اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۳:۳۹:۵۱
کد خبر: ۱۹۴۳۰۶

از صحبت‌هایم در مجلس سوء برداشت شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص انتقادات و ابهامات پیش آمده پس از جلسه مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ توضیحاتی ارایه کرد. احسان خاندوزی در حاشیه مراسم رونمایی از چک الکترونیک در پاسخ به ابهامات و انتقادات پیش آمده پس از جلسه مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های مسوول در اجرای تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اظهار کرد: بنده ملاحظات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کاملا درک می‌کنم. خودم هم در جایگاه نمایندگی بوده‌ام و می‌دانم که مجلس دغدغه مردم و مشکلات آنها را دارد و حل این مشکلات در گرو همکاری مجلس و دولت است.وی افزود: در موضوع تبصره ۱۸ نیز اتفاقا همکاری بسیاری خوبی از جانب کمیسیون‌های مجلس انجام شده است که جا دارد از شخص رییس مجلس و کمیسیون قدردانی کنم. مطالبه و نظارت مجلس و پاسخ‌گویی دولت‌مردان امری ضروری است. وزیر اقتصاد ادامه داد: متاسفانه از اظهارات بنده درباره موضع رییس مجلس سوء برداشت شده و برخی به‌دنبال فرصت برای تفرقه افکنی میان دولت و مجلس‌اند در زمانی که شرایط خاص کشور بیش از پیش نیازمند همکاری است. در خصوص لایحه اموال تملیکی، تلاش کرده و می‌کنیم تفاوت دیدگاهی که پیرامون لایحه دوفوریتی وجود دارد حل و فصل شده و لایحه به جریان بیفتد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات گفت: ورود گام به گام سرمایه خرد خانوارها به حوزه مسکن فراهم شد.سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ضمن اظهار خوشحالی از رونمایی این صندوق، گفت: در اقتصاد ایران با مشکلی مواجه هستیم و آن دشواری ورود سرمایه‌های خرد به بازار مسکن است. دستیابی بخشی از خانوارها به مسکن با چالش مواجه شده است؛ لذا نیاز به ابزار دیگری بود تا خانوارها راحت‌تر بتوانند این مسیر را طی کنند.وی با تاکید بر اینکه خرید یک واحد مسکونی نیازمند سرمایه زیادی است، عنوان کرد: بیش از یک سوم هزینه خانوارها در کشور صرف مسکن می‌شود. فایده این صندوق‌ها این است که سرمایه‌های خرد خود را گام به گام و به تدریج وارد حوزه مسکن کنند.وزیر اقتصاد ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده و فعالان اقتصادی که نیاز به نقدشوندگی دارایی خود دارند هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند.خاندوزی از بانک‌های دولتی نیز درخواست کرد که برای دارایی‌های مازاد خود به صورت ویژه از این ابزار استفاده کنند.وی اظهار امیدواری کرد که ظرف‌ ماه‌های آینده این خبر خوب را اعلام کنیم که دولت برای اموال دولتی خود در استفاده از این ابزار نیز پیش قدم شده است.

وعده جدید کنترل نرخ ارز

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ ارز کنترل می‌شود در عین حال اظهار کرد که نباید انتظار داشت با سیاست‌های غلط و انجام ندادن اقدامات به موقع همه‌چیز درست شود بلکه در مقابل همه‌چیز به سمت خرابی پیش می‌رود. غلامرضا مرحبا درباره نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: موضوع نرخ ارز مستقیما به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی باز می‌گردد؛ پول پاشی و عرضه ارز روش خوبی نیست نباید برای کنترل قیمت ارز صرفا به سمت پول‌پاشی در بازار حرکت کرد و بخشی از ذخائر خود را وارد بازار کرد.وی توضیح داد: افزایش عرضه ارز تنها یک روش است و الزاما در هر شرایطی درست نیست شاید یک جا لازم باشد تقاضا را کاهش دهیم و در یک جای دیگر بار روانی ایجاد شده را مدیریت کنیم؛ پس باید از روش‌های مختلف استفاده کرد؛ بحث ارز خیلی پیچیده است.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا افزایش نرخ دلار ارتباطی به ناآرامی‌های اخیر دارد اظهار کرد: من ارتباطی در این موضوع نمی‌بینم؛ البته ارتباطی با افزایش نقدینگی داشته و می‌تواند بار روانی ایجاد شده توسط دشمنان و اعلام تحریم‌های جدید تاثیرگذار باشد، همه اینها ممکن است، اما ربطی به ناآرامی‌ها ندارد.مرحبا درباره اینکه آیا ممکن است که شاهد افزایش قیمت ارز در آینده نزدیک باشیم ادامه داد: نه الزاما، نرخ ارز کنترل می‌شود؛ هر بار تکانه‌هایی در قیمت ارز داشتیم که بعد از سالی دو بار رخ می‌داد اینکه الان تکانه ارزی است یا صرفا تغییر در قیمت ارز رخ داده را نمی‌دانم؛ البته که معمولا تکانه‌ها به سمت بالاست مگر اینکه بتوان مسیر را اصلاح کرد.وی توضیح داد: در مدیریت بحثی به نام آنتروپی منفی وجود دارد؛ بدین معنا که اگر مراقبتی انجام نشود همه‌چیز به سمت خرابی حرکت می‌کند. اگر وضعیت یک ساختمان مورد رسیدگی قرار نگیرد آن ساختمان به سمت خرابی رفته یا اینکه اگر به یک گل رسیدگی نشود آن گل پژمرده خواهد شد؛ نباید انتظار داشت با سیاست‌های غلط یا عدم اقدام، همه‌چیز درست شود که نتیجه آن حرکت به سمت خرابی است.

افول اقتصاد بریتانیا

اقتصاد بریتانیا در سه ماهه سوم ۰.۲ درصد کوچک شد.به گزارش اکونومیک، بر پایه داده‌های موقت منتشر شده، اقتصاد بریتانیا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به دوره سه ماهه قبل ۰.۲ درصد کوچک شد.اداره ملی آمار بریتانیا (ONS) گفت که این کاهش به دنبال رشد ۰.۲ درصدی در سه ماهه دوم بود. البته رقم سه ماهه سوم بهتر از برآورد بازار از انقباض ۰.۵ درصدی بود.تولید در ماه جولای تا سپتامبر ۱.۵ درصد کاهش یافت، در حالی که تولید در خدمات مصرف‌کننده ثابت بود. ساخت و ساز نیز در مدت مشابه ۰.۶ درصد افزایش یافت.به‌طور سالانه، اقتصاد بریتانیا در سه ماه منتهی به سپتامبر ۲.۴ درصد رشد کرد که از رشد ۴.۴ درصدی در آوریل تا ژوئن کمتر بود.

 

ارسال نظر