صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۰۲:۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۹۴۶۲۵

ستایشی تاکید کرد: به رگبار بستن مردم بی دفاع و حافظان امنیت و کشتن جوانان این ملت با چاقو و قمه و سلاح گرم در کف خیابان‌ها نشان از نقشه شومی می‌دهد که با آگاهی ملت ایران دفع خواهد شد. تروریست‌های رسانه‌ای که از ابتدا صحنه آرایی را آماده کرده‌اند، تروریست‌های کف خیابان را تسلیم می‌کنند و خود دستور ترور مردم و زنان و کودکان بی دفاع و مدافعان مظلوم را صادر می‌کنند. قاتلانی که در کف خیابان هلهله و شادی می‌کنند اما دوباره با تغییر چهره فاز دیگری را پیش گرفته‌اند، آنها بدانند مقابله ملت ایران با تروریست‌ها سخت پشیمان کننده است. تروریست‌ها و تروریست مخلان امنیت، همان تروریست‌های اقتصادی‌اند که مانع فعالیت سالم امت اسلامی می‌شوند. این تروریست‌ها حتی حاضر نیستند هزینه اقدامات ناجوانمردانه خود را بپذیرند. ملت ایران سابقه سیاه منافقین و ترورهای کور آنان در دهه ۶۰ و دهه‌های دیگر را از یاد نبرده‌اند.‌ وی تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که قوه قضاییه از خون عزیزان نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون عزیزان پایمال شود و بساط این شرارت‌ها به زودی زود جمع خواهد شد. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: علم خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده در دستان قوه قضاییه است و براساس تدابیر متخذه با سرعت و دقت و با متضمن مولفه صحت، بدون چشم پوشی از حق امنیت به وظیفه خود عمل می‌کنیم و تروریست‌ها را در هر موقعیتی باشند بسزای اعمالشان خواهیم رساند. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره جرم الهام افکاری گفت: براساس گزارش‌هایی که داریم الهام افکاری از نام برادرش استفاده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آنان در تجمعات کرده است. این خانم قصد خروج از کشور هم داشت که حکم‌جلبش صادر و در زمان خروج از کشور دستگیر شد. اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام است و این اتهام تفهیم شده و قرار تامین بازداشت موقت او صادر شد و در زندان است. او ارتباط گسترده‌ای با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داخل و خارج در شبکه اینترنشنال داشته و اقدام به نشر اخبار کذب کرده و در اغتشاشات سال‌های اخیر و آشوب‌هایی که در فارس بوده نقش‌آفرینی داشته است. ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدام نماینده رهبر انقلاب در دلجویی از مردم سیستان و بلوچستان و تاکید بر ضرورت برخورد با مقصران حوادث خاش و زاهدان و اینکه آیا در مورد این حادثه و حوادثی که در جریان ناآرامی‌های اخیر منجر به آسیب رسیدن به برخی اشخاص و اموال مردم شده پرونده‌ای تشکیل شده است؟ گفت: این سفر، سفر موفقی ارزیابی می‌شود. این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث بوده است. دیدار چهره به چهره با مردم منطقه، معتمدین، علما و خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و استماع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان صورت گرفته است. این سفر با استقبال گسترده مردم سیستان و بلوچستان مواجه شد. سران طوایف و بزرگان استان از این سفر استقبال کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات سفر، باتوجه به سخنان نماینده مقام معظم رهبری، شورای تامین استان و تاکیدات قوه قضاییه نسبت به پرونده متهمان اقدام کردیم که ۴۲ نفر از آنها آزاد شدند و بقیه افراد بنا بود تا ۱۰۰ نفر تعیین تکلیف شوند که این افراد تکلیف‌شان محقق شد و در این زمان ۱۰۰ نفر از آنها آزاد شدند و برخی هم با قرار تامین آزاد می‌شوند و باید حواس‌شان باشد مقررات و قوانین را رعایت کنند و نشان دهند پشیمان شده‌اند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در ناآرامی‌های اخیر از اتباع خارجی فرانسه هم کسی بازداشت شده است؟ گفت: دو جاسوس فرانسوی بازداشت شده هنوز در بازداشت هستند و پرونده شان در مرحله تصمیم نهایی است و اتهام‌شان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بود که اتهام جاسوسی هم به آن اضافه شده است. وی افزود: ۴۰ نفر دیگر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل و حتی برخی از آنها در میدان و کف خیابان بودند، بازداشت شده‌اند و این افراد مطابق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران محاکمه خواهند شد. ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آرای محاکم اعم از برائت و محکومیت در کل کشور در ناآرامی‌های اخیر گفت: طبق آمار ارایه شده در تهران تاکنون برای ۱۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور تاکنون ۲۴۳۲ نفر رای بدوی اعم از محکومیت و برائت صادر شده است. ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه اوین گفت: در حال تحقیقات از ۴۲ متهم هستیم و با توجه به شلوغی و ترافیک رسیدگی در آن مجموعه این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و واجد محرمانگی است و پس از مشخص شدن ابعاد آن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی در خصوص «طرح دعوی در محاکم بین‌الملل به طرفیت رسانه‌هایی که در آتش اغتشاشات می‌دمند » گفت: این رسانه‌ها اقدام به جنگ روانی می‌کنند و بر اساس آن اقدام مجدانه و موثری در بحث جمع‌آوری مستندات از نهادهای ذی‌مدخل کردیم و به محض قطعی شدن جمع‌آوری مستندات، اقدامات قضایی لازم را انجام می‌دهیم. معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت امور خارجه هم اقداماتی در این باره داشته‌اند. معاون بین‌الملل قوه قضاییه اخیراً سفری به نیویورک داشت و به صورت فردی و جمعی با نمایندگان ۱۰۰ کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و نقش مخرب رسانه‌های معاند را تبیین کرد. همچنین مصاحبه‌هایی انجام و اقدامات 

بی بی سی و سعودی اینترنشنال در مصاحبه با عناصر جدایی‌طلب مطرح شد و سکوت کشورهای غربی در خصوص حوادث تروریستی در شاهچراغ و ایذه مورد اشاره قرار گرفت و اعلام کردند که فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مغایر ضوابط بین‌المللی است و ما انگلیس را مسوول آن می‌دانیم. وی درباره مساله ایذه گفت: موضوع ایذه سخت و ناگوار بود و بعد از قضیه حرم مطهر شاه چراغ و حوادث دیگر که نسبت به حافظان امنیت حاصل شد، ما شاهد خبر ایذه بودیم. احضارها و تذکرات لازم داده شد و ما کسانی را که توجه نکردند و به دستور قضایی بی توجه بودند تفهیم اتهام و بازداشت کردیم و قرار قانونی مناسب صادر شد.

 

ارسال نظر