سیاست

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۲۴:۲۶
کد خبر: ۱۹۴۴۵۹

شنیدن خواسته‌های قانونی وظیفه ماست

رییس‌جمهور بار دیگر بر ضرورت حفظ امنیت به عنوان بستر تداوم همه فعالیت‌های جامعه تاکید کرد و گفت: شنیدن و ترتیب اثر دادن به خواسته‌های قانونی وظیفه همه ماست، اما همه ما به همین اندازه در زمینه حفاظت از امنیت و آرامش جامعه مسوولیم. سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت با اشاره به فرا رسیدن فصول سرد سال و احتمال افزایش آلاینده‌های جوی بر ضرورت آمادگی همه دستگاه‌های مربوط برای مقابله موثر با این پدیده و کاهش آثار مخرب آن تاکید کرد. رییس‌جمهور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را از جمله اقدامات لازم در این زمینه دانست و با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشت: اولویت در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری، حمایت از صنایع داخلی و تامین اتوبوس از محل تولیدات داخلی است، اما این موضوع نباید باعث تاخیر در تامین خودروهای مورد نیاز این ناوگان شده و نیازهای ضروری باید از محل واردات تامین شوند. انجام به موقع طرح‌های دولت در استان‌ها به‌ویژه عملیاتی شدن مصوبات دور اول سفرهای استانی و برطرف شدن موانع احتمالی در این زمینه از دیگر تاکیدات رییس‌جمهور در جلسه امروز هیات دولت بود که مقرر شد با ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر وزرا با استانداران به عنوان بالاترین مقام اجرایی در استان، اقدامات موثرتری در این زمینه انجام شود. رییسی یک‌بار دیگر بر ضرورت حفظ امنیت به عنوان بستر تداوم همه فعالیت‌های جامعه تاکید کرد و گفت: شنیدن و ترتیب اثر دادن به خواسته‌های قانونی وظیفه همه ماست، اما همه ما به همین اندازه در زمینه حفاظت از امنیت و آرامش جامعه مسوولیم. رییسی با تاکید دوباره بر حمایت از کسب و کارهای دیجیتال اظهار کرد: حال که دشمن با استفاده از بستر فضای مجازی درصدد ایجاد و گسترش ناامنی در کشور است، مسوولان مربوط با تقویت پلتفرم‌های داخلی و تسهیل شرایط استفاده از آنها و حتی در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی، زمینه استفاده بهتر و بیشتر را برای فعالان کسب و کار دیجیتال فراهم کنند. رییسی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به ۲۵ آبان، سالروز تشییع باشکوه همزمان ۳۷۰ شهید اصفهانی، روز اصفهان را نیز تبریک گفت.

مخالفت ایران با صدور قطعنامه علیه روسیه

سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد بر لزوم ایجاد سازوکاری عمومی برای رسیدگی به تسلیحات کشتار جمعی تاکید کرد. امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ایجاد سازوکار ثبت خسارات و غرامت مخاصمه اوکراین تاکید کرد: اگر اراده‌ای برای ایجاد سازوکار در جهت ثبت و رسیدگی به موارد نقض حقوق بین‌الملل وجود دارد، باید به سازوکاری جهان‌شمول توسل جست که تمام وقایع از جمله فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی و سلاح شیمیایی برای رژیم‌های جنایتکاری نظیر صدام را شامل شود. وی با بیان اینکه «هدف پنهان غرب برای حمایت از این سازوکار غارت اموال روسیه به ازای کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین است که عملا آتش ادامه جنگ و منافع کارخانه‌های تسلیحاتی امریکا را تامین می‌کند» در خصوص ضرورت احترام همگان به منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل تاکید کرد و با اشاره به ضرورت حفظ نقش مستقل سازمان ملل در مخاصمه جاری در اوکراین افزود: پیش‌نویس حاضر، به ادبیاتی فراتر از حوزه وظایف و دستورکار مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته است که در صورت تصویب، مشارکت واقعی در پایان دادن به مخاصمه مذکور به وجود نمی‌آید و صرفا به دستاویزی سیاسی در اختیار عده معدودی از کشورها تبدیل خواهد شد. سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به سابقه طولانی جنایات و جرایم جهانی اعم از اشغال نظامی، تحریم، غارت اموال، اشغالگری و آپارتاید گفت: اگر اراده‌ای برای ایجاد مکانیزمی در جهت ثبت و رسیدگی به موارد نقض حقوق بین‌الملل وجود دارد، باید به مکانیزمی جهان شمول توسل جست که تمام وقایع از جمله در فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی و سلاح شیمیایی برای رژیم‌های جنایتکاری نظیر صدام را شامل شود. وی با تاکید بر ضرورت احترام به اصول بنیادین حقوق بین‌الملل عرفی شامل مصونیت قضایی اموال دولت‌ها، مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ایران با هرگونه سازوکاری که اصول بنیادین حقوق بین‌الملل را نادیده بگیرد را ابراز داشت وافزود: دولت ایران هرگونه اقدام و تصمیمی مبتنی بر بندهای اجرایی این قطعنامه را فاقد وجاهت حقوقی می‌داند. در یازدهمین نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی اوکراین تحت عنوان «تمهیدات مربوط به جبران و غرامت تجاوز روسیه به اوکراین» با ۹۴ رای موافق و ۱۴ رای منفی تصویب شد. ۷۳ کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

سخنان جدید گروسی درباره ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری ادعا کرد: فعالیت‌های زیادی در ایران جریان دارد که ما از آنها چیزی نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: من آمادگی خود برای همکاری با ایران جهت حل‌وفصل مشکلات پادمانی حل‌نشده را ابراز کرده‌ام. امیدوارم که دیدار فنی‌مان با ایران وقوع یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای حکام برای رسیدن به نتیجه می‌تواند ایران را تحت فشار بیشتری بگذارد؟ گفت: این مسائل قرار نیست از بین بروند. ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی که به آن نیاز داریم را دراختیارمان بگذارد. ما ماه‌های زیادی است که در انجام این کار ناموفق بوده‌ایم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج است؟ بیان کرد: من از لفظ «خارج از کنترل» استفاده نمی‌کنم اما پیشرفت در آن مشهود است به‌طوری که همه متوجه آن شده‌اند. این باعث مهم‌تر شدن مسائل می‌شود. وی در ادامه عنوان کرد که بازگشت به برجام از دیدگاه اطمینان حاصل کردن از اینکه ایران به‌طور غیرقانونی اورانیوم ذخیره نکرده باشد، سخت خواهد بود.

 

ارسال نظر