سیاست

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۰۱:۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۹۵۰۳۹

مجلس و دولت سرنوشت مشترکی دارند

رییس‌جمهور با اشاره به همدلی و نزدیکی دولت و مجلس، گفت: مشکلات کشور به دست دولتمردان و نمایندگان حل می‌شود، اعتبارات ممکن است کافی نباشد اما با تدبیر، عقلانیت، همگرایی و با تشخیص اولویت‌ها مسائل حتما قابل حل شدن است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در حاشیه نشست مشترک روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص این جلسه، گفت: جلسه بسیار خوبی بود، به جهت اینکه هم نمایندگان و رییس مجلس نکاتی را اشاره و دغدغه‌هایشان را بیان کردند و هم تعدادی از اعضای هیات دولت نکاتی را مطرح کردند. رییس‌جمهور با یادآوری تعامل، همکاری و همگرایی بین مجلس و دولت، افزود: قوای مقننه و مجریه یک سرنوشت مشترکی دارند و نگاهشان به مردم هم مشترک است، مجلس قانون تصویب می‌کند و دولت هم باید آن را اجرا کند و بر اجرا هم نظارت می‌شود تا گره‌ها و مشکلات مردم حل شود. وی در ادامه اظهار کرد: تمام تلاش ما در مجلس و دولت باید این باشد که مشکلات و مسائل مردم را حل کنیم، اراده و توانایی هم برای انجام این کار داریم. ما معتقدیم مشکلات کشور به دست دولتمردان و نمایندگان حل می‌شود. البته برخی نگاهشان به آن سوی مرزها بود و معتقد بودند که مسائل را نمی‌توان حل کرد اما ما نگاه اصحاب «نمی‌شود»، «مگر می‌شود»، «نخواهد شد» و «بودجه نداریم» را نداریم، هرچند اعتبارات ممکن است کافی نباشد اما با تدبیر، عقلانیت، همگرایی و با تشخیص اولویت‌ها مسائل حتما قابل حل شدن است. رییسی همچنین تصریح کرد: کار با کمک مردم دنبال خواهد شد تا امید هر روز در میان مردم بیشتر شود. رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره زمان ارایه لوایح برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: با آقای قالیباف هماهنگ کردیم که لوایح برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ را به زودی در دولت نهایی و تقدیم مجلس کنیم.

ظرفیت بالای همکاری با صربستان

وزیر امور خارجه کشورمان که بنا به دعوت ایویسا داچیچ معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری صربستان، در راس هیاتی سیاسی سرگرم دیدار از این کشور است، بعد از ظهر روز یکشنبه با همتای صرب خود دیدار و در خصوص موضوعات روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تبریک انتصاب مجدد ایویسا داچیچ به سمت معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری صربستان، دعوت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران از رییس‌جمهور صربستان برای دیدار از کشورمان را تجدید کرد. امیرعبداللهیان روابط دو کشور را ممتاز ارزیابی و توسعه همکاری‌ها و مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف را بدون هر گونه محدودیت دانست و ابراز امیدواری کرد دو کشور در حوزه استمرار توسعه روابط در بستر برنامه جامع همکاری‌های مشترک بتوانند گام‌های بلندتری بردارند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، ظرفیت ارتقای همکاری‌ها در حوزه تجارت بین دو کشور را بسیار بالاتر از وضعیت جاری دانست و تلاش بیشتر دو کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های روابط در این حوزه را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را مورد تاکید قرار داد. وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار همچنین ضمن تشکر از پیام همدردی همتای صرب خود در جریان اقدام تروریستی شاهچراغ در شیراز، آخرین وضعیت مرتبط با تحولات داخلی کشورمان و اقدامات هماهنگ امریکا و چند کشور معدود غربی در این زمینه را تشریح و ناموفق بودن غرب در سیاست تشجیع اقدامات آشوبگرانه در جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد. ایویسا داچیچ معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری صربستان نیز در این دیدار با ارزیابی وضعیت عالی از روابط فی‌مابین، تصمیم جدی دولت صربستان برای ارتقای همکاری‌ها با کشورمان را مورد تاکید قرار داد. وی با قدردانی از موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت ارضی صربستان، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف کنسولی، فرهنگی، آموزشی و علوم را مورد تاکید قرار داد. آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها، تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، همکاری‌ها در حوزه انرژی و محصولات کشاورزی از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر و گفت‌وگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان در این دیدار بود.

روندی دیپلماتیک برای توافق با ایران را دنبال می‌کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در یک سخنرانی در کنفرانس بنیاد جی استریت که متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده است، با اشاره به روابط امریکا و رژیم صهیونیستی، ادعاهای پیشین درباره نقش ایران در منطقه را تکرار کرده و گفت: کشورهای ما به‌طور منظم در رزمایش‌های نظامی، تحقیقات و تولید تسلیحات مشارکت دارند. ما به‌طور منظم گفت‌وگوهای راهبردی برگزار می‌کنیم. این همکاری ما را قادر می‌سازد که در مقابله با طیفی از تهدیدهای منطقه‌ای که تهدید ناشی از ایران بزرگ‌ترین‌شان است، هماهنگ باشیم. بلینکن در ادامه با بیان اینکه «رژیم ایران مرتب تهدید می‌کند که اسراییل را از نقشه حذف می‌کند» ادعای خود را اینگونه ادامه داد: به تامین تسلیحاتی تروریست‌ها و نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله و حماس ادامه می‌دهند که آنها هم مانند ایران انگیزه‌شان رد کردن حق موجودیت اسراییل است. در ماه‌های اخیر، کشورهای بیشتری به آن‌چه ما از گرایش ایران به ایجاد خشونت و بی‌ثباتی می‌دانستیم، پی برده‌اند.

 

ارسال نظر