سیاست

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۷۱۷

ماراتن مذاکرات  تکمیل می‌شود؟

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگویی با «نابهنگام» تلقی کردن قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت که این اقدام «حداقل موقتا» روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند. به گزارش ریانووستی، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بخشی از گفت‌وگو با این خبرگزاری با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: این قطعنامه بسیار نابهنگام بود. ماه‌هاست که در مذاکرات احیای برجام[توافق هسته‌ای] در وین اتفاقی نیفتاده است و این عمدتا به خاطر انتخابات میان‌دوره‌ای امریکاست. اولیانوف در ادامه گفت: با توجه به اینکه انتخابات به پایان رسیده، وقت آن است دوباره گرد هم بیاییم و ماراتن مذاکره را کامل کنیم، تمامی شرایط برای این کار فراهم است. او افزود: [رویکرد] ایران سازنده است و مذاکره‌کنندگان غربی هم این را می‌دانند اما به جای نهایی کردن توافق، قطعنامه‌ای را ارایه می‌کنند که حتما یا حداقل موقتا روند مذاکرات وین را تضعیف می‌کند. اولیانوف در همین راستا گفت: نکته متناقض این است که این قطعنامه با حمایت چهار کشور غربی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای انجام شد، از جمله امریکا که در گذشته رویکرد کمی مسوولانه‌تری نسبت به اروپایی‌ها نشان داده بود. این دیپلمات روس با انتقاد از رویکرد تروئیکای اروپا[ آلمان، انگلیس و فرانسه] در این باره گفت: تروئیکای اروپا به دلایلی به این قطعنامه‌ها متکی است، اگرچه تجربه نشان داده است که غیرسازنده هستند. به گزارش ایسنا، اظهارات نماینده روسیه در وین در پی این مطرح می‌شود که هفته گذشته، در جلسه شورای حکام پیش‌نویس قطعنامه‌ای انتقادی که از سوی امریکا و تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] درباره همکاری‌های ایران با آژانس تهیه شده بود، پس از یک رای‌گیری صادر شد. محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه جلسه هیات دولت در این باره گفته بود: فشار سیاسی و قطعنامه راه‌حل موضوع نیست و ملاک و معیار برای حل و فصل موضوعات، این نوع رفتارها نیست که به موارد اتهامی دامن بزنند و رفتار حرفه‌ای آژانس را می‌طلبد.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در پیامی از صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد. سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، در پی تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حقوق بشر، در صفحه توییترش نوشت: سازمان ملل تحت سلطه رژیم‌های غربی است که تسلیحات شیمیایی برای استفاده علیه ایران در اختیار صدام قرار دادند. مرندی در ادامه گفت: رژیم‌هایی که میزبان گروهک‌های تروریستی ضدایرانی مانند مجاهدین خلق هستند. رژیم‌هایی که تحریم‌های فشار حداکثری علیه شهروندان ایرانی اعمال می‌کنند. ایران این جنایتکاران را نادیده خواهد گرفت. اظهارات مرندی در پی این مطرح می‌شود در پی تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی «وضعیت حقوق بشر» در ایران، قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رسید. آرژانتین، بنین، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، گابن، گامبیا، آلمان، هندوراس، ژاپن، لیبی، لیتوانی، لوکزامبورگ، جزایر مارشال، مکزیک، مونته‌نگرو، نپال، هلند، پاراگوئه، لهستان، جمهوری کره، سومالی، اوکراین، انگلیس و امریکا به قطعنامه ضدایرانی رای مثبت دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربی و ازبکستان رای ممتنع به این قطعنامه دادند و ارمنستان، چین، کوبا، اریتره، پاکستان و ونزوئلا مخالفت خود با این قطعنامه را ابراز کردند.

ادعاهای علی‌اف علیه رویکرد ایران نسبت به باکو

رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان در یک سخنرانی، ادعاهایی را درباره روابط کشورش با ایران مطرح کرد. رسانه‌های آذربایجانی امروز گزارش دادند که الهام علی‌اف، رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز در اظهاراتی تحریک‌آمیز گفت که کشورش «از ایران نمی‌ترسد.» علی‌اف که در کنفرانسی بین‌المللی سخنرانی می‌کرد، با بیان که من با سه رییس‌جمهور ایران، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی کار کرده‌ام، ادعا کرد: سال‌هاست که وضعیت هیچگاه مانند امروز نبوده است. علی‌اف مدعی شد: ایران هیچگاه دو رزمایش نظامی متوالی در طی چند ماه در مرزهای ما انجام نداده است. هیچگاه اظهاراتی پر از نفرت‌پراکنی و تهدید علیه آذربایجان مطرح نشده بود. او گفت: ما همیشه به هرگونه اقدام ضدآذربایجانی پاسخ داده‌ایم و خواهیم داد، چه در کلام باشد چه در عمل. بنابراین، ما مجبور شدیم در مرزهایمان با ایران رزمایش نظامی انجام دهیم تا نشان دهیم که از ایران نمی‌ترسیم. رییس‌جمهور آذربایجان در ادامه گفت: ما نهایت تلاش‌مان را خواهیم کرد تا از شیوه زندگی‌مان، از مسیر سکولار توسعه و پیشرفت آذربایجان و آذربایجانی‌ها از جمله آذربایجانی‌هایی که در ایران زندگی‌ می‌کنند، صیانت کنیم. آنها بخشی از ملت ما هستند. اظهارات علی‌اف در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوال ایسنا درباره تحولات و تعاملات ایران و آذربایجان اظهار کرد: ماه گذشته من سفری به ارمنستان و متقابلا آقای پاشینیان سفری به تهران داشتند که بخشی از محافل رسانه‌ای در آذربایجان نسبت به این سفر واکنش نشان دادند.

 

ارسال نظر