده‌اند، در حال شکل دادن اتحادی نو هستند. در بخش‌های دیگر این گزارش به اقدامات ضدایرانی غرب، از جمله تحریم‌های متعدد در این زمینه که در چند ماه اخیر انجام گرفته، اشاره شده است.

ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین که در گزارش این روزنامه امریکایی به آن پرداخته شده است، در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست‌های خبری اخیرش در این باره گفت: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.

علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی‌اش درباره ادعاهای مطرح شده راجع به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، ضمن رد قوی این ادعا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشته و از این رو مخالف جنگ در اوکراین، یمن و … است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما با روسیه روابطی خوب داریم و از گذشته همکاری دفاعی داشته‌ایم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.

امیرعبداللهیان گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و مبتنی بر استاندارد واحد و مخالفت با جنگ است. او تاکید کرد: ما برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی بین دو کشور، بدون نیاز به هرگونه واسطه، آمادگی داریم. 

امیرعبداللهیان با «بی‌اساس» خواندن اظهارات برخی مقامات غربی با اشاره به تلاش‌های مکرر تهران برای کمک به برقراری آتش‌بس، اظهار کرد: ما آماده کمک به برقراری آتش‌بس هستیم.

به دنبال اعلام آمادگی ایران برای برگزاری جلسات فنی با حضور کارشناسان نظامی دو کشور جهت بررسی این ادعا، شبکه یورونیوز در اوایل آذرماه گزارش داد که اولِگ نیکولِنکو سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته است که «تاکنون یک جلسه کارشناسی برگزار شده است. البته من نمی‌توانم جزییات آن را بازگو کنم، اما همین قدر به شما بگویم که طرف اوکراینی به اقدامات سخت‌گیرانه خود به منظور جلوگیری استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهد داد.»

نیکولنکو همچنین گفت که «اوکراین به ایران اطلاع داده است که عواقب همدستی در تجاوز روسیه با منافعی که احتمالا (ایران) از همکاری با روسیه به دست خواهد آورد «غیرقابل قیاس خواهد بود.» پیش‌ از آن، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در این باره گفته بود که «به دنبال ادعای استفاده از پهپادهای ایران در درگیری‌های اوکراین، ایران درخواست نشست کارشناسی مشترک با مقامات اوکراین را مطرح کرده است. تاکنون گام‌های مهمی در این گفت‌وگوی بین کارشناسان نظامی ایرانی و اوکراینی برداشته شده است و تا زمان رفع تمام سوءتفاهم‌ها ادامه خواهد داشت.»

 

ارسال نظر