سیاست

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۰۰:۵۰:۳۸
کد خبر: ۱۹۴۹۰۱

اجازه روایت‌سازی دروغین به دشمن ندهیم

وزیر کشور بر ضرورت آگاهی کامل از جنگ شناختی دشمن تاکیدکرد و گفت: به تاسی از جهاد تبیین حضرت زینب(س)، اجازه روایت‌سازی‌های دروغین به دشمن ندهیم. احمد وحیدی روز چهارشنبه در جمع کارکنان این وزارت‌خانه با تبریک سالروز میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار افزود: دوام قیام حضرت سید الشهدا(ع) به خاطر رشادت‌های حضرت زینب سلام‌الله علیها بود و این بانوی عزیز اسلام پیام آزادی بخش حضرت امام حسین(ع) را به گوش همه رساند. وزیر کشور با اشاره به جهاد تبیین حضرت زینب(س) در افشاگری جنایت یزیدیان اظهار کرد: تاکید رهبر عزیز انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین ناظر به همین امر است که رسوا کردن اقدامات پلید و معاندانه دشمن، اثرگذاری دارد. وحیدی اضافه کرد: دشمن همواره به دنبال عوض کردن جای جلاد و شهید است و در صحنه کربلا، یزیدیان به دنبال باطل جلوه دادن قیام حق حضرت امام حسین(ع) بودند اما توطئه شوم‌شان با جهاد تبیین حضرت زینب(س) نقش بر آب شد. وی با بیان اینکه این رویه محدود به آن دوران نیست و دشمنان اسلام همواره این رویکرد را دنبال می‌کنند؛ ادامه داد: در همین اوضاع و احوال کنونی نیز شاهد جنگ روایت‌های دشمن و ترویج دروغ هستیم. وزیر کشور تاکید کرد: باید با شناخت و آگاهی کامل در جنگ شناختی دشمن عمل کنیم. امروز اقدام بسیجی مخلص و انقلابی که در عرصه تامین امنیت مردم جان‌نثاری می‌کند، از سوی دشمن به نوع دیگری روایت‌گری می‌شود و این اوج رذالت و پستی است. وحیدی تصریح کرد: به تاسی از قیام حضرت زینب(س) اجازه روایت‌سازی‌های دروغین را به دشمنان اسلام و کشور ندهیم. وی یادآور شد: یکی از مسائل مهم که از سوی رسانه‌های دشمن تبلیغ می‌شود، مساله زن و زندگی است که تلاش دارند گفتمانی غیر از نگاه اسلام و دین را ترویج دهند. وزیر کشور خاطرنشان کرد: زن جایگاه بسیار کلیدی در اسلام دارد و طبیعی است که این زن باید در خط و امتداد حضرت زینب کبری(س) عمل کند.  وحیدی با بیان اینکه زن ایرانی زندگی در مسیر حضرت زینب را آموخته است و تحت تاثیر القائات دروغین دشمن قرار نمی‌گیرد، گفت: همه مردان و زنان به عظمت، شجاعت و صبر حضرت زینب(س) ارادت دارند و باید از سیره و الگوی رفتاری و عملی این بانوی عزیز اسلام برای رشد و تعالی بهره‌مند شویم.

باید مسیر صیانت از اعتراض‌ها پیش‌بینی شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی ما حق برگزاری تجمعات را به رسمیت ‌شناخته است و ما اعتراض را از اغتشاش جدا می‌دانیم اما باید توجه داشت که دشمن به دنبال سوءاستفاده از اعتراضات و تبدیل آنها به اغتشاشات بود. لذا باید مسیری پیش‌بینی شود تا از اعتراض‌ها صیانت شود. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان و عضو حقوقدان این شورا در همایش «حاکمیت قانون و اعتراض مدنی» که به منظور بررسی ظرفیت‌های قوانین داخلی و بین‌المللی در رسیدگی به اعتراضات برگزار شد، اظهار کرد: ماهیت حقوق و به تعبیری، قانون تنظیم‌گری است. ما روزانه با بسیاری از موضوعات روبرو هستیم که نیازمند تنظیم‌گری و مقرره‌گذاری هستند. حقوق این وظیفه خطیر را برعهده دارد تا تنظیم‌گری و مقرره‌گذاری کنند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها پس از مقرره‌گذاری، برقراری حاکمیت قانون است؛ اینکه قانون محترم شمرده شود و همه به آن احترام بگذارند. وی تاکید کرد که «البته گاهی ممکن است در کیفیت قانون و فرآیند تصمیم‌گیری نواقصی وجود داشته باشد که در اجرا به چشم می‌آید که در این صورت، آن قانون باید از مسیر قانونی اصلاح شود؛ اما در هر صورت باید حریم قانون حفظ گردد» وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین ایرادات شورای نگهبان به برخی از طرح‌ها یعنی اصل 75 قانون اساسی گفت: در این اصل به بُعد اجرایی قانون و به نوعی بار مالی اجرای قانون توجه شده است. شورای نگهبان از این جهت که نگهداشت حرمت قانون برایش مهم است، به این اصل در بررسی طرح‌ها به‌طور ویژه توجه دارد تا قانون دچار بی‌عملی نشود. وی در این رابطه به «مصوبات مربوط به مطالبات برخی گروه‌ها و اقشار در مجلس» اشاره کرد و گفت: در بررسی این مصوبات به‌طور ویژه به بار مالی توجه می‌کنیم تا از خلال تعامل میان قانون‌گذار و مجری، قانونی تصویب شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «در هر کشوری، ساختارها و ساز و کارهایی برای اعتراض وجود دارد که از طریق آنها می‌توان موارد را پیگیری کرد و به نتیجه رسید»، گفت: ممکن است عده‌ای نسبت به برخی از قوانین و فرآیندهای آن اعتراض داشته باشند که چگونگی اصلاح آن نیز از طریق قانون بوده و در آن پیش‌بینی شده است. در بعد نظری در مورد برگزاری تجمعات اعتراضی نیز نظرات و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی می‌گویند که باید اعلامی باشد و نباید نیاز به دریافت مجوز باشد. اما برخی هم معتقدند که باید با دریافت مجوز باشد که این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد. وی با تاکید مجدد بر اینکه «ممکن است برخی از قوانین دارای اشکالات و نواقصی باشند»، گفت: ما در شورای نگهبان نسبت به قانون انتخابات اشکالاتی داریم. این قانون دارای نواقص و عیب‌هایی است از جمله اینکه مهلت‌های در نظر گرفته شده اندک است و ممکن است حق افراد را ضایع کند. اما تا وقتی که این قانون وجود دارد ما به آن عمل خواهیم کرد و آن را مبنای کار خودمان می‌دانیم. اگر روزی بخواهیم از پیش خودمان چیزی به آن اضافه یا کم کنیم، حتما شما حقوق‌دانان به درستی به ما ایراد می‌گیرید؛ لذا برای اصلاح قانون باید از مسیرهای قانونی پیش رفت.

 

ارسال نظر