اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۱۲ - ۰۱:۳۰:۵۶
کد خبر: ۱۹۳۹۸۲

جدیدترین وضعیت کالابرگ الکترونیک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر طرح کالابرگ در مرحله‌ای است که مقرر شده از پایلوت‌های شهری خارج و در سطح کشور اجرا شود، گفت: زمانی که حدود نصف فروشگاه‌های مربوطه به پایانه‌های فروش مخصوص مجهز شوند، دیگر مشکلی برای اجرای طرح نیست و برای بقیه فروشگاه‌ها هم راه‌هایی پیش‌بینی شده که بدون ایجاد صندوق فروشگاهی و با تغییر همین دستگاه‌های پز موجود بتوانند کالاهای مشمول را ثبت کنند. علیرضا شاه‌میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: وزارت صمت دستگاه همراه است و در تکمیل زنجیره تامین کالا و نصب سامانه‌ها در فروشگاه‌ها همکاری می‌کند که در پایلوت‌ها هم همکاری انجام شده است. این طرح تاکنون به صورت پایلوت در چهار شهرستان گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده است. وی با بیان اینکه ممکن است نمایندگان نظر شخصی خود را در خصوص حذف کالابرگ مطرح کرده باشند، تصریح کرد: چیزی به عنوان نظر جمع‌بندی شده برای منتفی شدن طرح کالابرگ مطرح نشده است. طرح کالابرگ قانون است و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرا شود.

چرا نرخ مصوب مرغ  در همه مغازه‌ها رعایت نمی‌شود؟

با وجود اینکه چندی پیش بنابر تصمیم دولت نرخ مصوب مرغ به ۶۳ هزارتومان تغییر کرد، ولی آنطور که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برخی از مغازه‌ها این نرخ را رعایت نکرده و بالاتر از نرخ مصوب اقدام به فروش می‌کنند. حال سوال اینجاست که چرا نرخ مصوب در همه مغازه‌ها رعایت نمی‌شود؟ مهدی یوسف‌خانی - رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی- در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا مرغ گرم در برخی مغازه‌ها بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود؟ گفت: قیمت هر کیلو مرغ گرم برای مصرف‌کننده ۶۳ هزار تومان است، اما اینکه در برخی مغازه‌ها مرغ با قیمت بالاتر عرضه می‌شود به دلیل افزایش قیمت در مبدا است. وی ادامه داد: متاسفانه برخی مرغداران بر اساس قیمت مصوب جدید هم مرغ را عرضه نمی‌کنند. با مرغ ۶۳ هزار تومانی، تولیدکننده باید مرغ زنده را با قیمت ۴۲ هزار تومان به کشتارگاه بدهد، ولی مرغدار حدود ۳۰۰۰ تومان بالاتر یعنی ۴۵ هزار تومان مرغ زنده می‌فروشند که این ۳۰۰۰ تومان، قیمت مرغ گرم کشتار شده را ۴۵۰۰ بالاتر می‌برد. یعنی اینکه گاهی مرغ به حدود ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان می‌رسد، به دلیل افزایش قیمت در مرغداری‌ها است. رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اضافه کرد: با این وجود دلیل نمی‌شود که مغازه‌داران با قیمت‌های بالا بفروشند. مغازه‌داران و مراکز عرضه نباید مرغ را بیش از ۵۸ هزارتومان به صورت عمده خریداری و بیش از ۶۳ هزار تومان عرضه کنند. این نرخ قانونی است و همه ملزم به رعایت آن هستند.

شورای رقابت از وزارت صمت توضیح خواست

شورای رقابت طی نامه‌ای خواستار اطلاعات دقیق‌تر وزارت صمت در خصوص طرح تخصیص بسته ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارهای متضرر از قطع دسترسی به فضای مجازی شد. به گزارش شورای رقابت طی نامه‌ای خواستار اطلاعات دقیق‌تر وزارت صمت در خصوص طرح تخصیص بسته دو هزار میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارهای متضرر از قطع دسترسی به فضای مجازی به دلیل شبهه ارتکاب رویه ضدرقابتی و ضرورت تبعیت از مقررات توسعه رقابت و ضد انحصار در فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شد. به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، در پی اعلام مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت و برخی اطلاعات کسب شده مبنی بر تصمیمات حمایتی این وزارتخانه برای کسب‌وکارهای متضرر شده از قطعی اینترنت، شورای رقابت بر رعایت ضوابط رقابتی در اجرای این اقدام حمایتی تأکید کرد. این حمایت که در قالب بسته تبلیغاتی انجام خواهد شد، مشمولین متعددی دارد؛ از یک سو کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ متعددی وجود دارند که هریک به نوعی از قطعی دسترسی به فضای مجازی متضرر شده‌اند و از سوی دیگر علاوه بر سازمان صدا و سیما، بسترهای متعدد دیگری برای انجام تبلیغات فعال هستند؛ از همین رو احتمال ارتکاب برخی رویه‌های ضدرقابتی در اجرای تبعیض‌آمیز این حمایت وجود داشته و ضرورت دارد ضوابط رقابتی مطرح در فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ویژه موضوع ماده ۵۲ این قانون رعایت گردد و هرگونه کمک دولتی به کسب و کارها از طریق فرآیندی شفاف و مبتنی بر ضوابط و معیارهای متعارف، متوازن و رقابتی به مشمولین بسته حمایتی تعلق گیرد.

 

ارسال نظر